REAL

A pair rajzelemzési technika alkalmazása 8–9 éves gyermekek győzelemmel és vesztéssel kapcsolatos rajzain = Using the pair method on 8–9 years old children’s drawings related to winning and losing

Sándor, Mónika and Fülöp, Márta and Sebestyén, Nóra (2013) A pair rajzelemzési technika alkalmazása 8–9 éves gyermekek győzelemmel és vesztéssel kapcsolatos rajzain = Using the pair method on 8–9 years old children’s drawings related to winning and losing. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (2). pp. 169-199. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.68.2013.2.1.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2033.

Download (388kB)

Abstract

A gyermekkori versengés jelensége sokat vizsgált terület, azonban kevés azon kutatások száma, amelyek a versengés kimeneteleinek, a győzelemnek és vesztésnek gyermeki reprezentációját kívánják mélyrehatóan feltérképezni. Jelen vizsgálat célja a győzelem és a vesztés fogalmának, valamint a két szituációban megjelenített győztes és vesztes viszonyának a feltárása volt kisiskolások képi reprezentációjában, rámutatva esetleges nemi és iskolatípus-beli (magas tanulmányi követelményű és átlagos) különbségekre is. A vizsgálat alapját 30 kisiskolás (átlag életkor: 8,6 év) győzelemmel és vesztéssel kapcsolatos rajza képezte. A 30 győzelem és 30 vesztés rajz elemzése a PAIR módszer (Pictorial Assessment of Interpersonal Relationship, BOMBI, PINTO és CANNONI, 2007) segítségével történt, mely hat szempont (kohézió, távolítás, hasonlóság, érték, érzelmek és konfliktus) mentén vizsgálja az interperszonális kapcsolatokat. Az eredmények alapján elmondható, hogy a 8–9 éves gyerekek képesek a győztes és a vesztes érzelmi állapotát és a győztes és a vesztes perspektíváját rajzaikban világosan elkülöníteni. A győztes és vesztes, valamint kettőjük kapcsolata másképp reprezentálódik, ha a győzelem a kontextus, mint ha a vesztés. Ez arra utal, hogy a győztes és vesztes interperszonális kapcsolata más érzelmekkel és kapcsolati törekvésekkel jár, attól függően, hogy a győztes vagy a vesztes perspektívájából éli át a gyerek. A győzelem domináns és kiemelt pozíciót jelent a győztes számára, a győztes gyakrabban lát rá a vesztesre, szélesebb a perspektívája, mint a vesztesnek, és a győztest mind a győzelem mind a vesztés rajzokon szignifikánsan értékesebbnek ábrázolják. A győztes perspektívájából készült rajzokon a győztes értékesebbnek ábrázolódik, a győztes és a vesztes kapcsolata közelebbi, közöttük nagyobb az összetartás, mint a vesztes perspektívájából készült rajzokon. Ezzel összhangban a győzelmet a középpontba helyező ábrázolásokon a vesztes kevésbé elégedetlen, mint a vesztést a középpontba helyezőkön, és a győzelem rajzokon kevesebb konfliktust jelenítenek meg a gyerekek a győztes és a vesztes között, mint a vesztés rajzokon. A kutatás bizonyos nemi és iskolatípus-beli különbségeket is feltárt. | Despite much research on competition in childhood, there are just a few studies examining systematically children’s representations of different outcomes of competition, namely winning and losing. The aim of the present study was to investigate the visual representation of winning and losing, the relationship between winner and loser in the two situations, moreover the possible effect of gender and school (high academic achievement vs. average academic achievement) on representations. We analyzed 30 second grade primary school children’s drawings on winning and on losing (mean age: 8,6). The 30 drawings on winning and the 30 drawings on losing were analyzed using the PAIR method (Pictorial Assessment of Interpersonal Relationship, Bombi, Pinto and Cannoni, 2007) which investigates the interpersonal relationships along 6 main scales: Cohesion, Distancing, Similarity, Value, Emotions and Conflict. The results show that 8-9 years old children can clearly differentiate the winner’s and the loser’s emotional states and perspectives in their drawings. The figures (the winner and the loser), and their relationship were differently represented in the context of winning and losing. It shows that the inter-personal relationship of the winner and loser is characterized by different emotions and interpersonal motivations depending on which perspective (the winner or the loser) is activated. Winning is a dominant and high position for the winner, the winner has a broader perspective than the loser, and he/she keeps the loser in his/her field of view more frequently. Furthermore, winners are depicted significantly more valued in both contexts than losers. On drawings related to winning the winners are depicted more valued, and winners and losers are drawn closer to each other than on drawings related to losing. In line with these results, on drawings related to winning losers show less discontent and the relationship between winners and losers is depicted with less conflict than on drawings focusing on losing. It seems that from the winner’s perspective the competitors are more engaged with each other, however from the loser’s perspective they are more disengaged. The study revealed some gender and school-type differences as well.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 12:18
Last Modified: 02 Mar 2018 12:18
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75610

Actions (login required)

Edit Item Edit Item