REAL

Az önismeret pszichológiájáról = On the psychology of self knowledge

Pataki, Ferenc (2013) Az önismeret pszichológiájáról = On the psychology of self knowledge. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (2). pp. 301-327. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.68.2013.2.7.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2033.

Download (177kB)

Abstract

Annak ellenére, hogy a pszichológia egy népszerű fogalma, az önbelátás nem vált középponti szervező témakörré az empirikus pszichológiában (Wilson és Dunn, 2004). A fogalom tanulmányozása során tapasztalható nehézségek az önmegismerésre irányuló törekvés és a tükröződő én kettőssége miatt merülnek fel. A szerző az alábbi kapcsolódó témák szisztematikus áttekintésére vállalkozik: a megismerő folyamatok közvetlen elérhetetlensége (Nisbett és Wilson, 1977), az önmegismerés paradoxona, az önreflexív cselekedetek motivációs és egyéb komponensei, illetve a szelfről szerzett információ szerveződésének módozatai. Ezen összefüggés mentén az önmegismerés folytatása fontosabb motivációs tényezőnek tekintendő az önmagunkról való tudáselemek egyszerű összegzésénél. Az önmegismerés tanulmányozásának lehetőségei a pszichológiában ennélfogva közvetlenül kapcsolódnak a tudományág egészének eredményeihez.„Mindaddig, amíg a kutatók nem veszik birtokukba mindazon pszichológiai folyamatoknak teljesebb áttekintését, amelyek elvezetnek az önmegítélés pontosságának és melléfogásainak megértéséhez, meglehet, korai lenne átfogó elméletek megfogalmazásához hozzálátni.“ (Dunning, 2005)Hangsúlyozván egyaránt a pszichológiai tudásunk integrálásának és a tudományterület következetességének fontosságát, a szerző kiemeli a megválaszolatlan kérdések időszerűségét. | In spite of its popularity as a concept of psychology, self-insight “has not become a kind of central organizing topic” in the field of empirical psychology (Wilson & Dunn, 2004). The difficulties when studying this concept are due to the duality arising between the self striving for insight and the reflecting ego. The author attempts a systematical overview of the related issues: the direct inaccessibility of mental processes (Nisbett & Wilson, 1977), the “incompleteness” of self-knowledge, motivational and other components of the act of self-reflection and the ways the information about the self is organized. Given this context, pursuing self-insight should be considered more important as a motivational factor than the static aggregate of self-knowledge. The prospects of studying self-insight in psychology are hence directly related to the achievements of the discipline as a whole.As long as “...psychologists do not acquire full knowledge of the processes yielding self insight...any attempt of laying down general theories should be judged but premature.” (Dunning, 2005)Emphasizing the relevance of both the integration of our knowledge of psychology and the consistence of the discipline, the author highlights the timeliness of the yet to be answered questions.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 12:19
Last Modified: 02 Mar 2018 12:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75618

Actions (login required)

Edit Item Edit Item