REAL

Orvostanhallgatók egészség-magatartása. Mentálhigiénés készségfejlesztés a hazai orvosképzésben = Health Behavior of Medical Students. Introduction of Mental Hygienic Skills in the Medical Education in Hungary

Rosta, Eszter and Almási, Zsuzsanna and Karácsony, István and Konkolÿ Thege, Barna and Hegedűs, Katalin (2012) Orvostanhallgatók egészség-magatartása. Mentálhigiénés készségfejlesztés a hazai orvosképzésben = Health Behavior of Medical Students. Introduction of Mental Hygienic Skills in the Medical Education in Hungary. ORVOSI HETILAP, 153 (29). pp. 1153-1157. ISSN 0030-6002 (nyomtatott); 1788-6120 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
oh.2012.29374.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (117kB) | Preview

Abstract

A HuMánia Pályaszocializációs Műhely önkéntes kortársoktató csoport, amelynek célja az orvostanhallgatók mentálhigiénés állapotának javítása. Célkitűzések: A HuMánia Műhely eredményességének felmérése, a hallgatók társas kapcsolatainak vizsgálata. Módszer: A WHO Általános Jóllét Index, a Bergen-féle Társas Kapcsolatok Kérdőív, a Lazarus-féle Rövidített Konfliktusmegoldó Kérdőív és a Maslach-féle Kiégettségi Kérdőív hallgatói változata alapján összehasonlították a 2009-es HuMánia-csoport féléves utánkövetésének eredményeit a kontrollcsoport, valamint a 2010 szeptemberében indult csoport eredményeivel. Eredmények: Kezdetben a HuMánia-hallgatók jólléte alacsonyabb (p = 0,01), egyénre ható krónikus szociális stresszt (p = 0,01) és az érzelmi központú megküzdést mérő kérdésekben (p = 0,05) magasabb értéket mutattak, mint a kontrollcsoport. Az utánkövetés eredményei szerint a HuMánia-csoport jólléte tendenciaszerűen emelkedett (p = 0,072), kiégési szintjük csökkent (p = 0,040). A medikusok 50%-ának életében legalább háromféle stresszor van jelen. A medikusok 57%-ának jelent problémát, hogy környezetében van olyan személy, aki segítségre szorul, de nem tud számára segítséget nyújtani. Következtetések: Az orvostanhallgatók mentálhigiénés állapota rossz. A HuMánia Pályaszocializációs Műhely lehetséges megoldást nyújt a diákok állapotának javítására. HuMania Training Programme is a voluntary peer training course. Aim: to measure the efficiency of HuMania Training Programme and to analyse social relations of medical students. Methods: WHO Well-being Index, Bergen Social Relationship Scale, Lazarus’s Ways of Coping Questionnaire and the Maslach Burnout Inventory for undergraduate students were used. The results of HuMania Training Programme established in 2009 were compared with those obtained from controls and HuMania Training Programme of the forthcoming year. Results: At the beginning, participants of the HuMania Training Programme had fewer well-being scores (p = 0.01), whereas their social anxiety (p = 0.01) and emotion-based coping (p = 0.05) were greater as compared to controls. After the HuMania Training Programme course, well-being showed an increasing tendency (p = 0.072), and burnout-level decreased (p = 0.040). Fifty percent of medical students had a minimum of three stressors, and 57% of them said that there was a person in their environment, who needed help, but they cannot provide it. Conclusions: Medical students display poor mental hygienic state. and HuMania Training Programme tries to fight this situation.

Item Type: Article
Additional Information: Együttműködési megállapodás alapján archiválva
Uncontrolled Keywords: kortársoktatás, orvostanhallgatók, stressz, készségfejlesztés; peer-education, medical students, stress, developing of skills
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 08 Jul 2021 11:39
Last Modified: 08 Jul 2021 11:39
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/76334

Actions (login required)

Edit Item Edit Item