REAL

Az életminőség-mérés alapjai és annak gyermekkori alkalmazása = Principles of quality of life measurement and its application in childhood

Berkes, Andrea and Mogyorósy, Gábor (2008) Az életminőség-mérés alapjai és annak gyermekkori alkalmazása = Principles of quality of life measurement and its application in childhood. Orvosi Hetilap, 149 (26). pp. 1215-1224. ISSN 0030-6002

[img] Text
oh.2008.28241.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2028.

Download (217kB)

Abstract

Háttér: Az orvosi szakirodalomban egyre nagyobb számban megjelenő, életminőséggel kapcsolatos közlemények értő és kritikus elemzése, a vizsgálatok klinikai gyakorlatban való elterjedése csak a módszerekkel kapcsolatos szakmai elvárások ismeretében valósulhat meg. Cél: Az életminőség és az egészségfüggő életminőség legelfogadottabb meghatározásainak, a mérések alkalmazási lehetőségeinek és a mérőmódszerek belső jellemzőinek ismertetése. A gyermekkori életminőség-mérés nehézségeinek, illetve a megvalósítás lehetőségeinek hangsúlyozása. Gyakorlati útmutatás korábbi eredmények értékeléséhez és vizsgálatok tervezéséhez. Módszer: Az egészségfüggő életminőség mérésének módszertanával, a kulturális ekvivalencia lehetőségeivel és a gyermekkori mérésekkel foglalkozó szakirodalom áttekintése, a leggyakrabban előforduló problémák kiemelésével, a jelenlegi szakmai elvárásoknak megfelelő mérőmódszerek bemutatásával. Következtetés: „Patient-reported outcome” mérésekkel, köztük az egészségfüggő életminőség mérésével az egészségügyi ellátás színvonala javítható. Különböző betegcsoportok vizsgálatára az általános és betegségspecifikus modullal rendelkező módszerek alkalmazása javasolt. A nyelvi, kulturális ekvivalencia és az eredmények nemzetközi összehasonlíthatósága az adaptálásra vonatkozó szakmai irányelvek pontos betartásával, a mérőmódszerek belső jellemzőinek ellenőrzését szolgáló pszichometriai próbák elvégzésével valósulhat meg. Gyermekkori mérések során minél fiatalabb életkortól a gyermek és a szülő párhuzamos megkérdezésére kell törekedni. | Background: The evaluative and critical analysis of articles on the quality of life which appear in growing number in the medical literature, and the adaptation of the measures to clinical practice can be realised only through knowledge of the professional standards of the measuring methods. Objective: To outline the most widely accepted definitions of life- and health-related quality of life, to define the application possibilities as well as the parameters of the measuring methods. To demonstrate the most common problems as well as the possibilities of implementing pediatric measures. To give concrete guidance on evaluating previous measures and designing new ones. Method: Through a review of literature on methodology, cultural equivalence and paediatric measures, the authors outline the most frequent problems and give examples of some methods corresponding to the current professional standards. Conclusion: The quality of health care can be improved by using patient-reported outcome measures such as health-related quality of life measures. To assess different patient groups, modular approaches with general and disease-specific modules are advisable. The linguistic and cultural equivalence and the international comparability of the results can be achieved by adhering to professional guidelines and by performing psychometric tests to control the parameters of the methodology. In paediatric measures efforts should be made to conduct the simultaneous questioning of children and their parents as early as possible.

Item Type: Article
Additional Information: Együttműködési megállapodás alapján archiválva
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 14 Nov 2018 14:46
Last Modified: 14 Nov 2018 14:46
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/76895

Actions (login required)

Edit Item Edit Item