REAL

Orvostanhallgató-nők, diplomásápoló-hallgatónők és védőnőhallgatók szociokulturális hátterében megmutatkozó azonosságok és különbségek = Similarities and differences in the social background of female medical, nursing and health visitor students

Feith, Helga Judit and Kiss, Zsuzsanna and Tóth, Ágnes and Balázs, Péter (2008) Orvostanhallgató-nők, diplomásápoló-hallgatónők és védőnőhallgatók szociokulturális hátterében megmutatkozó azonosságok és különbségek = Similarities and differences in the social background of female medical, nursing and health visitor students. Orvosi Hetilap, 149 (24). pp. 1137-1142. ISSN 0030-6002

[img] Text
oh.2008.28393.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2028.

Download (140kB)

Abstract

Ismereteink szerint ez idáig nem történt olyan átfogó vizsgálat Magyarországon, amely egészségügyi felsőoktatásban tanuló hallgatók szociokulturális hátterét vizsgálta volna. Célkitűzés: Keresztmetszeti kutatásunk fő célkitűzése az volt, hogy megismerjük és elemezzük a leendő orvosnők, diplomás ápolónők és védőnők társadalmi hátterében megmutatkozó különbségeket. Módszer: Jelen kutatásunk orvostanhallgató-nők, valamint egészségügyi főiskolai karon tanuló hallgatónők között készült, a Semmelweis Egyetemen. Összesen 295 hallgatónőt vontunk be a kutatásba, értékelhető választ adott 68,08% ( n = 201). Az eredményeket az SPSS programcsomag segítségével elemeztük, leíró statisztikai megközelítésben. Eredmények: A felmérésben részt vevő hallgatónők számos szociodemográfiai jellemzőjében meghatározó különbséget tapasztaltunk. Az orvostanhallgató-nők nagyobb hányada diplomás szülők gyermeke, ugyanakkor a főiskolai szintű képzésben részt vevő hallgatónők esetében ennek jóval kisebb az esélye. Nem találtunk ugyan statisztikailag alátámasztható különbséget a három hallgatói csoport családi állapotában, de megállapítható, hogy kevesebb diplomásápoló-hallgatónő volt férjezett, illetve élt élettársi kapcsolatban. Következtetések: A főiskolai hallgatónők, valamint az orvostanhallgatók szociokulturális hátterében megmutatkozó különbségek, az ebből következő társadalmi hátrányok nagyobb mértékben sújtják az ápoló- és védőnőhallgatókat, mint az orvostanhallgató-nőket. | According to our knowledge, there has never been a comprehensive research in Hungary dealing with healthcare university or college students’ social background. Aim: The main objectives of our cross-section research were to analyze differences in the social background of female students who decided to become doctors, professional nurses and health visitors. Method: This research was conducted among female medical and nursing college students at the Semmelweis University. There were 295 students invited to participate, the response rate was 68,08% (N = 201). Data analysis was performed by SPSS software by using descriptive methods of statistics. Results: We found a decisive difference among medical, nursing and health visitor students while analyzing a number of socio-demographic characteristics. Most medical students came from families where the parents had college or university degrees, but we can state that there is a minimal likelihood in the case of college students that they are descendants of parents with higher educational degrees. We did not find statistical differences in the three student sample groups regarding their marital status, but fewer nursing college students lived in marriage or household partnership. Conclusion: We found a significant difference in the social background of nursing college and medical students. The social disadvantages of nursing and health visitor students are more considerable than those of medical students.

Item Type: Article
Additional Information: Együttműködési megállapodás alapján archiválva
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 19 Oct 2018 09:40
Last Modified: 19 Oct 2018 09:40
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/77017

Actions (login required)

Edit Item Edit Item