REAL

A jövő útja: szimulátoros gyakorlati oktatás a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán = Innovative education: introduction of clinical simulation-based training at the Faculty of Health Sciences, Semmelweis University, Hungary

Csóka, Mária and Deutsch, Tibor (2011) A jövő útja: szimulátoros gyakorlati oktatás a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán = Innovative education: introduction of clinical simulation-based training at the Faculty of Health Sciences, Semmelweis University, Hungary. Orvosi Hetilap, 152 (1). pp. 27-33. ISSN 0030-6002

[img]
Preview
Text
oh.2011.29016.pdf

Download (269kB) | Preview

Abstract

Magyarországon a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kara elsőként vezette be a páciensszimulátorra épülő gyakorlati oktatást a nem orvos szakemberek képzésében. Korábban csak egyes vizsgálatok és beavatkozások menetét tudták gyakorolni a hallgatók a demonstrációs eszközökön, a szimulátor segítségével azonban a beavatkozások hatásait is figyelemmel kísérhetik. A valósághű felnőtt Human Patient Emergency Care Simulator (HPS-ECS, Medical Education Technologies Incorporation, Sarrasota, Florida, Amerikai Egyesült Államok) főként a sürgősségi helyzetek tanulmányozását segíti. A fantom magassága 180 cm, súlya 34 kg, hanyatt fektetett, ülő és oldalára helyezett állapotban egyaránt működőképes. Szimulált légzéssel és keringéssel rendelkezik, ezek ugyanúgy vizsgálhatók, mint élő emberen. Több különböző életjelenség bemutatására képes: légzés mellkasmozgással, elektromos szívműködés, tapintható pulzus, mérhető vérnyomás. Ezek mellett képes pislogásra, előidézhető a nyelv duzzadása, az egész test remegése, hallgathatóak a bél-, szív- és tüdőhangok. Elvégezhetők rajta a beteg komplex ellátásához szükséges beavatkozások (monitorozás, oxigénterápia, hólyagkatéterezés, gyomorszondázás, injekciózás, infúziós/transzfúziós terápia). Rákapcsolhatók a gyakorlat kivitelezéséhez szükséges vizsgálati műszerek is (EKG, vérnyomásmérő, pulzoximéter), és lehetőség van intubálásra, defibrillálásra, pace-elésre, folyadékpótlásra, transzfúzióra, valamint a gyógyszeres kezelésre bekövetkező változások megfigyelésére. A szerzők a klinikai szimuláció oktatási célú felhasználási lehetőségeiről adnak rövid áttekintést, bemutatva azt is, hogy a páciensszimulátorra épülő gyakorlótermi programokat miként illesztették be a különböző szakok tantervébe. Orv. Hetil., 2011, 152, 27–33. | In Hungary, Faculty of Health Sciences at Semmelweis University was the first institution to introduce patient simulation-based practical training of non-physician professionals. Before introducing this novel educational methodology, students could only practice particular examinations and interventions on demonstration tools. Using the simulator they can also follow and analyze the effects of the interventions that have been made. The high fidelity, adult Human Patients Emergency Care Simulator (HPS-ECS, Medical Education Technologies Incorporation, Sarasota, Florida, USA) is particularly suitable for acquiring skills related to the management of various emergency situations. The 180 cm and 34 kg mannequin which can operate in lying and sitting positions has both respiration and circulation which can be examined the same way as in a living person. It is capable to produce several physical and clinical signs such as respiration with chest movement, electric cardiac activity, palpable pulse, and measurable blood pressure. In addition, it can also exhibit blinking, swelling of the tongue and whole-body trembling while intestinal, cardiac and pulmonary sounds can equally be examined. The high fidelity simulator allows various interventions including monitoring, oxygen therapy, bladder catheterization, gastric tube insertion, injection, infusion and transfusion therapy to be practiced as part of complex patient management. Diagnostic instruments such as ECG recorder, sphygmomanometer, pulse-oxymeter can be attached to the simulator which can also respond to different medical interventions such as intubation, defibrillation, pacing, liquid supplementing, and blood transfusion. The mannequin’s physiological response can be followed up and monitored over time to assess whether the selected intervention has been proven adequate to achieve the desired outcome. Authors provide a short overview of the possible applications of clinical simulation for education and training in health sciences, and present how patient simulator has been embedded in various practical courses as part of different curriculum designed for different health care specialties. Orv. Hetil., 2011, 152, 27–33.

Item Type: Article
Additional Information: Együttműködési megállapodás alapján archiválva
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 12 Apr 2018 09:43
Last Modified: 04 Jun 2020 13:11
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/77708

Actions (login required)

Edit Item Edit Item