REAL

Tudástranszfer az egyetemek és a gazdaság között Magyarországon = Knowledge transfer between universities and the economy in Hungary

Varga, Attila and Forgács, Gáborné and Inzelt, Annamária and Szerb, László (2006) Tudástranszfer az egyetemek és a gazdaság között Magyarországon = Knowledge transfer between universities and the economy in Hungary. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
42840_ZJ1.pdf

Download (275Kb)

Abstract

A kutatás a magyar egyetemeken akkumulálódott természettudományos-műszaki tudás gazdasági jelentőségét elemezte. A vizsgálatok során számos (hazai és nemzetközi forrásból származó) adatrendszer feldolgozása történt meg. Kutatásainkban mind a hazai tudáskészlet alakulását, mind az egyetemek és az ipar közötti interakciók intenzitását elemeztük. A hazai szabadalmi aktivitás (az innovációs folyamat egyik output mércéje) folyamatosan csökkent az 1990-es években, a tendencia 2000-es megfordulásáig. A visszaesés a Közép-Magyarországi Régiót érintette a legerőteljesebben, melyet Közép-Dunántúl követ. Az innováció input oldalán meghatározó K+F kiadások felére csökkentek 1990 és 1998 között. Az egyetemi kutatóhelyek tekintetében nem tapasztalunk hasonlóan drámai változásokat: hosszú stagnálás után az 1990-es évek végén enyhe emelkedés következett. Az innováció rendszerének szereplői közötti interakciók tekintetében a rendszerváltás óta eltelt időszak egyértelműen pozitív eredményeket ért el. Ugyanakkor az is tény, hogy a kormányprogramok eddig a gazdaságnak csak kevés szereplőjét tudták innovatív együttműködésekre ösztönözni: az interakciók száma még mindig nagyon kevés ahhoz, hogy létrejöjjön a tudásalapú gazdaság. Az elemzések szerint Magyarországon a helyi tudásinputok (ipari és közösségi K+F) szerepe meghatározó a regionális csúcstechnológiai innovációban, habár a közösségi kutatások hatása kevéssé erős, mint az ipari kutatásoké (amit a paraméterek alacsonyabb szignifikancia szintje jelez). Az elemzések egyértelműen arra utalnak, hogy a tudás inputok hatásai nem lépnek túl a megyék határain. | Economic importance of scientific-engineering knowledge accumulated at Hungarian universities has been analyzed in this project. Several national and international data sets served the empirical basis of this research. Particularly, we focused on two issues: first, the main trends in the changes of the knowledge stock of Hungary in the 1990s ? early 2000s, and second, on the nature of interactions among universities and the industry. Both patenting (a measure of innovation output) and R&D activities have been sharply declined during the 1990s until the reverse of this trend at the end of the decade. There are substantial regional variations as the main losses occurred in the Central Hungary region (this region includes the capital). With respect to the interactions among the actors of the system of innovations a definitely positive trend can be observed resulting from changes in government regulations. Low level of innovativeness among manufacturing firms is considered the main obstacle of further increasing the intensity of interactions among universities and industry. According to the regional knowledge production function analyses local inputs such as university and industry R&D play a significant role in high-tech innovations in Hungary, however relative importance of universities are less prevalent as measured by the size and significance of the university research parameter. Spatial econometric analyses suggest that interactions do not extend county boundaries.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Közgadaságtan
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 21:16
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/812

Actions (login required)

View Item View Item