REAL

Politikamentes félelemkeltő társadalmi célú reklámok hatásának vizsgálata : Félelemkeltő társadalmi célú reklámok tanulmányozása = A Comparative Study of Reactions to Social Advertisements Applying Fear Appeal

Nagy, Luca and Balázs, Katalin (2018) Politikamentes félelemkeltő társadalmi célú reklámok hatásának vizsgálata : Félelemkeltő társadalmi célú reklámok tanulmányozása = A Comparative Study of Reactions to Social Advertisements Applying Fear Appeal. Magyar Pszichológiai Szemle, 73 (2). pp. 133-158. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016.2018.73.2.2.pdf

Download (305kB) | Preview

Abstract

A vizsgálat célja, a különböző társadalmi problémákat megjelenítő, valamint eltérő mértékben félelemkeltő társadalmi célú reklámok (TCR-ek) megítélésének tanulmányozása volt. Elméleti keretének bázisát Kim Witte (1992) Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modellje (EPPM) adja. A modellt korábban egészségügyi problémákhoz kapcsolódó viselkedés vizsgálatára hozták létre, így jelen megközelítés újszerűségét adja, hogy nemcsak az egészségmagatartással összefüggő meggyőző kommunikációra alkalmazzuk. Két összetett, online formában kivitelezett kérdőíves vizsgálat eredményét összegezzük. A fiatal felnőtt korosztályból származó válaszadók (N = 140 és N = 158) az egyes reklámingerek megtekintésével párhuzamosan választ adtak az EPPM alapján készült Kockázatvállaló Viselkedés Diagnózis Skála (RBD Scale, Witte, McKeon, Cameron és Berkowitz, 1995) itemeire, melyek az énhatékonyságot, a válaszhatékonyságot, az észlelt fogékonyságot és az észlelt komolyságot vizsgálják. Az eredmények arra engednek következtetni, hogy az egyének üzenetekben foglalt nehézségek megoldására vonatkozó észlelt énhatékonysága és fogékonysága kulcsfontosságú tényező a válaszviselkedés meghatározásában. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy a személyek megjelenített problémákra és a meggyőző üzenetekre irányuló attitűdjeit a TCR-ekben feldolgozott társadalmi problémák énközelisége, megoldási lehetőségük közvetett vagy közvetlen volta, jelentősen befolyásolhatja.

Item Type: Article
Additional Information: MTA KFB támogatási szerződés alapján archiválva
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 06 Sep 2018 09:48
Last Modified: 30 Jun 2020 23:20
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/83162

Actions (login required)

Edit Item Edit Item