REAL

Intézményi tényezők a debreceni egyetemisták sportolásában egy kvalitatív kutatás tükrében = Institutional effects in sport activity of students at the University of Debrecen from the point of view of a qualitative research

Kovács, Klára (2017) Intézményi tényezők a debreceni egyetemisták sportolásában egy kvalitatív kutatás tükrében = Institutional effects in sport activity of students at the University of Debrecen from the point of view of a qualitative research. In: A tanulás új útjai. HERA évkönyvek (2016). Magyar Nevelés - és Oktatáskutatók Egyesülete, Budapest, pp. 665-675. ISBN 978-615-5657-00-9

[img]
Preview
Text
KovacsKlara_HUCER2016_evkonyv.pdf

Download (548kB) | Preview

Abstract

A tanulmányban arra keressük a választ, hogyan vélekednek a debreceni egyetemisták a sportolás szerepéről, milyen jelentőséggel bír az életükben. A kutatás kiinduló pontja annak feltérképezése, hogy mi állhat a magas hallgatói inaktivitás mögött, miért nem sportolnak (eleget) a hallgatók a felsőoktatási intézményekbe lépve, miközben itt utoljára van lehetőségük szervezett testedzési formákban részt venni, amihez – jobb esetben – az intézmények infrastrukturális lehetőségei és programjai is hozzájárulnak. További kutatási kérdésünk volt ehhez kapcsolódón a társas és intézményi környezetnek a feltárása. E kérdések megválaszolásához fókuszcsoportos interjúkat készítettünk 2015 őszén az egyetem különböző karain. A fókuszcsoportos interjúk tanulsága szerint az egyetemi programok inkább csak azokat képesek megszólítani, akiknek korábban is fontos szerepet játszott életében a sportolás (elsősorban a szabadidős sportolókat, hiszen a versenysportolók napirendjébe már ritkán férnek be ezek a pluszprogramok), s csak abban az esetben, ha nem ütköznek óráikkal, de akiknek sportszocializációja nem volt megfelelő, ők sokszor a kötelező testnevelés kurzusok teljesítését is teherként élik meg. Az ilyen típusú hallgatókat és azokat, akik abbahagyták a sportolást, elsősorban a sportos, barátokon, hallgatótársakon, közösségeken (kollégiumi, szakkollégiumi, vallásos formális/informális kiscsoportokon) keresztül lehet megszólítani. A kutatás eredményeit összevetettük korábbi, a hallgatók körében végzett kérdőíves felmérésünk eredményeivel.

Item Type: Book Section
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr. Klára Kovács-Nagy
Date Deposited: 19 Sep 2018 07:00
Last Modified: 08 Sep 2020 12:21
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/84426

Actions (login required)

Edit Item Edit Item