REAL

Rituálé-kutatás a „MondoCon” szimbolikus világában

Szente, Dorina (2016) Rituálé-kutatás a „MondoCon” szimbolikus világában. Pedagógiatörténeti Szemle, 2 (3-4). pp. 49-64. ISSN 2415-9093

[img]
Preview
Text
58-117-1-PB.pdf - Published Version

Download (165kB) | Preview

Abstract

Kutatásom során a serdülőkort, mint átmeneti szakaszt vizsgáltam egy iskolán kívüli közösségi program a „MondoCon” keretein belül. Az antropológia és a pszichológia egyaránt átmeneti időszaknak tekinti ezt az életszakaszt, amelyben az identitás kialakulása, a személyiség formálódása, az én meghatározása bekövetkezik. A kortárskapcsolatok, közösségi identitás iránti vágyat az iskolán kívüli lehetőségek sokszínűsége mutatja a legjobban. A vizsgált rendezvény központi eleme a játék, amely lehetővé teszi számunkra, hogy kilépjünk a mindennapi életünkből, túllépjünk az élet azonnali szükségletein, gondjain. Kutatásom során két kutatási kérdést fogalmaztam meg, melyeket a tartalomelemzés és a megfigyelés módszereivel dolgoztam ki. Az egyik a látott jelenség elméleti megközelítésére irányul, arra kérdez rá, hogy, milyen szerepük van az iskolán kívüli közösségeknek a serdülőkor átmeneti szakaszában? A másik közvetlenül a vizsgált rendezvényre irányul. Arra keresi a választ, hogy milyen rituális elemek jelennek meg a „MondoCon” rendezvényen, illetve azok miként segítik elő a serdülőkori átmeneti élethelyzetek feldolgozását? A tanulmány első felében a téma elméleti hátterének megalapozása, a rituálé különböző értelmezési lehetőségei kaptak szerepet. Majd az átmeneti rituálék, a serdülőkor, mint átmeneti állapot kifejtésére törekedtem. A tanulmány második felében a rendezvény helyszínén írt napló bejegyzéseimmel tűzdelt reflexióval elemezem az iskolán kívüli közösség fontosságát. A serdülőkor bizonytalanságokkal teli átmeneti állapotában a MondoCon-hoz hasonló rendezvények lehetőséget biztosítanak a szabadságra, kilépésre a mindennapok világából. Átrendezik az online tér által keltett feszültségek struktúráit és a játék eszközével vezetik vissza a fiatalokat, a természetes gyermek állapotába.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
Depositing User: Dr Nóbik Attila
Date Deposited: 07 Mar 2019 11:22
Last Modified: 07 Mar 2019 11:22
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/91930

Actions (login required)

Edit Item Edit Item