REAL

Az ásványi anyagok szerepe a sporttáplálkozásban = The role of minerals in sport nutrition

Fritz, Péter and Kiss, Anna and Pfeiffer, Laura (2019) Az ásványi anyagok szerepe a sporttáplálkozásban = The role of minerals in sport nutrition. recreation, 9 (1). pp. 10-13. ISSN 2064-4981

[img]
Preview
Text
2019.9.1.1 - Az ásványi anyagok szerepe a sporttáplálkozásban.pdf

Download (707kB) | Preview

Abstract

A sportolók étrendjében az ásványi anyagok közül a kalcium, a vas, a cink és a magnézium játszik különösen fontos szerepet. Ezeknek az ásványi anyagoknak az alacsony bevitele gyakran az állati eredetű élelmiszerek elhagyásából vagy szigorú, kis energiatartalmú étrend követéséből adódik. Az izomfunkció optimális működéséhez a kálium, a magnézium és a kalcium nélkülözhetetlen, fontos szem előtt tartani, hogy közepes-nagy intenzitású terheléskor a cink- és a magnéziumveszteség a vizeleten keresztül és a verejtékezéssel megnövekszik. A vashiány az egyik leggyakoribb ásványianyag-hiány a sportolóknál, amely kialakulására leginkább a női sportolók veszélyeztetettek, a vashiány károsíthatja az izomfunkciót és ronthatja a teljesítőképességet. A vas mellett a kalciumbevitelre érdemes a sportolóknak nagy hangsúlyt fektetni a sporttal összefüggő osteoporosis kialakulásának megakadályozása érdekében. Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás és az intenzív terhelés következtében elveszített ásványi anyagok étrendi pótlása esetén (zöldségek, tejtermékek, húsfélék és gabonafélék fogyasztása) a sportolóknál nem alakul ki ásványianyag-hiány. Egyoldalú és megszorításokat tartalmazó étrend követésekor a napi ajánlott beviteli mennyiség maximum 50-100%-ának megfelelő ásványianyag-szupplementáció alkalmazható. Calcium, iron, zinc and magnesium are especially important in the nutrition of athletes. The low intake of these minerals is often the result of avoiding food of animal origin or following a strict, low-energy dietary plan. Potassium, magnesium and calcium are essential for optimal muscle function; it is important to note that in the case of medium or high-intensity load, the loss of zinc and magnesium is increased through urine and diaphoresis. Iron deficiency is one of the most common mineral deficiencies of athletes, and women are at a higher risk from this aspect. Iron deficiency may have an adverse effect on muscle function and may reduce performance. Apart from iron, athletes should also focus on their calcium intake in order to prevent sports-related osteoporosis. A balanced and varied diet and resupplying the minerals lost due to the intensive load by nutrition (vegetables, dairy products, meats and cereals) will help athletes to prevent mineral deficiency. In the case of a one-sided, restrictive diet, mineral supplements equivalent to 50–100% of the recommended dietary allowance may be used.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: vashiány, osteoporosis, nyomelemek, teljesítménynövelés Keywords: iron deficienny, bone health, micronutrients, physical performance
Subjects: R Medicine / orvostudomány > RC Internal medicine / belgyógyászat > RC1200 Sports Medicine / sportorvoslás
Depositing User: Dr. Zoltán Szatmári
Date Deposited: 25 Mar 2019 07:46
Last Modified: 25 Mar 2019 07:46
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/92186

Actions (login required)

Edit Item Edit Item