REAL

A szexuális nevelésről orvosi szemmel a hazai adatok és a nemzetközi irányelvek tükrében = Medical aspects of sexual education according to national data and international guidelines

Varga-Tóth, Andrea and Németh, Gábor and Paulik, Edit (2019) A szexuális nevelésről orvosi szemmel a hazai adatok és a nemzetközi irányelvek tükrében = Medical aspects of sexual education according to national data and international guidelines. Orvosi Hetilap, 160 (13). pp. 494-501. ISSN 0030-6002

[img]
Preview
Text
650.2019.31359.pdf

Download (169kB) | Preview

Abstract

Absztrakt: Bevezetés: A fiatalkori szexualitás és az azzal kapcsolatos nemkívánatos következmények megelőzése világszerte probléma. Hazai és nemzetközi felmérések egyaránt kimutatták, hogy a serdülők egyre fiatalabb korban esnek át az első szexuális aktuson. Célkitűzés: A kérdőíves felmérés és az interaktív szexuális oktatás során szerzett tapasztalatok, valamint a témához kapcsolódó nemzetközi irányelvek alapján annak meghatározása, hogy milyen módon és milyen ismeretek átadásával tudnak az orvosok – háziorvosok, házi gyermekorvosok, szülész-nőgyógyászok stb. – bekapcsolódni a fiatalok szexuális nevelésébe. Módszer: A vizsgálat önkitöltéses, papíralapú kérdőíves felmérés formájában történt 13–18 éves általános, illetve középiskolás lányok (N = 868) körében 2009 és 2016 között. A kutatás során serdülőkorú lányok szexuális aktivitását, fogamzásgátlással, szexuális úton terjedő fertőzésekkel kapcsolatos ismereteit, nőgyógyászattal (például rákszűrés) összefüggő tapasztalatait mértük fel nőgyógyász szakorvos által tartott szexuális oktatás előtt. Eredmények: Minden 4. lány már 14 évesen vagy korábban átesett az első szexuális aktuson, ugyanakkor szexuális ismereteik hiányosnak bizonyultak, és jelentős volt azoknak az aránya, akik ugyan éltek már szexuális életet, de még soha nem voltak nőgyógyászati vizsgálaton. Következtetés: Az eredmények felhívták a figyelmet a reprodukciós élet oktatási, nevelési hiányosságaira, amelynek javítása összetett feladat, megoldásához szükség van a hazai egészségügyi és oktatási rendszer szemléletváltására, a tudományos bizonyítékokon alapuló irányelvek elfogadására, követésére. A szexuális nevelésben minden olyan egészségügyi dolgozónak részt kell vállalnia, aki a munkája során serdülőkkel találkozik. Ugyancsak elengedhetetlen a szexuális nevelésnek az oktatásba való folyamatos beépítése, kisgyermekkortól egészen a fiatal felnőtt korig. Orv Hetil. 2019; 160(13): 494–501. | Abstract: Introduction: The prevention of early sexual life and its unwanted consequences is a worldwide problem. National and international surveys have shown that adolescents have their first sexual intercourse at a younger age. Aim: The study aimed to determine the way of sexual education of young people provided by physicians – general practitioners, paediatricians, obstetricians, gynaecologists etc. – in accordance with the results of a questionnaire-based study, the experiences gained during the interactive education and the suggestions of international guidelines dealing with sexual education. Method: Self-administered questionnaire-based study was performed among 13–18-year-old girls attending primary or secondary school (N = 868) between 2009 and 2016. The sexual activity of adolescent girls, their knowledge related to contraception and sexually transmitted infectious diseases, gynaecological (e.g., cancer screening) experiences were measured before sexual education performed by a gynaecologist. Results: Every 4th girl had the first sexual act at the age of 14 or before, but at the same time their sexual knowledge was incomplete and there was a significant proportion of those who already have had sex but have never had a gynaecological examination. Conclusion: The results highlighted the educational deficiencies of reproductive life, which is a complex task to solve, to address the changing approach of national healthcare and education systems, to adopt and follow scientific evidence-based guidelines. All health-care workers who are in contact with adolescents during their work must be involved in the sexual education. It is essential to continue incorporating sex education into education from early childhood to young adult age. Orv Hetil. 2019; 160(13): 494–501.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Ágnes Sallai
Date Deposited: 25 Jul 2019 08:03
Last Modified: 31 Mar 2020 23:24
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/94675

Actions (login required)

Edit Item Edit Item