REAL

A cigány nyelv helye a közoktatásban = The Place of The Gypsy Language in Public Education

Kerti, Ibolya (2018) A cigány nyelv helye a közoktatásban = The Place of The Gypsy Language in Public Education. Különleges Bánásmód, 4 (4). pp. 73-81. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
Naggyőryné201804.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (310kB) | Preview

Abstract

A magyarországi cigány népesség nemcsak társadalmi, kulturális és etnikai, hanem nyelvi szempontból is sokszínű. Az oktatás, az egészségügy, a munkaerőpiaci helyzet, és a társadalmi rétegződés cigánysággal kapcsolatos kérdései folyamatosan a társadalomtudományi diskurzus részei. Ugyanakkor a cigány nyelv és a cigány nyelv használatának vizsgálata csak szűk szakmai kör érdeklődésére tarthat számot, miközben a fokozatos nyelvcsere, a nyelvmegtartás és nyelvvesztés, vagy a nyelvpolitika kérdései különösen aktuális problémavilágot mutatnak. Olyan nyelvről beszélünk, amely hosszú évszázadokon keresztül fent tudott maradni az indokolatlanul erőltetett nyelvi és etnikai asszimiláció mellett. Hazánkban a nemzetiségi nevelés, oktatás formája mindig szorosan összefügg a mindenkori oktatáspolitikával. Úgy gondolom, az oktatási intézményekben minden tanuló gazdagodik egy másik nemzetiség kultúrájának, nyelvének megismerésével, amennyiben lehetősége van az iskolában tanulni azt. A statisztikai elemzés során arra kerestük a választ, hogy kimutatható-e összefüggés a cigányság területi megoszlása és a cigány nemzetiségi oktatást folytató iskolák között. The Hungarian gypsy population is not only varied from social, cultural and ethnical side, but also from the lingual viewpoint. The education, health, the situation of the labour market and the social sciences discourses are continuously in connection with the Gypsy people. At the same time the examination of the gypsy language and the use of gypsy language can only be interest of a narrow professional circle, while the phases of gradual language changes, the language retention and loss, or the language policy issues are showing particular problems. We are talking about a language that has been able to preserve its origins, besides the forced lingual and ethical assimilation. In our country, the form of the national upbringing and education is always really closely related to the educational policy. In my opinion, every student in the educational institutions is enriched with the knowledge of other nationalities culture and language, as they have opportunity for studying it. During the statistical analysis, we looking for answers to the question of whether this relationship can be traced between the territorial distribution of Roma Gypsies and the schools of Gypsy nationality education.

Item Type: Article
Additional Information: Első szerző: Nagygyőryné Kerti Ibolya
Uncontrolled Keywords: nemzetiségi nyelvoktatás, identitás, cigány nyelv, nyelvmegőrzés, national language education, identity, Gypsy language, language preservation
Subjects: J Political Science / politológia > JC Political theory / politikaelmélet, államtudomány > JC312 Ethnic minorities / kisebbségkutatás, nemzetiségi kérdés
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 02 Aug 2019 09:45
Last Modified: 02 Aug 2019 09:45
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/94728

Actions (login required)

Edit Item Edit Item