REAL

Revision of Hungarian versions of the Alternative Uses and Circles Creativity Test in Cases of Elementary and Secondary Schools Students = A Szokatlan Használat és a Körök kreativitás tesztek magyar nyelvű változatainak felülvizsgálata általános és középiskolás diákok esetében

Mező, Katalin and Mező, Ferenc (2019) Revision of Hungarian versions of the Alternative Uses and Circles Creativity Test in Cases of Elementary and Secondary Schools Students = A Szokatlan Használat és a Körök kreativitás tesztek magyar nyelvű változatainak felülvizsgálata általános és középiskolás diákok esetében. Különleges Bánásmód, 5 (1). pp. 41-47. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
MezőMező201901.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (822kB) | Preview

Abstract

Although time plays a role as a latent or explicit factor in all creative processes, a direct examination of the role of time occurs less frequently in creativity research (Mező K., 2017; Mainemelis, 2002; Runco, 1999). This study focuses the revision of Hungarian versions of creativity tests because last standardization of these tests had been for more than 30 years. The applied tests were the Alternative Uses Test (as verbal creativity test), the Circles Test (as figural test) and the Raven nonverbal intelligence test (as a complementary means of study). The sample of this study was 1363 elementary and secondary school students, whose 35331 responses were recorded and analyzed. According to the results, the differences of scores of the old and new (revised) evaluation tables of all tests and age groups are significant (p ≤ 0,05). From viewpoint of the revised scores, there is significant difference with respect of fluency, originality and flexibility in both tests and all age groups. However, the differences of scores of other indicators (average originality, relative flexibility and revised average originality) are not significant. Bár az idő, mint látens vagy explicit tényező szerepet játszik minden kreatív folyamatban, az idő szerepének közvetlen vizsgálata ritkábban fordul elő a kreativitáskutatásban (Mező K., 2017; Mainemelis, 2002; Runco, 1999). Jelen tanulmány a kreativitás tesztek magyar változatainak felülvizsgálatára fókuszál, mivel ezeknek a teszteknek az utolsó sztenderdizálása több mint 30 éve volt. A vizsgálatban a Szokatlan Használat Teszt (mint verbális kreativitási teszt), a Körök teszt (mint figurális teszt) és a Raven nem verbális intelligencia teszt (mint kiegészítő vizsgálat) alkalmazására került sor. A kutatási mintát 1363 általános és középiskolás diák alkotta, akiknek 35331 válaszát rögzítettük és elemeztük. Eredményeink szerint szignifikáns különbség (p ≤ 0,05) van a régi és az új (revideált) értékelési táblázatok pontszámai között, az összes teszt és az összes korcsoport esetében. A felülvizsgált pontszámok szempontjából szignifikáns különbség van a fluencia, az originalitás és a flexibilitás tekintetében mind a tesztek, mind az összes korcsoport esetében. Az egyéb mutatók (átlagos originalitás, relatív flexibilitás és a revideált átlagos originalitás) különbségei nem jelentősek.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: creativity, creativity tests, revision,kreativitás, kreativitás tesztek, felülvizsgálat
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 09 Aug 2019 07:49
Last Modified: 05 Apr 2023 08:06
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/94896

Actions (login required)

Edit Item Edit Item