REAL

A játék fogalma és szerepe Edmund Husserl ismeretelméletében

Marosán, Bence Péter (2019) A játék fogalma és szerepe Edmund Husserl ismeretelméletében. ELPIS: FILOZÓFIATUDOMÁNYI FOLYÓIRAT. pp. 29-38. ISSN 1788-8298

[img]
Preview
Text
Elpis20 MAROSÁN.pdf

Download (629kB) | Preview

Abstract

Tanulmányomban azt a szerepet szeretném megvizsgálni, amelyet Husserl ismeretelméletben a játék, illetve a játékosság fogalmai betöltöttek. Különösen érdekes e tekintetben a szerző egyik kései (1931-es) kutatási kéziratában írottak: „A teoretikus beállítódás lehetővé tételéhez különös motívumok tartoznak, Heideggerrel szemben számomra úgy tűnik, hogy az egyik eredeti motívum – úgy a tudomány, mint a művészet számára – a játék szükségszerűségében és különösen a játékosság, a ’teoretikus kíváncsiság’ motivációjában áll, amely nem az életszükségletből, nem a hivatásból, s nem az önfenntartás célösszefüggéséből származik […]. Szó sincs ’deficiens’ praxisról.” (Husserliana 34: 260). (Schwendtner Tibor fordítása). A játékosság, többek között a lényegszemlélet, a lényegmegismerés területén, a lehetőségek játékterét hivatott felderíteni. Arra kívánunk fényt deríteni a tiszta, teoretikus lehetőségek játékával, hogy melyek a megjelenés egyáltalán mint megjelenés alapfeltételei és keretei; arra tehát, hogy mi az, ami egyáltalán megjelenhet. A játék ezáltal az ismeretelmélet számára egy nagyon is komoly, irányadó és alapot adó funkcióra tesz szert: végső soron azt mutatja meg számunkra, hogy mi az, ami még egyáltalán megjelenhet, és mi az, ami már nem.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > B1 Philosophy (General) / filozófia általában > B11 Philosophical systems / filozófiai irányzatok
Depositing User: Dr. Bence Péter Marosán
Date Deposited: 16 Sep 2019 06:53
Last Modified: 16 Sep 2019 06:53
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/99437

Actions (login required)

Edit Item Edit Item