
Journal of European Periodical Studies, 9.2 (Winter 2024)

ISSN 2506-6587

Content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Licence

The Journal of European Periodical Studies is hosted by Ghent University

Website: ojs.ugent.be/jeps

Creating a Proletarian Avant-Garde: Changing 
Strategies of Journal Editors Returning to Hungary 
after Emigrating to Western Europe
Gábor Dobó

To cite this article: Gábor Dobó, ‘Creating a Proletarian Avant- 
Garde: Changing Strategies of Journal Editors Returning to Hungary after Emigrating 
to Western Europe’, Journal of European Periodical Studies, 9.2 (Winter 2024), 51–76

http://ojs.ugent.be/jeps


51

Creating a Proletarian  
Avant-Garde: Changing 
Strategies of Journal Editors 
Returning to Hungary after 
Emigrating to Western Europe
Gábor Dobó
Petőfi Literary Museum – Kassák Museum 
dobo.gabor@pim.hu 

ABSTRACT

Research on European avant-garde periodicals often highlights their role in a 
transnational network characterized by non-hierarchical knowledge production. 
However, this perspective faces a challenge when examined in the context of East 
Central Europe. For example, studies reveal that journal editors returning from Western 
European emigration to Hungary between the two world wars, by departing from the 
cultural milieu of the core countries, found themselves excluded from transnational 
circulation. In contrast to both global and local analyses, my focus is on reinterpreting the 
history of Hungarian avant-garde periodicals between 1925 and 1928 as an adaptation 
to local circumstances. Specifically, I aim to explore the modes of production and 
ideologies available to avant-garde editors, notably Lajos Kassák and Aladár Tamás, who 
returned from Western Europe to reintegrate their journals into the Hungarian-speaking 
communities of the successor states of the Austro-Hungarian Monarchy. Drawing 
on extensive archival sources, I trace the transformation of avant-garde journals, once 
integral to the transnational network, shifting their focus from a middle-class readership 
and/or an audience composed by fellow avant-garde editors to increasingly engage with 
local working-class readers. The central point of examination is the journal 365, edited 
in both Vienna and Budapest. Furthermore, I undertake an analysis of closely affiliated 
companion journals, including Ma [Today], Dokumentum, Uj Föld [New World/New 
Ground], 100%, and Munka [Work/Labour]. 

KEYWORDS

little magazines, avant-garde, Ma, 365, Dokumentum, Uj Föld, 100%, Munka

mailto:dobo.gabor@pim.hu


52

Creating a Proletarian Avant-Garde

In examining the history of Hungarian avant-garde magazines in the 1920s, I depart 
from conventional narratives that categorize this process as one of integration into 
the transnational scene or isolation from international trends. Instead, I propose a 
reinterpretation, framing the history of these periodicals as an adaptive response 
to local circumstance. Specifically, I explore the positions adopted by avant-garde 
editors, including Lajos Kassák and Aladár Tamás, as well as the modes of production 
and ideologies available to them. Thus, I will uncover how editors, returning from 
Western emigration, endeavoured to reintegrate their journals into Hungarian-
speaking communities within successor states of the Austro-Hungarian Monarchy, 
while simultaneously trying to preserve their outlets’ transnational character. As these 
periodicals were atypical in comparison to their Western counterparts, it is imperative 
to address several historiographical challenges before delving into historical analysis.

Introduction: Uncovering the Politics of Transnationality
In the realm of avant-garde studies worldwide, significant attention is directed towards 
the transnational networks forged by journals. This focus stems from avant-garde 
editors’ transformation of fin-de-siècle literary and art journals, known as little 
magazines or petites revues, into genuine multimedia platforms.1 These periodicals 
were revolutionary, mediating the transformation of various artistic disciplines, from 
new music to photomontage. Another focus of scholarly interest in the avant-garde 
press is the establishment of a multilingual network of contacts, especially in the years 
following World War One. This network provided entries to circulation from locations 
outside the traditional centres of modern art. 

Recent studies caution against overemphasizing the presumed non-hierarchical 
functioning of this network. In reality, it did contain hierarchies and did not completely 
subvert the geopolitical order of centres and peripheries.2 More often than not, avant-
garde periodicals aimed to position themselves centrally on the international stage, 
rather than present themselves as equal nodes in a network. This ambition sometimes 
led to the exclusion or symbolic annexation of rivals.3 Furthermore, the basic structure 
of global cultural production was not overridden by avant-garde publications, since 
they were edited primarily in core countries, and even in Eastern Europe, they were 
occasionally published in French or German. Although East–West emigrants were 
overrepresented on avant-garde publications’ editorial staffs, movement in the opposite 
direction was scarce and information about editors returning from the West to Eastern 

1	 See: L’Europe des revues (1880–1920). Estampes, photographies, illustrations, ed. by Evanghélia Stead 
and Hélène Védrine (Paris: Université Paris-Sorbonne, 2008); L’Europe des revues II. (1860–1930). 
Réseaux et circulations des modèles, ed. by Evanghélia Stead and Hélène Védrine (Paris: SUP, 2018); 
Peter Brooker and Andrew Thacker, ‘General Introduction’, in The Oxford Critical and Cultural History 
of Modernist Magazines, vol. 1 Britain and Ireland, 1880–1955, ed. by Brooker and Thacker (Oxford: 
Oxford University Press, 2009), 1–26.

2	 Gábor Dobó, Aled Gruffydd Jones, Zsuzsa Török, and Merse Pál Szeredi, ‘Periodicals beyond 
Hierarchies: Challenging Geopolitical and Social “Centres” and “Peripheries”’, Journal of European 
Periodical Studies, 1 (2024), 1–7.

3	 See on this: Gábor Dobó and Merse Pál Szeredi, ‘Network Diagrams in Futurist and other Avant-
Garde Magazines: Creating and Self-Positioning an Imaginary Community’, in International Yearbook 
of Futurism Studies, ed. by Günter Berghaus et al. (Berlin: De Gruyter, 2020), 68–94; Hubert van den 
Berg, ‘Lajos Kassák, The Viennese Edition of MA and the “International” of Avant-Garde Journals in 
the 1920s’, in Art in Action. Lajos Kassák’s Avant-Garde Journals from A Tett to Dokumentum (1915–
1927), ed. by Eszter Balázs, Edit Sasvári, Merse Pál Szeredi (Budapest: Petőfi Literary Museum–
Kassák Museum, Kassák Foundation, 2017), 9–32.



Journal of European Periodical Studies  9.2

53

and Central Europe remains limited.4 Investigating these figures encourages a more 
comprehensive understanding of the dynamics and complexities within early twentieth-
century avant-garde networks.

The process of learning more about East-Central European avant-garde 
periodicals’ local embeddedness poses a further challenge. Research on avant-garde 
journals is often undertaken from literary and art history perspectives, and therefore 
tends to concentrate on publications’ content or the artist-editors associated with 
them. In contrast, I propose a broader analysis, extending beyond artworks and artists 
to encompass the socio-political ecosystem within which these journals were produced 
and circulated.5 Imperatively, this analysis involves critically reassessing and utilizing 
historical knowledge about certain subaltern groups, including working-class people. This 
knowledge, which was documented in a fragmentary and biased manner under socialist 
dictatorships in Eastern Europe, remains crucial — even though accounts produced 
after World War Two were often distorted and manipulated, and were subsequently 
discredited following the regime change in 1989/1990.6 While acknowledging the 
role of official historical narratives, which were aligned with party ideologies within 
dictatorships’ ideological state apparatus,7 it is essential to consider historical data on 
publications, along with memoirs of individuals described, in Gramscian terms, as the 
‘organic intellectuals’ of the party system.8 This approach provides a concrete foundation 
for discussions about interwar workers’ culture.

Deviating from the East–West Trajectory
The points above raise a compelling question about the audiences envisioned by editors 
like Lajos Kassák, himself a central figure in the Hungarian avant-garde, upon their 
return to Hungary from emigration. Who were their intended readers? How did these 
editors, who initially targeted international audiences, tailor their publications for 
Hungarian readerships? Questions emerge around distribution strategies, Hungarian 
readers’ reception, and the impact of periodicals’ distribution channels on their structure 
and content. I seek to uncover the factors influencing the reception and integration of 
avant-garde ideas in East Central Europe, specifically in post-World War One Hungary.

I hypothesize that between 1925 and 1928, two intertwined processes unfolded. 
Upon returning to Hungary, avant-garde editors sought to adapt their experiences of the 
international avant-garde scene to that country’s specific conditions. As they adapted, 
their journals underwent transformation. Initially aimed at middle-class audiences, they 
gradually shifted their focus, catering increasingly to working-class readers who were 

4	 This is counterbalanced by recent research. See for example The Exile and Return of Writers from East-
Central Europe. A Compendium, ed. by John Neubauer and Borbála Zsuzsanna Török (Berlin: De 
Gruyter, 2009) or the Ohio State University research group Red Migrations: Marxism and Transnational 
Mobility after 1917.

5	 The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century, vol. 3, Intellectual 
Horizons, ed. by Włodzimierz Borodziej, Ferenc Laczó and Joachim von Puttkamer (London: 
Routledge, 2020).

6	 I draw on the concept of ‘print culture’ developed in Ann L. Ardis, Transatlantic Print Culture, 1880–
1940: Emerging Media, Emerging Modernisms (London: Palgrave MacMillan, 2008).

7	 See: Louis Althusser, ‘Ideology and ideological state apparatuses (Notes towards an investigation)’, 
in Althusser, Lenin and Philosophy and Other Essays, trans. by Ben Brewster (New York and London: 
Monthly Review Press, 1971), 142–47, 166–76.

8	 For example, from histories of reading to people’s histories, several fields of research provide valuable 
perspectives for examining complex relational systems of cultural production (i.e. considering producers 
besides users).



54

Creating a Proletarian Avant-Garde

also involved in their creation. Evidence of this shift is discernible in the publications’ 
content, distribution methods, and reception strategies.9

Cultural Production in Focus: Repatriating the Ma Conglomerate 
from Vienna to Budapest
Many Hungarian artists and writers actively participated in the short-lived Hungarian 
Republic of Councils in 1919. Following the collapse of the Soviet-type regime, 
numerous individuals sought refuge in the sympathetic atmosphere of Vienna, 
labelled the ‘Red’ city because of its Social Democrat-led city council. During the early 
1920s, the Hungarian emigrant community in Vienna hosted several avant-garde 
platforms.10 Among the most resilient and influential was the journal Ma, edited by 
Kassák, first in Budapest (1916–19) and then in Vienna (1920–25). During the latter 
period, Ma catered predominantly to an international audience, comprising mainly 
of avant-garde editors. Through it, Kassák gained international visibility and even 
established a highly influential forum, albeit for a brief period. He quickly connected 
with journals representing new artists and emerging ‘isms’. Ma was receptive to new 
trends, both adopting and significantly reinterpreting them; consequently, we can 
discuss the critical reinterpretation of movements including Dadaism, various forms of 
Constructivism, and Surrealism within the context of this periodical. In the early 1920s, 
as printing technology advanced, Ma featured experimental typography and numerous 
reproductions, and this striking visuality conveyed meaning in itself: it embodied the 
spirit of avant-garde art and the message of political radicalism. Paradoxically, between 
1920 and 1926 Kassák was simultaneously a political émigré, living in dire conditions 
in Vienna, and a highly respected editor. Ma was sporadically smuggled into Hungary, 
where it was prohibited because of Kassák’s political émigré status. But alongside the 
consolidation of the Hungarian counter-revolutionary system in the mid-1920s, a shift 
occurred. Kassák, like many other political emigrants, sought to return to Hungary, a 
factor that marked a turning point in Ma’s trajectory. The journal 365, published in 
1925 and edited in both Budapest and Vienna, became a tangible expression of this 
ambition to reintegrate into the Hungarian cultural landscape.11

9	 This transformative process aligns with broader international trends observed in journals such as 
Czechoslovak ReD (1927–31), Soviet LEF (1923–25), and its successor, Novy LEF (1927–28), as well 
as the French La Révolution surréaliste (1924–29) and its subsequent iteration, Le Surréalisme au service 
de la révolution (1930–33), among others. These publications, which focused initially on avant-garde art, 
gradually shifted their emphasis towards politics. Despite this trend however, the social embeddedness 
of such journals remains underexplored in avant-garde research. Furthermore, Eastern avant-garde 
periodicals have not been systematically collected by trendsetting Western museums, especially those 
directly concerned with left-wing political movements. See for example the recent acquisition and 
presentation by Museum of Modern Art of related material from the private collection of Merrill C. 
Berman. See: Engineer, Agitator, Constructor. The Artist Reinvented, 1918–1939, The Merrill C. Berman 
Collection at MoMA, ed. by Jodi Hauptman and Adrian Sudhalter (New York: MoMA, 2020).

10	 See: Georg Vasold, ‘Fine Arts’, in The Red Vienna Sourcebook, ed. by Rob McFarland, Georg Spitaler, and 
Ingo Zechner (Rochester, NY: Camden House, 2020), 445–47.

11	 Recently, several studies have been published in English about Kassák’s journals, with special emphasis 
on Ma and a cursory look at his other periodicals along with Hungarian émigré journals edited by 
others. For example: Oliver A. I. Botar, ‘From the Avant-Garde to “Proletarian Art”. The Émigré 
Hungarian Journals Egység and Akasztott Ember, 1922–23’, Art Journal, 52 (1993), 34–45; Éva Forgács 
and Tyrus Miller, ‘The Avant-Garde in Budapest and in Exile in Vienna’, in The Oxford Critical and 
Cultural History of Modernist Magazines, vol. 3, Europe 1880–1940, ed. by Peter Brooker, Andrew 
Thacker and Sascha Bru (Oxford: Oxford University Press, 2013), 1128–56; Art in Action. Lajos Kassák’s 
Avant-Garde Journals from A Tett to Dokumentum (1915–1927), ed. by Eszter Balázs, Edit Sasvári, 
Merse Pál Szeredi (Budapest: Petőfi Literary Museum–Kassák Museum, Kassák Foundation, 2017); 
Esther Levinger, Constructivism in Central Europe: Painting, Typography, Photomontage (Leiden and 
Boston: Brill, 2022); Merse Pál Szeredi, ‘Networking the International Avant-Garde: Lajos Kassák and 
His Magazine Ma in Budapest and Vienna’, in Magyar Modern: Hungarian Art in Berlin 1910–1933, 
ed. by Ralf Burmeister, Thomas Köhler, László Baán, András Zwickl (Munich: Hirmer Verlag, 2022), 
66–71, and several chapters in: Cannibalizing the Canon: Dada Techniques in East-Central Europe, ed. 
by Oliver A. I. Botar, Irina M. Denischenko, Gábor Dobó and Merse Pál Szeredi (Leiden and Boston: 
Brill, 2024).



Journal of European Periodical Studies  9.2

55

Before discussing 365, I will briefly sketch the political and journalistic 
environment within which left-wing and avant-garde newspaper editors operated in 
mid-1920s Hungary. The post-war revolutions (the ‘Aster revolution’ in 1918 and a 
communist revolution in 1919) were followed by a series of counter-revolutionary and 
antisemitic atrocities carried out by paramilitary groups during the so-called ‘white 
terror’ (1919–21).12 Meanwhile, an authoritarian, nationalist system was established 
under Admiral Miklós Horthy in 1920 and consolidated under Prime Minister István 
Bethlen (1921–31). Bethlen dealt with his political opponents on both the right and 
the left by suppressing them or engaging them in negotiations. In 1921, right-wing 
paramilitary organizations were disbanded and most of the white terrorists who belonged 
to them received amnesties. At the same time, Bethlen distanced himself from the left, 
constructing his image and politics in opposition to the 1919 Council Republic and 
the ‘red emigration’ of the 1920s: a movement involving both social democrats and 
communists. This shaped the journalistic environment in line with the common belief 
that the press was instrumental in inciting revolutions through its direct mobilizing 
influence on the ‘masses’. Consequently, journalism was strictly controlled and left-wing 
publications were increasingly banned.13 The political and publishing landscape was 
complicated, however. While distancing itself from the left, the Bethlen government 
recognized that it needed the support of the Magyarországi Szociáldemokrata Párt 
(MSZDP, Social Democratic Party of Hungary) to regain stability following the 
economic and political crises of the early post-World War One era. Representing the 
interests and values of the MSZDP’s mass member base, the social democratic daily 
Népszava [People’s Voice, 1873–] and numerous trade union publications remained in 
print. The MSZDP’s own politics were complex, moreover, for its leaders were more 
centrist than its base. Constantly struggling for its own legitimacy, the MSZDP sought 
continually to consolidate its internal left-wing opposition with ultra-left groups at its 
fringes, while keeping them within the Social Democratic conglomerate.14 

In contrast to the MSZDP, the Communist Party and its activities were banned 
in post-revolutionary Hungary. Communists were persecuted by the state through 
the police and attempts were also made by Social Democrats to prevent communist 
infiltration into Social Democratic structures. This was not easy, because radical young 
trade unionists often became illegal communists, maintaining a double affiliation 
(a legal Social Democratic one and an illegal Communist one). After the fall of the 
1919 Republic of Councils, the Party of Communists in Hungary (Kommunisták 
Magyarországi Pártja, referred to hereon as KMP or Communist Party) was reorganized 
by communists who emigrated to Vienna, and it was not until 1925 that it began to 
regain its influence. During that year, a new, albeit short-lived, legal party was established 
in Hungary under the name Magyarországi Szocialista Munkáspárt (MSZMP, Socialist 
Labour Party of Hungary). It was formed by dissident left-wing social democrats, who 

12	 Béla Bodó, The White Terror: Antisemitic and Political Violence in Hungary, 1919–1921 (New York: 
Routledge, 2019).

13	 However, it did not involve prior restraint. A legal deposit requirement was established and the 
prosecutor’s office monitored the periodicals that were already printed but, theoretically, not yet 
distributed. See: Balázs Sipos, ‘Media and Politics in Hungary between the World Wars’, in Regimes 
and Transformations: Hungary in the Twentieth Century, ed. by István Feitl, Balázs Sipos (Budapest: 
Napvilág, 2005), 195–226.

14	 See: Balázs Trencsényi, Michal Kopeček, Luka Lisjak Gabrijelčič, Maria Falina and Mónika Baár, 
Maciej Janowski, A History of Modern Political Thought in East Central Europe, vol. 2, Negotiating 
Modernity in the ‘Short Twentieth Century’ and Beyond, part 1: 1918–1968 (Oxford: Oxford University 
Press, 2018), 121–22; A magyar szociáldemokrácia kézikönyve, ed. by Lajos Varga (Budapest: Napvilág, 
1999); Zsolt K. Horváth, ‘Szociáldemokrácia Magyarországon: politika, mozgalom, kultúra’, Új 
Egyenlőség (5 November 2017), https://ujegyenloseg.hu/szocialdemokracia-magyarorszagon-politika-
mozgalom-kultura/.

https://ujegyenloseg.hu/szocialdemokracia-magyarorszagon-politika-mozgalom-kultura/
https://ujegyenloseg.hu/szocialdemokracia-magyarorszagon-politika-mozgalom-kultura/


56

Creating a Proletarian Avant-Garde

criticized the Social Democratic Party for their compromises with state power, and by 
illegal communists who used it as a cover organization. MSZMP served as the legal 
connection between avant-garde periodicals and the Hungarian Communist Party 
in Vienna. Due to the strict political controls imposed by the Bethlen government, 
Communists sought to appear in Hungary via avant-garde magazines. Their other 
tactics were riskier and included smuggling political material from abroad, printing 
Communist flyers or publications illegally in legal printing houses, or using underground, 
often movable, printing machines to distribute Communist material. The political 
police were, however, well-financed, widespread, and professional, and as a result these 
tactics were largely unsuccessful. Few people were reached with illegal publications, 
and participating Communists were often quickly apprehended. Using periodicals 
with artistic, including avant-garde, cultural, or social profiles (e.g. Gondolat [Thought, 
1935–37]) as a cover was a more sustainable project. As the 1920s progressed, numerous 
avant-garde journals emerged in Hungary and their differences can be traced back to 
their political backgrounds. Generally speaking, Kassák’s Dokumentum and Munka 
were close to the Social Democrats, while Uj Föld and 100% had connections to the 
Communists — despite using the Social Democratic cultural infrastructure for practical 
and tactical reasons. In this regard, 365 was a watershed, as later on, its co-editors chose 
different directions.

It is worth noting that Kassák’s relations with left-wing parties included conflicts, 
especially in the cultural scene. In the early 1920s, while in Vienna, Kassák issued various 
publications, literary and theoretical, reflecting on the role of the revolutionary and/or 
‘new’ (avant-garde) artist during the revolutionary and post-revolutionary periods. In 
these writings, authored between 1920 and 1925, he fiercely criticized both the Social 
Democrats and the Communists, urging the establishment of a new culture for the ‘new 
people’, a goal shared by several Austromarxists who influenced him. The conflict between 
the Communists and Kassák became insurmountable, but he retained a relationship with 
the Social Democrats, to whose environment he belonged. But although, from 1924, 
his poems and presentations featured often in Social Democratic cultural periodicals 
and platforms, the avant-garde was not favoured by most leading Hungarian Social 
Democrats or party members. This is where Jolán Simon, his partner, was pivotal. 
Kassák and Simon first met as factory workers in trade union environments;15 she soon 
became an avant-garde performer, reciting avant-garde poems in a distinctive tone. 
Although working-class audiences often disliked her performances, they had a greater 
impact than printed poems hidden in the socialist press. Furthermore, from 1928, she 
led speaking choirs in trade union cultural organizations that merged avant-garde art 
with more traditional artistic forms, engaging and reaching relatively large audiences.

The publication of 365 marked a significant step in a multi-year effort by Kassák 
to orchestrate his return to Hungary, both in administrative and symbolic terms. 
Commencing in 1924, Kassák, alongside Simon — who moved freely between Budapest 
and Vienna using her maiden name (she had been married, but not to Kassák)16 — 
worked actively towards facilitating his return. Their objective was to position Kassák 
as a central figure in the emerging Hungarian modernist literature and art scene. In 
the modernist realm, the natural manifestation of this ambition was the launch of one’s 
own journal. While 365 was Kassák’s first platform in Hungary since his emigration, 

15	 Kassák was a locksmith in various factories in Győr, Budapest, and Újpest between 1903 and 1907. 
They met at a trade union hall in Újpest (Újpesti Munkásotthon) — an industrial suburb separate from 
Budapest at the time.

16	 Officially, Simon became divorced from her first husband only in 1922 (KM-an. 20/4, and 20/9, Kassák 
Museum Archive). Simon and Kassák began their relationship in 1909 and were married in 1928 (KM-
an. 19/14, Kassák Museum Archive).



Journal of European Periodical Studies  9.2

57

it was published through multiple intermediaries, a complex process made possible by 
the organizational efforts of Simon and its nominal Budapest editor, Aladár Tamás.

Consequently, 365, printed in Budapest, was assembled somewhat ad hoc. Its 
content comprised theoretical texts and prints of artworks sent to Budapest from Vienna 
by Kassák, along with poems selected by Tamás, himself an emerging avant-garde poet. 
365’s unconventional editorial model was driven by the notion that it would be easier 
to reach the Hungarian public with a periodical published legally in Budapest, than 
one smuggled in illegally, like Ma. 365 was more than just a mutation of Ma, however. 
In many ways, it represents a pivotal crossroads in the history of the Hungarian avant-
garde.17 (Fig. 1 and Fig. 2)

Through trial and error, Simon and Tamás developed practical methods for 
distribution and networking. Although 365 was short-lived and could not be stabilized, 
these methods became foundational for both Kassák and Tamás in their subsequent 
publications. Initially, the editors re-evaluated financing and distribution models.18 365 
targeted both emigrant avant-garde and middle-class Hungarian readers, and Simon 
played a pivotal role in attracting subscribers, engaging avant-garde and modernist poets 
and critics, utilizing subscription forms, and enlisting individuals, often journalists, to 
promote the periodical through ‘communiqués’ or brief reviews.19 Distribution primarily 
occurred in cafés and bookshops in central Budapest with links to middle-class culture.20 
Although attempts were made to widen 365’s reach through newsstand distribution, 
permission was denied by the state-owned General Supply and Transport Corporation, 
likely owing to Kassák’s reputation. Consequently, 365 was predominantly distributed 
through the infrastructure of ‘bourgeois culture’, aligning with editorial announcements 
and meta-texts that positioned it at the autonomous pole of the literary field.21 (Fig. 3)

Also significant is how Simon gradually asserted her agency and visibility through 
indispensable behind-the-scenes work for 365. Initially serving as Kassák’s ambassador 
in Budapest, she handled organizational and editing tasks, fulfilling his directives and 
negotiating on his behalf; increasingly, she engaged in Budapest’s café and journalistic 
life. Thanks to the latter, described in her letters as work, she wove a denser network of 
connections with key figures in Budapest’s cultural scene. She earned respect in these 
predominantly male circles, a notable achievement considering the largely patriarchal 
norms of that time. Besides this crucial, yet mainly invisible background work, Simon 
organized and participated in soirées relating to the journal, serving as a crucial medium, 
alongside the periodical, for promoting and interpreting avant-garde poetry in Hungary. 
(Fig. 4)

17	 Only Tamás is listed as the editor in charge, and the editorial office’s address is his downtown apartment 
on Zoltán Street. On the letterhead of 365 however, Kassák is listed as ‘Direktor’ besides Tamás.

18	 The sources give a fairly accurate picture of the circulation and distribution of the periodical. In all, 
500 copies of the first issue were produced, not a small number. See: Tamás Aladár, Akkoriban szüntelen 
fújt a szél, vol. 1 (Budapest: Szépirodalmi, 1976), 263. Jolán Simon distributed copies personally and to 
various booksellers, who struggled to sell them. See Jolán Simon’s letter to Lajos Kassák on 3 July 1925. 
Kassák Museum Archive, inventory: KM-lev. 2063/59 (from henceforth: KM-lev.). See also: Jolán 
Simon’s letter to Lajos Kassák, presumably on May 1925: KM-lev. 2063/73 and 2063/76. Other sources 
indicate several subscribers from Romania (KM-lev. 2063/59), and memoirs refer to a readership in the 
multi-ethnic region of the South-Eastern part of Czechoslovakia.

19	 Subscription form for 365: KM lev-2031/39.
20	 Addressing a middle-class audience was then a matter of course for Simon, while for Tamás it was a 

source of concern. As Simon reported to Kassák about a 365 soirée in her letter after 3 April 1925: ‘I 
told Tamás after the performance, when we looked at each other to see who had come and found that 
they were all people I knew, I said to him: – You see, Tamás, that’s why we need to associate with people, 
stupid people, petty bourgeois, half and full democrats and all sorts of other people. He acknowledged 
that I was right. But otherwise, he is struggling with this dilemma a lot.’ – KM-lev. 2063/74. – Unless 
otherwise stated, all translations into English are by the author.

21	 On how different social subsystems correspond to each other as ‘structurally homologous’ ambiences, 
see Pierre Bourdieu, La Distinction. Critique sociale du jugement (Paris: Les Editions de Minuit, 1979).



58

Creating a Proletarian Avant-Garde

Fig. 1	 Cover, 365, 1 (1925). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák Museum, 
KM 3588

Fig. 2	 Cover, 365, 2 (1925). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák Museum, 
KM 2021.1.1



Journal of European Periodical Studies  9.2

59

Fig. 3	 Subscription form for 365 (1925). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–
Kassák Museum, KM lev-2031/39

Navigating Discourse: Explaining the Avant-Garde to a Local 
Audience 
365 classifies as a ‘synthetic’ periodical, a category of avant-garde journal that, during 
the 1920s, promoted the synthesis of natural sciences, technology, mass culture, and 
modern art. While the title’s exact origin remains obscure, it is associated with co-editor 
Aladár Tamás, who published under the pseudonym ‘poet 365’ (‘365-ös költő’ and ‘365er 
Dichter’), and it reflects the ‘synthesis’ of significant phenomena throughout each day of 
the year. Its numerical format positions it alongside avant-garde publications including 
Kassák and Andor Németh’s 2×2 (1922, Vienna), 291 (1915–16, New York), and Francis 
Picabia’s 391 (1917–24, New York). ‘Synthesis’ (‘szintézis’ as a noun, and ‘szintetikus’ 
or ‘szintétikus’ as an adjective) had been employed widely in Kassák’s avant-garde 
periodicals as both a theoretical term and a buzzword from the mid 1910s.22 However 
in 1922, the painter and photographer László Moholy-Nagy developed the concept 
further, in relation to his own periodicals, in an article that was not published until 
1925. According to Moholy-Nagy, the term ‘synthetische Zeitschrift’ incorporates the 
features, aspirations, and theoretical foundations of a new, ‘synthesized’ type of magazine: 
a multimedia platform embracing a variety of expressive forms, including texts, film 
and play scripts, and musical scores. Importantly, it should exhibit multilingualism, 
featuring articles in national languages with summaries in major European languages. 
While Moholy-Nagy’s text is normative rather than descriptive, and it articulates the 
perspective of an unexplained ‘we’, many avant-garde magazines of the mid-1920s fulfil 
what it outlines — despite the complaint, in a 1924 postscript to the aforementioned 
article, that many ‘very beautiful’ journals still adhere to a single ‘ism’.23

22	 See for example: Kassák Lajos, ‘Szintétikus irodalom’, Ma, 2 (1916), 18–21.
23	 Scholars analyzing this publication argue that the text was indeed written in 1922. For more on 

‘synthesized’ journals see: László Moholy-Nagy, ‘Richtlinien für eine Synthetische [sic!] Zeitschrift’, 
Pásmo, 7–8 (1925), 5. See also: Jindřich Toman, ‘Permanent synthesis: László Moholy-Nagy’s idea of 
a synthetic journal’, in Local Contexts / International Networks. Avant-Garde Journals in East-Central 
Europe, ed. by Gábor Dobó and Merse Pál Szeredi (Budapest: Kassák Foundation, 2017), 25–50; Oliver 
A. I. Botar, Sensing the Future: Moholy-Nagy, Media and the Arts (Zürich: Lars Müller Publishers, 2014).



60

Creating a Proletarian Avant-Garde

Fig. 4	 Henrik Major, ‘Simon Jolán, az első magyar dadaista előadó’ [‘Jolán Simon, 
the First Hungarian Dadaist Performer’], 365, 1 (1925). © MNMKK–Petőfi 
Literary Museum–Kassák Museum, KM 3588

The producers of 365 made a concerted effort to engage actively with Hungarian 
cultural discourse and integrate the synthesized, avant-garde journal into the contexts 
it offered. The inaugural issue, edited between Vienna and Budapest and published 
in April 1925, endeavoured to bridge gaps between the international and Hungarian 
avant-garde realms. Its primary objective was to acquaint a Hungarian readership, 
assumed to be in isolation, with the latest avant-garde artistic developments, that is, 
with the format of a ‘synthesized’ journal. Inside, avant-garde poems were complemented 
by theoretical texts, which functioned as instructional guides, empowering readers to 
formulate reception strategies for avant-garde literature. At first glance, the second 
issue presented a strikingly different image, closely resembling both the appearance 
and content of Ma. In fact, it was essentially a Ma issue printed in Vienna, with the 
exception of the cover. Since Ma had been prohibited in Hungary during the 1920s, 



Journal of European Periodical Studies  9.2

61

it could only enter the country in disguise, occasionally sporting an alternative cover.24 
The second issue of 365, concurrently serving as the final issue of Ma, was printed in 
Vienna with two distinct covers: one for Ma and an ‘adjusted’ one for 365. Prompted 
by challenges faced by the first issue of 365, which struggled with distribution and, 
consequently, revenue, this approach was devised by Kassák, to the surprise of Tamás, 
who was astonished to learn of it after the fact.25 That this was the final issue of 365 
was not primarily due to tension arising from Kassák’s arbitrary decision, but rather 
owing to ideological differences between the two co-editors, as we will explore. (Fig. 5)

The content of the second issue of 365 was heterogeneous, despite the prominent 
influence of co-editors Tamás and Kassák. As in the first issue, both poets contributed 
free-form poems characterized by associative elements, which depicted allegorical 
figures and personified natural forces, and evoked the narrative structure of fairy tales 
whilst eluding overall meaning. The influence of French Surrealism was evident, with 
contributors having direct connections to this movement. The poems and accompanying 
theoretical writing presented a stark contrast to a contemporary image of a bank guard 
and billboard, contributed by the German functionalist group in Breslau (Wrocław). 
No attempt was made to reconcile tensions between the magical, dream-like poetry 
and functionalist design; these were later addressed by Kassák’s subsequent periodical 
Dokumentum (1926–27) and a group of theoretical texts associated with this journal.26

The incorporation of content by the Breslau functionalist group served a strategic 
purpose — not immediately apparent, as at the time, both the Breslau functionalists 
and Kassák journals were seeking to establish inter-peripheral links.27 Within this 
context, there was keen interest in showcasing emerging artistic initiatives within the 
successor states of the Austro-Hungarian Empire, often with a local focus. In particular, 
Das Junge Schlesien [The Young Silesian] group, organized by the architect Günter 
Hirschel-Protsch, featured prominently in the 365/Ma special issue, which presented 
their initiative as something akin to Bauhaus: a multifaceted endeavour centred around 
housing and modern urbanism, which involved various arts and crafts and embodied 
a new spirit of creativity. Many Young Silesians were active across multiple artistic 
disciplines; contributors to the special issue included artists and architects from Breslau, 
as well as those who began their careers there and later became established figures in 
the modernist scene. Aiming to gain transnational visibility by contributing to the issue, 
they included Hirschel-Protsch, who also published several poems under the pseudonym 
Hispro; Hans Leistikow, known for his stained-glass designs; and architects such as Fritz 
Behrendt, Max Berg, and Albrecht Jäger. On behalf of Kassák, the inclusion of these 
contributions was driven primarily by commercial considerations rather than artistic 
or aesthetic reasons. Sources indicate that the Breslau-based modernist architects and 
artists purchased several copies at full price in exchange for publication and subsequently 
redistributed them.28

24	 It also entered the country with Kortárs (Contemporary). The decrees prohibiting Ma’s import and 
distribution were as follows: Igazságügyi Közlöny, 7 (1922), 375; Belügyi Közlöny, 34 (1922), 1533; ’M. 
kir. belügyminiszternek 195.700/1925. B. M. számú kör-rendelete. A kitiltott külföldi sajtótermékek 
jegyzéke’, Belügyi Közlöny, 26 (1925), 553–63.

25	 Tamás, pp. 275–77.
26	 The will to document the contemporary world was a recurring theme in Kassák’s work at that time: the 

subtitle of 365 was ‘művészeti dokumentum’ [artistic document]. The expression suggested an objective, 
quasi-scientific, observational, descriptive position from which to direct the reader’s attention to the 
contemporary world, as per the characteristic strategy of synthesized journals. 

27	 Emanuel Modoc, Internaţionala periferiilor. Reţeaua avangardelor din Europa Centrală şi de Est 
(Bucharest: Muzeul Literaturii Române, 2020).

28	 This is reported in: József Nádass, Nehéz leltár, vol. 1 (Budapest: Szépirodalmi, 1963), 366.



62

Creating a Proletarian Avant-Garde

Target Audience: Neither Middle Class nor Working Class
The dynamics of the final issue of Ma/365 indicate that its aim was not to increase the 
visibility of the Silesian functionalist group, but of everything else that was featured: in 
particular, a new generation of poets, united around Kassák, who asserted themselves as 
representatives of ‘true’ avant-garde art and the periodical as the sole authentic forum 
for ‘young people’. 

Aladár Tamás, the co-editor of 365, was among the young figures expected to 
embody the new artistic movement, a concept primarily constructed by Kassák in 
articles, poems, and special issues of Ma. Although he appeared to be the right fit 
for the role, his ideas about the relationship between politics and art diverged from 
Kassák’s and they eventually grew apart. In his early twenties, Tamás regularly published 
poetry, poetry translations, and reviews in Ma; owing to his lack of involvement in the 
Hungarian Republic of Councils, and being therefore in possession of a passport, he 
was well-placed to act as an intermediary between the journal and various European 
cities. Moreover, his education and origins in the Parthian region (now in Romania) 
gave him first-hand knowledge of German, French, Italian, and Romanian avant-garde 
poetry. He also cultivated international contacts independently of Kassák — for instance, 
during his 1924 journey to Bucharest, he met Ion Vinea, who introduced him to his 

Fig. 5	 Cover, Ma, 3–4 (1925). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák 
Museum, KM 1680



Journal of European Periodical Studies  9.2

63

compatriot and former colleague, the already famous Dadaist Tristan Tzara, who was 
working in Paris at the time. Between 1924 and 1925, he spent almost a year in Paris, 
regularly engaging with key figures of the emerging French Surrealism and translating 
their works.29 (Fig. 6) 

But although Tamás appeared a good fit for the role of Kassák’s co-editor, their 
ideas about the relationship between politics and art diverged. When Tamás took 
up the role, he assumed that the avant-garde’s subversion of conventional politics 
and communist ideology were two sides of the same coin: revolutionary poetry and 
revolutionary politics were mutually interchangeable. As he recalled in his memoirs, 
‘every avant-garde poet is also a communist’.30 Kassák did not share this belief. When 
365 was published, Kassák and Jolán Simon probably did not know that Tamás was 
gravitating towards the Communist Party, which he finally joined in early 1926. The 
co-editors’ disagreement over the function of avant-garde art was certainly the cause of 
their estrangement, not the editorial trickery around the last issue of 365/Ma described 
above. Ideological difference, moreover, led them to envision different readerships for 
365. Both were demotivated by the realization that the magazine could no longer reach 
a middle-class audience (Simon was only able to sell fifteen copies of the first issue 
through booksellers, not counting the artist bookshop Mentor), and the avant-garde 
could not yet connect with workers. Kassák and Tamás sought to experiment with 
diverging strategies for reaching them. 

Creating an Audience through Avant-Garde Journals: The Illegal 
Communist Approach (Uj Föld and 100%)
365 was, therefore, a starting point for different, sometimes intersecting paths towards 
workers’ culture. After 365, Kassák and Tamás embarked on new projects, which sought 
to connect with different political parties and readerships. The Budapest avant-garde 
group, criticized by Kassák in the last issue of 365/Ma, soon formed the Uj Föld [New 
World/New Ground] group with Tamás.31 This group aimed to fuse avant-garde art, 
revolutionary politics, and workers’ culture. In 1927 a journal of the same name appeared, 
which reported to the Communist Party and had an illegal editorial board in addition 
to an operative one.32 The structure and orientation of Uj Föld were strikingly like 
Dokumentum, published by Kassák after 365. However, while Kassák aimed to develop 
a Hungarian version of Surrealism and present various functionalist movements, Tamás 
hoped through Uj Föld to reach an audience of workers and create 

29	 We can get an idea of this from his later autobiographical novel: Tamás, pp. 245–50.
30	 Tamás, p. 249.
31	 In the 1920s, Hungarian orthography was not standardized, and not all typesetters employed certain 

accented vowel letters. For example, ‘új’ (new) was written in Uj Föld both with an accentuated ‘ú’ as it is 
today and without, as seen on the title page of the magazine. In the article, I will adhere to the journal’s 
original orthography.

32	  Its title ambiguously referred to three possible interpretations: to a new political or cultural landscape; 
to the Americas, with many publications enthusiastically reporting on new technological achievements 
often associated with the US as a prototype for a new society; or to a ‘new world’ envisioned as a future 
communist society. Its subtitle (‘az új szellem eredményei irodalom, művészet, zene, tudomány, film, 
színház, technika és ipar alkotásaiban’ – ‘the achievements of the new spirit in literature, art, music, 
science, film, theatre, technology, and industry creations’) emphasizes the first potential interpretation, 
while the editorial in the inaugural issue subtly suggests the context of Americanization. The illegal 
Communist Party’s backing indicates the third interpretation. The title’s complexity is underscored in 
an article by theatre theoretist and actor Ödön Palasovszky, one of the group’s central figures, which 
stated that ‘az Uj Föld azokat a haladó művészeti törekvéseket ismertette, melyek a forrongó Európa 
és Amerika új arcélét mutatták’ (‘Uj Föld introduced those progressive artistic endeavours that revealed 
the new face of turbulent Europe and America’). Ödön Palasovszky, ‘Front’, Színház és Film, 1 (1931), 
1–9 (p. 2).



64

Creating a Proletarian Avant-Garde

a legal platform for the illegal Communist Party in Hungary. Tamás had sought to 
disseminate 365 through workers’ cultural networks, although these were, at that time, 
among organized private sector or office workers rather than the symbolically charged 
industrial workforce. Tamás later recalled that he began to train reciters to perform at 
party events.33 Overall, neither 365 nor Uj Föld proved to be an appropriate medium 
for reaching working-class people. ‘We don’t understand’, his comrades repeatedly told 
a disappointed Tamás about both publications.34 (Fig. 7)

Owing to the gap between Uj Föld’s format and its target audience, Tamás 
launched 100% (1927–30): a publication, edited by Marxist philosopher György Lukács, 
that became the first legal periodical of the illegal Communist Party in Hungary.35 
Tamás, who was involved in illegal communist work while still wrestling with his 
avant-garde poetic ambitions, received an envelope from Vienna every month starting 

33	 Tamás, p. 269.
34	 For example, Tamás, pp. 253–54, p. 271.
35	 György Lukács, the actual editor, wrote clearly to the official editor, Aladár Tamás, about the target 

audience and the question of legality: ‘the readership of the journal will consist partly of young, left-
leaning intellectuals and partly of workers interested in cultural issues. Therefore, each article must be 
written in a way that an intelligent worker can understand. On the other hand, however, for reasons 
of legality, we must, for the time being, be careful not to give the periodical an explicitly working-class 
character. Questions of workers’ culture will of course also arise, but especially at first, they must not 
dominate the magazine.’ – Rónai [György Lukács?] to Lippay [Aladár Tamás?] on 2 August 1927, PIL, 
fond 878, group 8, custody unit 182, 3–5.

Fig. 6	 Aladár Tamás, A partok elindulnak (Budapest: 365, 1925). © MNMKK–Petőfi 
Literary Museum–Kassák Museum, KM 3591



Journal of European Periodical Studies  9.2

65

from the summer of 1927. These envelopes, posted by ‘Father’ to the ‘Poet’, contained 
manuscripts for the next issue of the ‘Budapest Burse’. The avant-garde traits of the 
conspiratorially edited 100% reflected Tamás’s aesthetic preferences and served to keep 
the journal beneath the radar of the political police. Although Lukács had no enthusiasm 
for the avant-garde, this editorial strategy was workable in the period immediately 
preceding the Stalinization of the Comintern’s art policy, which was characterized by 
a relative diversity in which the avant-garde, proletkult, and various realisms were all 
given a voice.36

Although 100% did not share avant-garde ‘synthesized’ magazines’ structure, it 
was visually and thematically similar to these publications. Synthetic periodicals were 
organized associatively and metaphorically, to showcase diverse contemporary realities 
in ways that served to both diagnose the present and imagine alternative futures. 
Accordingly, the crisis phenomena of contemporary capitalism and the achievements of 
modernization were presented in a dialectical way — ‘documented’, in the terminology 
of the time — a duality that was conveyed through the dynamics of sometimes oneiric 
and sometimes functionalist works. Conversely, 100% prescribed an analogy–metonymic 
reading, wherein the contributions explored topics of interest to the current party line. 
For example, ‘primitive’ poems were published in a manner similar to ‘synthesized’ 
periodicals, but were to be interpreted within an extremely narrow field of meaning. 
According to a letter from ‘Father’ in Vienna, they had to evoke in the reader the theme 
of colonial oppression, associated, in turn, with the oppressive regime in Hungary.

36	 As Aladár Tamás recalled, ‘Its title had an avant-garde flavour, and not all comrades liked it. Especially 
Comrade György Lukács wanted to change it at all costs’, Memoirs of Comrade Tamás Aladár (Szikra 
Publishing house), 26 October 1950, PIL, fond 867. f1/ t-25.

Fig. 7	 Zsigmond Remenyik and Aladár Tamás, Uj Föld (February 1927).  
© MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák Museum, KM 3588



66

Creating a Proletarian Avant-Garde

This coded speech was made understandable through collective interpretive 
practices.37 Tamás and his colleagues built an ecosystem around 100%, ensuring 
that it did not abandon its working-class readers to a middle-class, individualistic, 
contemplative reading practice. Speaking choirs — a collective performance of poems, 
including avant-garde works — played a key role in community building and developing 
a shared interpretive strategy. Within this milieu, the press and performative practices 
were strongly interdependent: journals printed meta-texts on speaking choirs and 
performative choral texts, and the early 1930s saw the publication of periodicals 
dedicated to the subject (e.g. Munkáskórus [Workers’ Choir, 1933], Kórusművészet 
[Choir Art, 1933]).38 Moreover, periodicals were consistently prominent within choirs 
themselves. The Munka and 100% choirs performed holding issues of these journals, 
along with Typographia (the outlet of the typesetters’ and typographers’ trade union, 
1868–) or Népszava (the daily newspaper of the social democrats). Besides choirs, joint 
excursions and trade union seminars created interpretative communities founded on 
orality, performativity, and collectivity,39 reminiscent of premodern reception techniques, 
promoting the acquisition of a specific set of cultural codes.40 (Fig. 8, Fig. 9, Fig. 10)

Furthermore, a feedback system built into the process of editing enhanced 100%’s 
accessibility for working-class readers. Editorial correspondence shows that Lukács, 
whose father was a successful investment banker, and Tamás, a private employee, realized 
the necessity of ‘mak[ing] the journal more working-class’ following complaints from 
working-class readers about the sixth issue. Regular discussion evenings were, therefore, 
organized after the release of each issue, with a view to ‘deepening and politicizing the 
relationship between the journal and the distribution apparatus’. During these events, 
Tamás aimed to ‘provoke as wide a debate as possible’ among 100%’s ‘worker friends’ 
by presenting a keynote address written by Communist Party leaders.41 These occasions 
were reflected in the publication itself through so-called workers’ letters and discussions. 
It is evident that the process of bridging class and cultural differences between editors 
and readers was not driven by democratizing or emancipating politics, but rather by 
the need to indoctrinate readers. This is demonstrated not only by the editorial process 
but also by the choice of topics for the debates, which followed the current party line.

37	 As Aladár Tamás recalled, ‘during the three years of 100%’s existence, from September 1927 to July 
1930, thirty issues were published, 2800 copies each. Its readership was very wide. We didn’t collect 
individual subscribers, we sent the journal to mining areas, workers’ cultural associations, etc.’, Memoirs 
of Comrade Tamás Aladár (Szikra Publishing house), 26 October 1950, PIL, fond 867. f1/ t-25.

38	 The scene is mapped by Dávid Szolláth, A kommunista aszketizmus esztétikája (Budapest: Balassi, 2011), 
191–99.

39	 For an examination of the different ways of reading of different classes in a broader historical context, 
see Michel de Certeau, The Practice of Everyday Life, trans. by Steven Rendall (Berkeley, Los Angeles 
and London: University of California Press, 1984).

40	 An idea of the link between the organisation of community life and the distribution of the journal can 
be seen in the following contemporary letter, which also highlights the centralized and professionalized 
way in which 100% was operating: ‘I thought that [...] free lectures would serve as a ticket for the 
journal. So, if you want to come in, you have to buy the magazine. [...] It is beneficial because we make 
propaganda directly in front of 200–250 people who will inevitably (if they have already bought it) read 
our journal, even though three quarters of them would not have picked it up for years. I expect that 
we always give 2–3 such lectures in various party organisations in connection with the publication of 
the journal, so that we go everywhere during the winter without exception.’ – PIL, fond 878, group 8, 
custody unit 183, p. 12.

41	 PIL, fond 878, group 8, custody unit 183, p. 21.



Journal of European Periodical Studies  9.2

67

Redirecting an Avant-Garde Periodical towards Trade Union Milieus: 
The Case of Kassák’s Munka
In contrast to Tamás, a white-collar employee who sought to introduce class consciousness 
to the working masses from the outside, Kassák and Simon came from working-class, 
trade union backgrounds. Nevertheless, Kassák struggled to engage this demographic, 
perhaps because, in Simon’s words, his writing was ‘considered too complicated by 
the workers’.42 When he returned to Hungary in 1926, he found that the audience he 
anticipated for his new avant-garde magazines did not materialize; his 1927 lecture on 
the journal Dokumentum attracted only one attendee.43 These experiences probably made 
him realize that he would need to create an audience for his publications, preferably 
in collaboration with the individuals he sought to engage; so, with Simon’s help, he 
established the Munka Circle, a community organised around the periodical of the same 
title in 1928. Although the hierarchical power relations associated with the presence 
of a charismatic central figure44 — Kassák — were a feature of this group, its structure 
was more open and emancipatory than the 100% conglomerate, which was structured 
from the top down. (Fig. 11, Fig 12, Fig. 13)

The Munka Circle aimed to create a socialist and, according to some participants, 
revolutionary counterculture attracting students and young workers. The group’s 
theoreticians, who included Kassák and the poet Pál Justus,45 believed that, during the 
‘low-tide of the revolution’,46 class struggle shifted to the domain of culture. Notably, 
this idea resonated with Gramscian or Lukácsian thought, but emerged independently 
of the former and in opposition to the latter, Gramsci being already imprisoned in Italy 
and Lukács being locked in longstanding debate with Kassák. Members of the Munka 
Circle, moreover, had direct contact with another central figure of Western Marxism, 
Karl Korsch, who was then based in Berlin.47 The Munka Circle believed that direct 
political action was not feasible due to the disintegration of left-wing political parties 
after World War One and repressive state control that hindered revolutionary political 
engagement. It is noteworthy that Kassák’s return to Hungary was authorized on the 
condition that he would not participate in any political activities upon his return. 
Therefore, the group focused on culture, albeit a highly politicized version of this, 
knowing that the judiciary determined which cultural activities should be deemed 
subversive political activity. This led to almost continuous lawsuits against Kassák 
throughout the late 1920s and 1930s, as well as brief imprisonments.48

42	 ‘[Cikked] itt a munkások túl magasnak tartják.’ Jolán Simon’s letter to Lajos Kassák, after April 1925: 
KM-lev. 2063/40.

43	 Zoltán Zelk, ‘Egyember-látta matiné’, Élet és Irodalom (31 January 1970), 4.
44	 Matthew Philpotts, ‘The Role of the Periodical Editor: Literary Journals and Editorial Habitus 

Author(s)’, The Modern Language Review, 1 (2012), 39–64.
45	 Pál Justus was born in 1905 in Pécs (then part of the Kingdom of Hungary). He studied humanities in 

Bologna and Paris and joined the MSZDP in 1925. From 1927, he was active in the left-wing press. 
In 1928, he joined the Munka circle, and from 1929, he was a contributor to the periodical Munka. 
However, he was expelled from both in 1930 due to political disagreements.

46	 The expression was widely used in the Marxist tradition to describe post-revolutionary situations. The 
following discusses Pál Justus’ related theory: Zsolt K. Horváth, ‘Találkozás egy fiatalemberrel. Radnóti 
Sándor: A forradalom apálya és egy marxista forradalomelmélet [1971]. ( Justus Pál: A szocializmus 
útja, 1945)’, in Filozófus a műteremben, ed. by Bálint Somlyó, and Katalin Teller (Budapest: ELTE 
Eötvös Kiadó, 2016), 17–24.

47	 Péter Konok, ‘A „Munka-kör” politikai, szellemi hátországa’, Múltunk, 1 (2004), 245–57; Zsolt K. 
Horváth, Mérei Ferenc. Peremhelyzet és a remény szocializmusa (1909–1945), vol. 1 (Budapest: Korall, 
2021), 137–208.

48	 See the criminal procedures related to Kassák in the Budapest City Archives (hereafter BFL): BFL – 
VII.5.c – 13079 – 1926.



68

Creating a Proletarian Avant-Garde

Fig. 8	 The 100% Choir and their related publication, late 1920s. © MNMKK–Petőfi 
Literary Museum–Kassák Museum, KM-F-81.242

Fig. 9	 Aladár Tamás, 100%, 3 (1927). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák 
Museum, uncatalogued



Journal of European Periodical Studies  9.2

69

Kassák and members of the Munka Circle emphasized the importance of 
education in shaping a new proletarian counterculture. They rejected bourgeois high 
modernism and popular culture, both of which had infiltrated pre-World War One 
workers’ culture. According to the Munka Circle, a new culture must be developed 
from scratch — an ‘emerging’ culture rather than a ‘residual’ one, in Raymond Williams’ 
terminology.49 Within the Munka Circle, this cultural development was intertwined 
with education, conceived as collective self-formation, open-ended debates, and cultural 
practices such as sports, rambling, painting, and photography. Culture, in the Munka 
Circle’s view, encompassed a broad spectrum that also included discussions about free 
love, in contrast to the corrupting institution of bourgeois marriage that drew from 
Friedrich Engels’s The Origin of the Family, Private Property, and the State.50

Discussions within the Munka Circle were documented and analysed in Munka. 
Initially, the magazine inherited an avant-garde visual style from Kassák’s previous 
publications, as well as his interest in avant-garde art; reproductions featured during 
Munka’s first year were probably gathered by Kassák during his time in Vienna. Munka’s 
most significant departure from Kassák’s earlier journals lies in its increasing focus on 
the social sciences, its incorporation of cutting-edge techniques for visualizing statistics, 
and its interest in foreign politics. Notably, the journal pioneered coverage in Hungary 
of Italian fascism. This expansion of content coincided with a narrowing of space for 
art and literature. However, during Munka’s initial period, between 1928 and 1930, 

49	  Raymond Williams, ‘The Analysis of Culture’, in Williams, Long Revolution (London: Chatto & 
Windus, 1961), 41–71.

50	 Zsolt K. Horváth, Mérei Ferenc, pp. 162–170.

Fig. 10	 Aladár Tamás, Szavalókórusok (Budapest: 100%, 1928). © MNMKK–Petőfi 
Literary Museum–Kassák Museum, KM-2021.355.1



70

Creating a Proletarian Avant-Garde

Fig. 11	 Lajos Kassák, Dokumentum, 4 (1927). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–
Kassák Museum, KM 1945

Fig. 12	  The Munka Choir and their related publication in Göd (Hungary), ca. 1930.© 
MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák Museum, KM-F-81.34



Journal of European Periodical Studies  9.2

71

some of the most prominent emerging painters (such as Lajos Vajda, Dezső Korniss, 
and György Kepes) and poets (including Kassák himself, István Vas, Gyula Illyés, and 
Zoltán Zelk) were actively involved.

Munka’s speaking choir was pivotal in this milieu. Within the Munka Circle, 
it was led by Jolán Simon, who wrote an article about it, her only known publication, 
for the periodical. Another field of interest was ‘szociofotó’ — social photography — a 
unique form of participatory and documentary photography portraying working-class 
reality from working-class perspectives. Instead of aestheticizing or sensationalizing the 
misery of subaltern classes, as the mainstream media often did, ‘szociofotó’ practitioners 
within the Munka Circle used the camera as a ‘weapon’ in the class struggle, echoing 
an approach found in publications like the Berlin-based Arbeiter-Illustrierte-Zeitung. 
Notable figures in this photographic movement included Lajos Lengyel, Ferenc 
Haár, and Sándor (Gönci) Frühof. Endre Friedmann, who later achieved fame as the 
photographer Robert Capa, also began his career within the Munka Circle.

The Munka Circle underwent multiple reorganizations, driven by internal and 
external dynamics. Internally, there were theoretical debates on issues like free love and 
the Soviet Union. While Kassák disagreed with the former and was, at least initially, 
sympathetic towards the latter, young radicals centred around Justus opposed him 
on both issues. Social and psychological tensions — described by eyewitnesses using 
the framework of Freud’s Totem and Taboo, in which ‘sons’ rebel against the ‘father’ 
figure (Kassák) — also contributed to the circle’s disintegration.51 Externally, conflicts 

51	 István Vas, Nehéz szerelem (Budapest: Szépirodalmi, 1972), 569, 860.

Fig. 13	 Lajos Kassák, Munka, 4 (1929). © MNMKK–Petőfi Literary Museum–Kassák 
Museum, uncatalogued



72

Creating a Proletarian Avant-Garde

intensified between the communist 100% circle and the predominantly anti-Stalinist 
Munka Circle. In 1933, speaking choirs, which had become powerful tools of agitation 
in left-wing circles, were banned. This prohibition significantly impacted the Munka 
Circle, whose choir played a central role. In 1934, the circle was disbanded by authorities. 
The Munka journal continued to be published until 1939, however, when press laws 
were further tightened.

Estimates of the Munka Circle’s size vary, with eyewitnesses suggesting anything 
from 60 to a few hundred members. Police reports, often exaggerating the threat posed 
by left-wing groups, tended to inflate these figures. Personally distributed by members 
of the Munka Circle, Munka reached a much wider audience than Kassák’s other 
publications. Subscription forms indicate a diverse readership, including intellectual 
and economic elites, and working-class individuals. It is likely that the working-class 
readership was larger than these forms suggest, as Munka was available in trade union 
halls where dozens, if not hundreds, of people could access each copy,52 a perception 
supported by interviews with working-class individuals who encountered the journal 
in these settings.53

Conclusions
Throughout this diachronic investigation, I have addressed how avant-garde journal 
editors including Lajos Kassák and Aladár Tamás, upon returning to Budapest in the 
mid-1920s, endeavoured to transform their international relationships. Specifically, I 
have explored how they transitioned from their position in the international avant-
garde magazine network, which had symbolic significance but attracted few readers, to 
targeting a domestic audience, extending beyond elite cultural groups. Despite the initial 
plan for 365 to be an international avant-garde journal, it evolved into a publication 
aimed at the Hungarian middle-class public and Hungarian émigré groups. In less 
than three years, both Kassák and Tamás shifted their focus with Munka and 100%, 
respectively. These post-avant-garde publications, blending elements of workers’ culture 
with the avant-garde, primarily catered to working-class audiences.

While both journals maintained an international profile, the inclusion of foreign 
material served a purpose that distinguished them from their avant-garde predecessors. 
While avant-garde publications sought to convey a synthesis of contemporary reality and 
art, post-avant-garde publications aimed to inform, shape, and mobilize domestic, ideally 
working-class, readers with significant foreign material. Moreover, whereas avant-garde 
journals contained features in multiple languages, post-avant-garde periodicals tended 
to be monolingual. While Ma was written mostly in Hungarian with sporadic texts in 
German or French, it also released international special issues using German, French, 
and even Italian. Dokumentum included some French and German texts but was mostly 
Hungarian, and Munka was exclusively Hungarian. Communist-backed or affiliated 
journals, such as Uj Föld and 100%, also used Hungarian to reach a wide working-class 
audience that, by then, was mostly-Hungarian speaking in Hungary. 

In focusing on the imagined and actual readership of journals, my analysis delved 
into under-explored topics, including working-class readers of avant-garde publications. 
Examining Ma, 365, Uj Föld, Dokumentum, 100%, and Munka as a continuum, my 
emphasis was not on how former émigrés lost their positions in the international 

52	 Subscription form of the Munka journal, KM-an. 16.
53	 Búvópatakok: a két világháború közötti baloldali folyóiratok szerkesztőinek, munkatársainak emlékezései, 

ed. by József M. Pásztor (Budapest: Petőfi Irodalmi Múzeum–Népművelési Propaganda Iroda, 1976), 
78–80.



Journal of European Periodical Studies  9.2

73

journal network, but on their success in creating forums that increasingly adapted to 
conditions within Hungary.

Acknowledgements
The paper was prepared in the framework of the Hungarian Scientific Research Fund 
(OTKA, FK 139325) project entitled the Digital Critical Edition of Lajos Kassák’s and 
Jolán Simon’s Correspondence between 1909 and 1928, and New Perspectives for Modernism 
Studies. The host institution of the project is the MNMKK–Petőfi Literary Museum–
Kassák Museum. The essay was also funded by the Hungarian Eötvös State Scholarship 
(MAEO 2023–24/184150).

Gábor Dobó has been a research fellow at the Petőfi Literary Museum – Kassák 
Museum since 2015. He focuses on Modernist periodicals of the interwar period, 
with a special emphasis on the East and Central European region. Currently, he is the 
principal investigator of the research project ‘Digital Critical Edition of Lajos Kassák’s 
and Jolán Simon’s Correspondence between 1909 and 1928, and New Perspectives for 
Modernism Studies’ (OTKA FK-139325). He is a committee member of the European 
Society for Periodical Research (ESPRit) and was the co-organizer of the 10th ESPRit 
conference in Budapest. He co-edited a volume entitled Cannibalizing the Canon: Dada 
Techniques in East-Central Europe (Leiden: Brill, 2024) with Oliver A. I. Botar, Irina 
M. Denischenko, and Merse Pál Szeredi. In 2022, he was a Fulbright visiting scholar 
at the Harriman Institute of Columbia University in New York City. Previously, he 
studied at universities in Budapest (MA 2011, PhD 2018), Florence (MA 2011), and 
Angers (visiting PhD student, spring semester 2014).

Bibliography
Primary sources

BFL = Budapest City Archives
KM-lev. and -an = Archival material from the MNMKK–Petőfi Literary Museum–

Kassák Museum, Budapest
PIL = Archive of Political History and Trade Unions, Budapest

Belügyi Közlöny, 34 (1922), 1533
BFL – VII.5.c – 13079 – 1926
Igazságügyi Közlöny, 7 (1922), 375
’Kassák Lajos és Simon Margit Jolán házassági anyakönyvi kivonata. Budapest, 1935. 

január 15‘, KM-an. 19/14
’M. kir. belügyminiszternek 195.700/1925. B. M. számú kör-rendelete. A kitiltott 

külföldi sajtótermékek jegyzéke’, Belügyi Közlöny, 26 (1925), 553–63
Moholy-Nagy, László, ‘Richtlinien für eine Synthetische [sic!] Zeitschrift’, Pásmo, 7–8 

(1925), 5
Nádass, József, Nehéz leltár, vol. 1 (Budapest: Szépirodalmi, 1963)
Palasovszky, Ödön, ‘Front’, Színház és Film, 1 (1931), 1–9
PIL, fond 878, group 8, custody unit 183
Rónai [György Lukács?] to Lippay [Aladár Tamás?] on 2 August 1927, PIL, fond 878, 

group 8, custody unit 182



74

Creating a Proletarian Avant-Garde

‘Simon Jolán keresztlevele’, extract, in Anonymus, Az újpesti római katolikus plébánia 
keresztelési anyakönyve: vol. 3 (Újpest: Római katolikus plébánia, 14 December 1912 
[31st May 1885], KM-an. 20/4

Simon, Jolán’s letter to Lajos Kassák, after April 1925: KM-lev. 2063/40
—, Jolán’s letter to Lajos Kassák on 3 July 1925, KM-lev. 2063/59
—, Jolán’s letter to Lajos Kassák, presumably on May 1925, KM-lev. 2063/73
—, Jolán’s letter to Lajos Kassák after 3 April 1925, KM-lev. 2063/74
—, Jolán’s letter to Lajos Kassák, KM-lev. 2063/76
Subscription form for 365: KM lev-2031/39
Subscription form of the Munka journal, KM-an. 16
Tamás, Aladár, Akkoriban szüntelen fújt a szél, vol. 1 (Budapest: Szépirodalmi, 1976)
—, Memoirs of Comrade Tamás Aladár (Szikra Publishing house), 26 October 1950, 

PIL, fond 867. f1/ t-25
Vas, István, Nehéz szerelem (Budapest: Szépirodalmi, 1972)
’Végzés Nagy János Pál újpesti lakos felperesnek Simon Margit újpesti lakos alperes 

elleni házassági bontó perében’, Budapest, 21 January 1922, KM-an. 20/9

Secondary literature
Althusser, Louis, ‘Ideology and ideological state apparatuses (Notes towards an 

investigation)’, in Althusser, Lenin and Philosophy and Other Essays, trans. by 
Ben Brewster (New York and London: Monthly Review Press, 1971)

Ardis, Ann L., Transatlantic Print Culture, 1880–1940: Emerging Media, Emerging 
Modernisms (London: Palgrave MacMillan, 2008)

Bagdi, Sára and Judit Galácz, ‘Green Donkey Theatre: a Case Study on Theatrical 
Innovations in the Name of Dadaism’, in Cannibalizing the Canon: Dada Techniques 
in East-Central Europe, ed. by Oliver A. I. Botar, Irina M. Denischenko, Gábor 
Dobó, and Merse Pál Szeredi (Leiden and Boston: Brill, 2024), 308–31

Balázs, Eszter, Edit Sasvári, Merse Pál Szeredi, eds, Art in Action. 
Bodó, Béla, The White Terror: Antisemitic and Political Violence in Hungary, 1919–1921 

(New York: Routledge, 2019)
Borodziej, Włodzimierz, Ferenc Laczó and Joachim von Puttkamer, eds, The Routledge 

History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century, vol. 3, 
Intellectual Horizons (London: Routledge, 2020)

Botar, Oliver A. I., Irina M. Denischenko, Gábor Dobó and Merse Pál Szeredi, eds, 
Cannibalizing the Canon: Dada Techniques in East-Central Europe (Leiden and 
Boston: Brill, 2024)

Botar, Oliver A. I., Sensing the Future: Moholy-Nagy, Media and the Arts (Zürich: Lars 
Müller Publishers, 2014)

—, ‘From the Avant-Garde to “Proletarian Art”. The Émigré Hungarian Journals Egység 
and Akasztott Ember, 1922–23’, Art Journal, 52 (1993), 34–45

Bourdieu, Pierre, La Distinction. Critique sociale du jugement (Paris: Les Editions de 
Minuit, 1979)

Brooker, Peter and Andrew Thacker, ‘General Introduction’, in The Oxford Critical and 
Cultural History of Modernist Magazines, vol. 1 Britain and Ireland, 1880–1955, ed. by 
Peter Brooker and Andrew Thacker (Oxford: Oxford University Press, 2009), 1–26

Csaplár, Ferenc, ‘Munkásmozgalom és művészet. Vita a Népszavában’, in Csaplár, Kassák 
körei (Budapest: Szépirodalmi, 1987), 33–81

de Certeau, Michel, The Practice of Everyday Life, trans. by Steven Rendall (Berkeley, 
Los Angeles and London: University of California Press, 1984)

Dobó, Gábor and Merse Pál Szeredi, ‘Network Diagrams in Futurist and other Avant-
Garde Magazines: Creating and Self-Positioning an Imaginary Community’, in 



Journal of European Periodical Studies  9.2

75

International Yearbook of Futurism Studies, ed. by Günter Berghaus et al. (Berlin: 
De Gruyter, 2020), 68–94

Dobó, Gábor, Aled Gruffydd Jones, Zsuzsa Török, and Merse Pál Szeredi, ‘Periodicals 
beyond Hierarchies: Challenging Geopolitical and Social “Centres” and 
“Peripheries”’, Journal of European Periodical Studies, 1 (2024), 1–7. doi: https://
doi.org/10.21825/jeps.90480 [Last accessed on 27 June 2024]

Forgács, Éva and Tyrus Miller, ‘The Avant-Garde in Budapest and in Exile in Vienna’, 
in The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines, vol. 3, Europe 
1880–1940, ed. by Peter Brooker, Andrew Thacker and Sascha Bru (Oxford: Oxford 
University Press, 2013), 1128–56

Hauptman, Jodi and Adrian Sudhalter, eds, Engineer, Agitator, Constructor. The Artist 
Reinvented, 1918–1939, The Merrill C. Berman Collection at MoMA (New York: 
MoMA, 2020)

Horváth, Zsolt K., Mérei Ferenc. Peremhelyzet és a remény szocializmusa (1909–1945), 
vol. 1 (Budapest: Korall, 2021)

—, ‘Szociáldemokrácia Magyarországon: politika, mozgalom, kultúra’, Új Egyenlőség 
(5 November 2017), https://ujegyenloseg.hu/szocialdemokracia-magyarorszagon-
politika-mozgalom-kultura/ [Last accessed on 13 May 2024]

—, ‘Találkozás egy fiatalemberrel. Radnóti Sándor: A forradalom apálya és egy marxista 
forradalomelmélet [1971]. ( Justus Pál: A szocializmus útja, 1945)’, in Filozófus a 
műteremben, ed. by Bálint Somlyó, and Katalin Teller (Budapest: ELTE Eötvös 
Kiadó, 2016), 17–24

Jákfalvi, Magdolna, Avantgárd – színház – politika (Budapest: Balassi, 2006)
Konok, Péter, ‘A „Munka-kör” politikai, szellemi hátországa’, Múltunk, 1 (2004), 245–57
Levinger, Esther, Constructivism in Central Europe: Painting, Typography, Photomontage 

(Leiden and Boston: Brill, 2022)
Modoc, Emanuel, Internaţionala periferiilor. Reţeaua avangardelor din Europa Centrală 

şi de Est (Bucharest: Muzeul Literaturii Române, 2020)
Neubauer, John and Borbála Zsuzsanna Török, eds, The Exile and Return of Writers from 

East-Central Europe. A Compendium (Berlin, De Gruyter, 2009)
Ohio State University research group Red Migrations: Marxism and Transnational 

Mobility after 1917. https://u.osu.edu/redmigrations/ [Last accessed 11 November 
2023]

Pásztor, József M., ed., Búvópatakok: a két világháború közötti baloldali folyóiratok 
szerkesztőinek, munkatársainak emlékezései (Budapest: Petőfi Irodalmi Múzeum–
Népművelési Propaganda Iroda, 1976)

Philpotts, Matthew, ‘The Role of the Periodical Editor: Literary Journals and Editorial 
Habitus Author(s)’, The Modern Language Review, 1 (2012), 39–64

Sipos, Balázs, ‘Media and Politics in Hungary between the World Wars’, in Regimes 
and Transformations: Hungary in the Twentieth Century, ed. by István Feitl, Balázs 
Sipos (Budapest: Napvilág, 2005), 195–226

Stead, Evanghélia and Hélène Védrine, eds, L’Europe des revues (1880–1920). Estampes, 
photographies, illustrations (Paris: Université Paris-Sorbonne, 2008)

—, eds, L’Europe des revues II. (1860–1930). Réseaux et circulations des modèles (Paris: 
SUP, 2018)

Szeredi, Merse Pál, ‘Networking the International Avant-Garde: Lajos Kassák and 
His Magazine Ma in Budapest and Vienna’, in Magyar Modern: Hungarian Art in 
Berlin 1910–1933, ed. by Ralf Burmeister, Thomas Köhler, László Baán, András 
Zwickl (Munich: Hirmer Verlag, 2022), 66–71

Szolláth, Dávid, ‘Epigonizmus és munkásmozgalmi közköltészet’, in Szolláth, Bábelt 
kövenként (Budapest: Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2019), 115–19

https://doi.org/10.21825/jeps.90480
https://doi.org/10.21825/jeps.90480
https://ujegyenloseg.hu/szocialdemokracia-magyarorszagon-politika-mozgalom-kultura/
https://ujegyenloseg.hu/szocialdemokracia-magyarorszagon-politika-mozgalom-kultura/
https://u.osu.edu/redmigrations/


76

Creating a Proletarian Avant-Garde

—, A kommunista aszketizmus esztétikája (Budapest: Balassi, 2011)
Toman, Jindřich, ‘Permanent synthesis: László Moholy-Nagy’s idea of a synthetic 

journal’, in Local Contexts / International Networks. Avant-Garde Journals in East-
Central Europe, ed. by Gábor Dobó and Merse Pál Szeredi (Budapest: Kassák 
Foundation, 2017), 25–50

van den Berg, Hubert, ‘Lajos Kassák, The Viennese Edition of MA and the “International” 
of Avant-Garde Journals in the 1920s’, in Art in Action. Lajos Kassák’s Avant-Garde 
Journals from A Tett to Dokumentum (1915–1927), ed. by Eszter Balázs, Edit 
Sasvári, Merse Pál Szeredi (Budapest: Petőfi Literary Museum–Kassák Museum, 
Kassák Foundation, 2017), 9–32

Trencsényi, Balázs, Michal Kopeček, Luka Lisjak Gabrijelčič, Maria Falina, Mónika 
Baár, and Maciej Janowski, A History of Modern Political Thought in East Central 
Europe, vol. 2, Negotiating Modernity in the ‘Short Twentieth Century’ and Beyond, 
Part 1: 1918–1968 (Oxford: Oxford University Press, 2018)

Varga, Lajos, ed., A magyar szociáldemokrácia kézikönyve (Budapest: Napvilág, 1999)
Vasold, Georg, ‘Fine Arts’, in The Red Vienna Sourcebook, ed. by Rob McFarland, Georg 

Spitaler, and Ingo Zechner (Rochester, NY: Camden House, 2020), 445–47
Williams, Raymond, ‘The Analysis of Culture’, in Williams, Long Revolution (London: 

Chatto & Windus, 1961), 41–71


	_Hlk152049512
	_Hlk152049537
	_Hlk152049560
	_Hlk152049573
	_Hlk152049589
	_Hlk152049598
	_Hlk152049613
	_Hlk152049628
	_Hlk152049643
	_Hlk152049683
	_Hlk152049703
	_Hlk152049774
	_Hlk152049782
	_Hlk152049794
	_Hlk152049809
	_Hlk152049840
	_Hlk152049878
	_Hlk152049966
	_Hlk152049978
	_Hlk152049992

