eprintid: 228494 rev_number: 7 eprint_status: archive userid: 8936 dir: disk0/00/22/84/94 datestamp: 2025-11-07 10:40:59 lastmod: 2025-11-07 10:40:59 status_changed: 2025-11-07 10:40:59 type: article metadata_visibility: show sword_depositor: 958 creators_name: Badics, Judit creators_name: Gömöri, András title: Irányításelmélet és az aszimmetrikus információs játékok elmélete ispublished: pub subjects: HB subjects: QA full_text_status: public abstract: Közgazdasági alkalmazásait tekintve az optimális irányítások elmélete, vagy röviden irányításelmélet (optimal control theory) a dinamikus optimalizálás jól ismert eszköze. Sőt, attól tartunk, hogy a közgazdászok fejében és gyakorlatában az irányításelmélet túlságosan is, csaknem elválaszthatatlanul összefonódott az időbeli döntési problémák kezelésével. Ezt az összefonódást kívánjuk oldani, amikor igyekszünk ráirányítani a figyelmet egy olyan alkalmazási területre, amelynek semmi köze az időbeli döntésekhez, annál több a játékelmélethez, pontosabban az aszimmetrikus információs játékok elméletéhez. Így írásunkban —a végén bemutatott illusztratív példától eltekintve— semmi új sincs. Ismertetésünket azoknak az olvasóknak (közgazdászoknak, hallgatóknak) szánjuk, akik többé-kevésbé, vagy akár jól ismerik az irányításelmélet szokásos alkalmazásait, és érdeklődnek egy ettől eltérő alkalmazás iránt. Először a hagyományos alkalmazást idézzük fel röviden a —minden bizonnyal— legismertebb példán, majd az aszimmetrikus információs játékelméleti alkalmazást mutatjuk be, végül ez utóbbit illusztráljuk egy példával. date: 2006 date_type: published publication: SZIGMA volume: 37 number: 3-4 pagerange: 127-142 refereed: TRUE issn: 0039-8128 fp7_project: no fp7_type: info:eu-repo/semantics/article citation: Badics, Judit and Gömöri, András (2006) Irányításelmélet és az aszimmetrikus információs játékok elmélete. SZIGMA, 37 (3-4). pp. 127-142. ISSN 0039-8128 document_url: https://real.mtak.hu/228494/1/Szigma2006_3-4_2.pdf