REAL

A társas pragmatikai kommunikációs zavar: terminológiai kérdések, tüneti diagnosztikai módszerek és problémák = The Social (Pragmatic) Communication Disorder: Terminology, Diagnostic Methods and Problems

Svindt, Veronika (2019) A társas pragmatikai kommunikációs zavar: terminológiai kérdések, tüneti diagnosztikai módszerek és problémák = The Social (Pragmatic) Communication Disorder: Terminology, Diagnostic Methods and Problems. Magyar Pszichológiai Szemle, 74 (2). pp. 215-231. ISSN 0025-0279 (print); 1588-2799 (online)

[img]
Preview
Text
0016.2019.74.2.6.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (70kB) | Preview

Abstract

A társas (pragmatikai) kommunikáció zavara az autizmus spektrum zavar és a specifikus nyelvi zavar határán álló fejlődési zavar. Vezető tünete a nyelv kontextusban való inadekvát használata más kognitív képességek viszonylagos épsége mellett. Önálló kategóriaként a diagnosztikus és terápiás gyakorlatban való jelenléte meglehetősen friss (2013). A társas pragmatikai kommunikációs zavar (PKZ) mibenléte, pontos etiológiája, vizsgálhatósága, más fejlődési zavarokkal való kapcsolata, illetve azoktól való elkülöníthetősége élénk vitákat generál a zavar körülbelül harminc évvel ezelőtti első leírása óta. A hazai fejlődéspszichológiai és gyógypedagógiai gyakorlatban jelenleg nincsen átfogó, széles körben alkalmazott eljárás ezen gyermekek célzott szűrésére, és maga a diagnosztikai kategória sem került be a köztudatba. Jelen tanulmány áttekintést kíván nyújtani a téma kutatástörténetéről, valamint a szűrés és a differenciáldiagnosztika nehézségeiről és lehetőségeiről. The social (pragmatic) communication disorder (SPCD) is a developmental disorder on the borderland of the autistic spectrum disorder and specific language impairment. Its main symptom is inadequate use of the language in context in spite of relatively intact cognitive abilities. SPCD is a new diagnostic category created in 2013, but it was first described in the 1980’s. There has been a thirty-year debate about the strict boundaries of SPCD, its etiology, and its connection to other developmental disorders. Specific formal assessments and rating scales for SPCD are lacking in Hungarian diagnostic protocol and intervention, and the diagnostic category is not well known. The aim of this study is to give an overview of international methods, practice and differential diagnosis.

Item Type: Article
Additional Information: MTA KFB támogatási szerződés alapján archiválva
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 07 Oct 2019 07:28
Last Modified: 07 Oct 2019 07:28
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/101952

Actions (login required)

Edit Item Edit Item