REAL

Tanulással összefüggő előagyi rendszerek madarakban = Learning-associated forebrain systems in birds

Csillag, András and Kabai, Péter and Kékesi, Adrienna Katalin and Mezey, Szilvia and Papp, Andrea Márta and Székely, Andrea Dorottya and Zachar, Gergely (2007) Tanulással összefüggő előagyi rendszerek madarakban = Learning-associated forebrain systems in birds. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
43462_ZJ1.pdf

Download (56Kb)

Abstract

A kutatóprogram a viselkedés motivációjának idegi alapjait vizsgálja multidiszciplináris megközelítéssel, madár idegrendszeri modell felhasználásával. A vizsgálatból extrapolálható eredmények felhasználhatók az emlős viszonyok leírására és értelmezésére is. A kutatócsoport korábbi nemzetközi tapasztalataira épülő program megvalósításával a következő területeken értünk el eredményeket: (1) A tanulással és motivációval összefüggő agyterületek (thalamus, septum, nucl. accumbens, ventralis tegmentalis area) funkciós morfológiai jellemzése. Ezen belül a jutalmazásban és addikcióban kulcsszerepet játszó nucleus accumbens pontos lokalizációja, szubdiviziói és kapcsolatrendszerének feltárása madarakon, valamint az amygdalo-accumbens pályarendszer elhárító tanulásban játszott szerepének igazolása; (2) Dopaminerg és dopaminoceptív neuronrendszerek szerepe háziszárnyas tanulási és motivációs folyamataiban. Dopamin receptor antagonisták hatása a memória retenciójára. Striato-tegmentalis pályarendszerek és szelektív projekciókkal rendelkező neuronjaik jellemzése. (3) A serkentő neurotranszmitterek és a dopamin striatalis kölcsönhatása, motivációban, döntéshozatalban és tanulásban játszott szerepe. Az aszpartát sajátos magatartásfüggő szerepének kimutatása a striatum és a törzsdúcok neurális hálózatában. (4) Cannabinoid receptorok megoszlása és a tanulási folyamatra gyakorolt hatása. | In the research program we investigated the neural foundations of motivation, using multidisciplinary approach and the avian nervous system as a model. The results extrapolated from the study may be adapted also for the description and interpretation of mammalian systems. Based upon international experience of the group, progress has been made primarily in the following areas: (1) Functional morphological characterisation of learning and behaviour associated brain regions (thalamus, septum, nucl. accumbens, ventral tegmental area). In particular, precise localization of the nucleus accumbens, its subdivisions and connectivity, and evidence for the role of amygdalo-accumbens pathway in avoidance learning. (2) The role of dopaminergic and dopaminoceptive neuronal systems in learning and motivation of domestic chicks. Effect of dopamine receptor antagonists on memory retention. Characterisation of striato-tegmental pathways and neurons with selective projections. (3) Striatal interaction between excitatory transmitter amino acids and dopamine, its role in motivation, decision-making and learning. Verification of specific behaviour-linked effect of the excitatory transmitter aspartate in the neural circuits of striatum and basal ganglia. (4) Tissue distribution of cannabinoid receptors and their effect on the learning process.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Neurobiológia (biológia)
Subjects: Q Science / természettudomány > QH Natural history / természetrajz > QH301 Biology / biológia
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 19:50
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1085

Actions (login required)

View Item View Item