REAL

Közúti infrastruktúra elemeinek szeizmikus teljesítőképességének vizsgálata

Hübner, Balázs and Mahler, András (2020) Közúti infrastruktúra elemeinek szeizmikus teljesítőképességének vizsgálata. ÚTÜGYI LAPOK : A KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI SZAKTERŰLET MÉRNÖKI ÉS TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 8 (13). ISSN 2064-0919

[img]
Preview
Text
UL_13_04.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Hazai gyakorlatban a földrengésre való méretezést az Eurocode-8, illetve annak nemzeti mellékletei szabályozzák, melyek a különböző infrastruktúra szerkezetek méretezése során első sorban a tönkremenetellel szembeni biztonság meghatározását célozzák. A különböző infrastruktúra és vízépítési műtárgyakhoz kapcsolódóan a szerkezetek használhatósága már a tönkremenetelt megelőzően is korlátozódhat, ezért a biztonsági tényező meghatározása mellett fontos a szeizmikus teher hatására történő várható elmozdulások és a szeizmikus teljesítőképesség ismerete is. Az elmozdulásokat talajválasz elemzés eredményeként határozhatjuk meg. A különböző elmozdulásokat a károk mértékétől függően károsztályokba sorolva, az egyes károsztályok meghaladási valószínűségét meg lehet határozni. Ezt a meghaladási valószínűséget különböző intenzitású szeizmikus hatások esetére a sérülékenységi görbék fogják jellemezni. Cikkünkben bemutatjuk a talajválasz elemzés lehetséges módszereit, különös tekintettel a véges elemes módszerekre, majd egy esettanulmányon keresztül bemutatunk egy, a sérülékenységi görbék meghatározását célzó módszertant.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
Depositing User: dr. András Herceg
Date Deposited: 04 May 2020 11:55
Last Modified: 12 Sep 2022 12:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/108507

Actions (login required)

Edit Item Edit Item