REAL

Nem-lineáris dinamikai rendszerek numerikus és kísérleti vizsgálata

Györgyi, József (2007) Nem-lineáris dinamikai rendszerek numerikus és kísérleti vizsgálata. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
34185_ZJ1.pdf

Download (376Kb)

Abstract

A szerkezet és jármű dinamikai kölcsönhatásának vizsgálatakor három különböző modellel dolgoztunk. Az első modellel vizsgáltuk a mozgó erőcsoport hatását, míg a második modellnél mozgó tömegpontokkal számoltunk. A legbonyolultabb modell esetén a járművet, mint dinamikai rendszert csatoltuk a szerkezethez, így a rendszer merevségi, csillapítási és tömegmátrixa időfüggő lett. A numerikus kísérletek kimutatták a jármű dinamikai jellemzőinek fontos hatását a szerkezet igénybevételeire. A szerkezet és talaj dinamikai kölcsönhatásának számítását a frekvencia térben kell végeznünk, amely nagyon nagy számítási időt igényel. Ha számítjuk a fix megtámasztású szerkezet rezgéslakjait, ezek segítségével a feladat redukálható a csatlakozási pontok elmozdulásainak számítására és ezt követően meghatározhatók a szerkezet csomópontjainak elmozdulásai is. A numerikus kísérletek szerint a számítási idő lényegesen kisebb, ha a szerkezet elmozdulásait felosztjuk a támaszpontok elmozdulásai okozta kvázi statikus elmozdulásokra, és a fix megtámasztású tartó dinamikus elmozdulásaira. A sátraknál gyakoriak a kis merevségű lapos szakaszok, ahol a szél dinamikai hatása jelentős lehet, nagy elmozdulásokat és gyakran a szerkezet tönkremenetelék okozva. A dinamikai vizsgálataink során a szerkezetet rúdszerkezetként modelleztük és figyelembe vettük a szerkezet nagy elmozdulásait. A szélteher erőtényezőjét szélcsatorna kísérleteket alapján vettük fel. | To take into consideration the dynamic effect of the moving vehicle during the test of structure we used three different models. The first one was the calculation with force groups. Using the second model we calculated by moving mass points. The most complicated case if we calculate the train as moving dynamic system, when the mass, damping and stiffness matrices will be time-dependent. The results showed the important role of the dynamic characteristic and the velocity of the vehicle system. At soil-structure-interaction we have to calculate in frequency domain which requires much computer time. Calculating the modal amplitudes of the structure fixed at its base and calculate the displacements of interface nodes, using the eigenvectors we will get the displacements of structural nodes too. The computing time is less if we break the total displacement amplitudes into quasi-static displacements from base motion response and dynamic displacements of fix based structure.Textile structures often have part(s), of which the surface is almost flat. The small curvature produces small rigidity, where the effect of the wind can be big and it can result(s) vibration with great amplitude in the everyday practice, which can make the structure unserviceable. In our dynamical study we modelled the structure with a space truss structure considering the large displacements of the elements. The shape factors come from the wind channel test of a realised textile structure.

Item Type: Monograph (Project Report)
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TA Engineering (General). Civil engineering (General) / általános mérnöki tudományok
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 01 May 2009 07:21
Last Modified: 01 Dec 2010 01:06
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/13

Actions (login required)

View Item View Item