REAL

A biológiai sokféleséggel kapcsolatos nézőpontok vizsgálata Q-módszerrel

Fabók, Veronika and Kovács, Eszter (2019) A biológiai sokféleséggel kapcsolatos nézőpontok vizsgálata Q-módszerrel. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE (2). pp. 68-93. ISSN 1216-2051

[img]
Preview
Text
2019_2_4.pdf

Download (302kB) | Preview

Abstract

A cikkben egy nemzetközi kutatás részeként végrehajtott magyarországi felmérés eredményeit mutatjuk be, amely a hazai természetvédelmi szakértők körében tárta fel a biodiverzitás megőrzésével kapcsolatban fellelhető nézőpontokat Q-módszer segítségével. 17 Q-interjú készült kutatókkal, döntéshozókkal és civil szervezetek képviselőivel. Az elemzés alapján három nézőpontot különítettünk el. Mindhárom nézőpont plurális értékszemléletet mutatott. A természetvédelemben párhuzamosan különböző értékszemléletek és stratégiák létezhetnek. A természet belső értéke és az ökocentrikus érvek a hazai biodiverzitás védelem közösen vallott értékei voltak, mindegyik nézőpont esetében fontos szerepet töltöttek be. A második és harmadik nézőpontban az érintetlen természetet is értékesnek tartották, az ember alakította tájat azonban csak a harmadikban. A pragmatikus megközelítés és az antropocentrikus érvek is fontos részét képezték a nézőpontoknak, az első két nézőpontban a materiális javakra, a harmadikban pedig a spirituális és a természet esztétikai értékére vonatkozó utilitarista érvek domináltak. Az antropocentrikus érvek nagy része azonban leginkább retorikai eszközként került említésre. Összességében elmondható, hogy ugyan más értékszemléletek és stratégiák létjogosultságának elismerése is megjelent, mindegyik nézőpont szerint a nem antropocentrikus értékek számítottak a természet morálisan helyes megközelítésének.

Item Type: Article
Subjects: Q Science / természettudomány > Q1 Science (General) / természettudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 03 Jan 2022 12:41
Last Modified: 03 Jan 2022 12:41
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/135373

Actions (login required)

Edit Item Edit Item