Peredy, Zoltán and Vörös, Mihály and Péli, László (2021) A COVID-19 járvány hatásai Komárom-Esztergom megye gazdaságára néhány autóipari vállalat 2020. évi esettanulmányos vizsgálatán keresztül. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 8 (4). pp. 83-95. ISSN 2415-9395
|
Text
studia_mundi_vol_8_no_4_07_peredy_et_al.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (446kB) | Preview |
Abstract
Komárom-Esztergom megye (KEM) egyik húzóágazata az autóipar, amely szerkezeti átalakulás előtt áll. Ennek hátterében az alternatív elektromos hajtások előtérbe kerülése, a demográfiai folyamatok miatti munkaerőhiány, valamint a „COVID-19” okozta válsághelyzet termelésre, keresletre, beruházásokra gyakorolt kedvezőtlen gazdasági hatások miatt az Ipar 4.0. folyamathoz köthető automatizációs, robotizációs, digitalizációs, mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatos globális trendek állnak. A koronavírustól függetlenül elindult egy alkalmazkodási folyamat megyei cégek körében, újra pozícionálva termelésüket, újra gondolva a munkaerő-kapacitást, a termelési láncstruktúrát, a készletezési politikát. Ez hozzájárult ahhoz, hogy nagyobb megrázkódtatások nélkül tudták megoldani a COVID-19 járvány negatív hatásait jelentő kihívásokat. Jelen esettanulmány áttekinti néhány kiválasztott autóipari vállalat (a végtermék gyártó cég - OEM, az első körös beszállító cégek -TIER1, valamint helyi, magyar tulajdonú kis-és középvállalat) példáján keresztül, hogy milyen megoldásokkal sikerült a cégeknek úrrá lenni a járvány okozta nehézségeken. A koronavírus által előidézett gazdasági recesszió miatt (reálgazdasági és pénzpiaci bizonytalanságok) „visszalassultak a dolgok”, de a rugalmasság, kreativitás – segített a cégeknek a talpon maradásban. A kreativitást rendszerszinten azonban nem lehet az összeszerelő, bérmunka tevékenységet végző, a gyártási folyamatokat részelemeire bontó és nemzetközileg egységesített, szigorú protokollok szerint működtető multiszegmensbe bevinni. Érdemes lenne az OEM vagy a TIER1 helyett inkább a TIER2 – a kisebb méretű, második körös beszállító cégeket bevonzani a megyébe (ezekről egy részletes listát kellene készíteni). Az innováció az autóiparban nem az OEM vagy a TIER1 itteni egységeinél, hanem ezek második vagy harmadik körös beszállítóinál vannak. Ide lehetne eladni a magyar ötleteket is.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | COVID-19, autóipar, beszállítói láncok, újrapozicionálás, rugalmasság, kreativitás |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD2 Land use / földhasználat > HD21 Regional economics / regionális gazdaság |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 May 2023 06:17 |
Last Modified: | 05 May 2023 06:17 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/164981 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |