Király, Zoltán and Balog, Péter and Balog, Barnabás (2023) INSPHAERA motion szimulátor kutatás – fejlesztése = Research and Development of the INSPHAERA Motion Simulator. GRADUS, 10 (1). ISSN 2064-8014
|
Text
2023_1_CSC_004_Kiraly.pdf Download (925kB) | Preview |
Abstract
Munkatársaink olyan eszközt hoztak létre, amelynek prototípusa a teszteket követően képes megoldani közúti járművek, speciális járművek, jellemzően földi, vízi, vagy légi járművek mozgásszimulációját úgy, hogy zárt, körbe határolt területen folyamatos „G” terhelést szimulál. Az eszköz az eddig alkalmazott szűkös mozgásterű hidraulikus és elektromos mozgatású kinetikus rendszerek helyett többtengelyes giroszkóp konstrukció és lineáris aktuátorok kombinációját használja. Ennek a kialakításnak köszönhetően több olyan erőhatás modellezhető és valósághűen visszaadható, amelyek az eddig épült szimulátorok esetében kivitelezhetetlenek voltak. Az INSPHAERA berendezéssel lehetőség van valamennyi olyan jármű irányításának kiképző szintű gyakorlására, amelyek használata a valóságban is igényli az egyensúly érzéket, és amelyek használata során a külső erőhatások mérhető hatással vannak az emberi érzékszervekre. A technológiával a reakciók a valóságot megközelítő sebességgel és érzettel adhatnak jóval valósághűbb visszacsatolást. Az INSPHAERA kiképzés során még a földön eljuthat a pilóta arra a szintre, hogy a már begyakorolt műveletek kis költséggel, százszázalékos biztonságban rutinná válhassanak. A kereskedelmi nagygépes szimulátorokhoz hasonlóan vészhelyzeti esetek is gyakorolhatók, azaz a kritikus pillanatokban a pilóta reakcióját nem késlelteti vagy korlátozza a külső erőhatások okozta meglepetés, és a G terhelés alatt jelentősen változó kormánymozdulatok, erők megváltozása. = Our team has created a prototype device that, after testing, can simulate the motion of road vehicles, special vehicles, typically land, water or air vehicles, by simulating a continuous "G" load in an enclosed area. The device uses a combination of multi-axis gyroscope design and linear actuators instead of the narrowrange hydraulic and electric kinetic motion systems used to date. As an effect of the method, several force effects can be modeled and rendered realistically, which were impracticable in the case of simulators built so far. With the INSPHAERA equipment, it is possible to practice the use of all aircraft at a high level (training level), the use of which in reality also requires a sense of balance, and during the use of which the external forces have a measurable effect on the human senses. With the technology, the reactions can provide much more realistic feedback with a speed and feel close to reality. During the INSPHAERA training, even on the ground, the pilot can reach the level where already practiced operations can become routine at low cost and in 100% safety. Similar to commercial mainframe simulators, emergency cases can also be practiced, i.e., in critical moments, the pilot's reaction is not delayed or limited by surprise caused by external force effects, and significantly changing steering movements and forces under the G load.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | INSPHAERA, szimulátor, mozgásszimuláció, giroszkópikus, kinetika = INSPHAERA, simulator, motion, gyroscopic, kinetics |
Subjects: | Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 01 Sep 2023 12:33 |
Last Modified: | 01 Sep 2023 12:41 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/172440 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |