Repository of the Academy's Library

Neurokognitív integrációs folyamatok, nyelvfejlődés és nyelvi zavarok = Neurocognitive integration processes, language development and language disorders

Csépe, Valéria and Honbolygó, Ferenc and Ragó, Anett and Szucs, Dénes (2008) Neurokognitív integrációs folyamatok, nyelvfejlődés és nyelvi zavarok = Neurocognitive integration processes, language development and language disorders. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
47381_ZJ1.pdf

Download (208Kb)

Abstract

A pályázatban olyan integrációs folyamatokat vizsgáltuk, amelyeknek szerepe a nyelvi feldolgozásban kevésbé ismert. Elektrofiziológiai módszerekkel megállapítottuk, hogy a szóhangsúly feldolgozását az akusztikai tulajdonságok, és a hangsúlymintázat reprezentációja együtt határozza meg. A felnőtt adatokat alátámasztják fejlődési és lexikalitás-vizsgálataink. A hangsúly akusztikai modellezésével kimutattuk, hogy a magyar gyerekek érzékenyebbek az ingerkezdet felfutási idejére, az angolok pedig az ingeren belüli modulációra. A nyelvi tapasztalatnak ezt az elemi feldolgozásra való visszahatását eddig nem mutatták ki. A szójelentés és mennyiségtulajdonságok kölcsönhatását számszavakkal vizsgáltuk. A lexikális szemantika szempontjából igazán újdonságnak számító eredmény a szókategóriához kötött keresési folyamatok jelentős eltérésének kimutatása. A lexikai feldolgozás és a szóformák kölcsönhatását vizsgálva az olvasásban működő valószínűségi tanulás új elemeit tártuk fel. Bizonyítottuk a jelentés-feldolgozás és a nyelvtani szerkezetépítés függetlenségét a személy-szám egyeztetés során alany és az állítmány idői távolságát változtatva. A diszlexiásoknál a feldolgozási folyamatok egymásra épülése nem tér el, különbség csupán a feldolgozási időben található. A pályázat összegzéseként a nyelvi feldolgozásért felelős agykérgi hálózat új fejlődési modelljét dolgoztuk ki. A kutatás sikerei új nemzetközi együttműködéseket hoztak. | The aim of this project was to investigate integration processes having a less know nrole in verbal processing. With help of electrophysiological methods we showed that word-stress processing relies on both acoustic properties and stress-pattern. This interpretation of the adult data was strengthened by our developmental studies and lexicality-focused investigations. The acoustic modeling of word stress revealed a particular sensitivity to onset rise-time in Hungarian children and to within stimulus modulation in the English. This effect of language experience on processing basic acoustic feature has not been reported yet. Number-words were used as stimulus material for investigating the association between word meaning and numerosity features. Our new results representing curiosity in lexical semantics suggest a significant variation in word category-related search processes. Studies on the interaction of lexical and word form processing let us to describe new elements of probability learning active during reading. Moreover, it could also be shown that semantic processing and grammatical structure composition were independent in number-person agreement. In dyslexics the interaction of processes is not different; differences are mainly present in the processing time. As a result of the project a new developmental model of the cortical network involved in language processes was developed. The project?s success led to new international collaborations.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszicholingvisztika, akusztikai fonetika, beszédzavar
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PH Finno-Ugrian, Basque languages and literatures / finnugor és baszk nyelvek és irodalom > PH04 Hungarian language and literature / magyar nyelv és irodalom
B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF01 Psychophysiology / pszichofiziológia
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 16:18
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1767

Actions (login required)

View Item View Item