REAL

Nemleneáris rendszerek irányítási célú identifikációja és járműdinamikai alkalmazásai = Identification for control of nonlinear vehicle systems

Gáspár, Péter and Balogh, Levente and Koleszár, Péter and Kuti, István and Szabó, Zoltán and Varga, István (2008) Nemleneáris rendszerek irányítási célú identifikációja és járműdinamikai alkalmazásai = Identification for control of nonlinear vehicle systems. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
48482_ZJ1.pdf

Download (136Kb)

Abstract

A kutatás elsődleges célkitűzése volt a folytonos idejű nemlineáris állapotegyenletekkel leírt modellekben szereplő paramétereknek bemenet-kimenet mérési adatok segítségével történő becslése, az úgynevezett grey-box identifikációs probléma megoldása. Kutatásaink során a folytonos idejű lineáris változó paraméterű (LPV) modelleken alapuló szürkedoboz (grey-box) paraméterbecslési probléma megoldására fókuszáltunk és különös tekintettel olyan kérdések megválaszolására, mint az ismeretlen kezdeti érték által okozott bizonytalanság kiküszöbölése vagy a mintavételezési idő hatása az identifikációs eljárás konvergenciájára. A folytonos idejű szürke doboz modell ismeretlen paramétereinek becslésére egy megfigyelő alapú identifikációs módszert javasoltunk, ami a kezdeti értékek becslésében lévő hibákra kevésbé érzékeny. A kutatás további célja volt, hogy a kidolgozandó alapkutatási eredményeket mint az identifikálhatóságra és konvergens identifikáló eljárásokra vonatkozó vizsgálatokat a járműdinamikai alkalmazások speciális igényei által meghatározott feladatok megoldása során hasznosítsuk. Itt elsősorban rendszer irányítási célú folytonos idejű nemlineáris modellek megadása és ismeretlen komponenseinek identifikálása állt a kutatások középpontjában. | Our primary goal was to elaborate methods for the parameter estimation of continuous time nonlinear models based on input-output measurement data. The parameter estimation of Linear Parameter Varying (LPV) modeling based on a grey-box identification method was in our focus. Since the initial conditions of the nonlinear modeling and the sampling time are crucial for a sufficiently accurate estimation, the effects of these factors were analyzed. An observer-based method for the continuous-time LPV models was designed, since this method was less sensitive to the initial conditions of the nonlinear modeling. Identifiability and the convergence problems were also investigated. This estimation paradigm was applied in various vehicle dynamics applications in order to estimate the unknown or uncertain components in a continuous-time LPV model.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Automatizálás és Számítástechnika
Subjects: Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 16:03
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1816

Actions (login required)

View Item View Item