REAL

Orvostanhallgatók sztereotípiái különböző társadalmi csoportokkal kapcsolatban = Stereotypes of medical students about different social groups

Jáki, Tamás and Pejin, Lea and Erdős, Csaba and Paulik, Edit and Molnár, Regina (2023) Orvostanhallgatók sztereotípiái különböző társadalmi csoportokkal kapcsolatban = Stereotypes of medical students about different social groups. ORVOSI HETILAP, 164 (48). pp. 1912-1919. ISSN 0030-6002

[img]
Preview
Text
Jakiesmtsai.-2023-Orvostanhallgatoksztereotipiaikulonbozotarsadal.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (295kB) | Preview

Abstract

Bevezetés: Az orvostanhallgatók marginalizált csoportokkal kapcsolatos ismeretei, előítéletei befolyásolhatják a betegekkel való kapcsolatukat. Célkitűzés: Az orvostanhallgatók véleményének vizsgálata abból a szempontból, hogy mely társadalmi csoportokat fogadnának el betegként kevésbé. Módszer: A Szegedi Tudományegyetem orvostanhallgatói önkéntes, anonim kérdőívet töltöttek ki 2021-ben (n = 410), mely több kérdéscsoportot tartalmazott (szociodemográfiai jellemzők, családi háttér, pályaválasztási motivációk, orvosi identitás alakulása, jövőbeli szakmai tervek, egyetem alatti munkavégzés, 19 társadalmi csoportra vonatkozóan kedvesség és kompetencia, társadalmi távolság mérése, saját tapasztalatok). Eredmények: A hallgatók a legkevésbé a bántalmazókkal, az oltásellenesekkel és a fogvatartottakkal szeretnének munkájuk során találkozni. Az orvostanhallgató-nők nagyobb arányban utasították el a bántalmazókat, míg férfi társaik inkább a hajléktalanokat, az alkoholistákat, az AIDS-betegeket, illetve a pszichiátriai betegségben szenvedőket, a felsőbb évesek pedig az oltásellenes és az AIDS-betegeket. A hallgatóknak a különböző társadalmi csoportokkal kapcsolatos tapasztalatai is nagyon eltérőek voltak. Személyesen a legtöbben romát, drogfogyasztót, pszichiátriai beteget, alkoholistát ismertek. A klinikai gyakorlatokon a leginkább romákkal, alkoholistákkal és pszichiátriai betegekkel találkoztak. Az oktatás során oltásellenesekről, alkoholistákról, romákról, hajléktalanokról, AIDS-betegekről hallottak a leggyakrabban. Megbeszélés: A hallgatók a különböző társadalmi csoportokba tartozó betegekkel kapcsolatban elfogadók voltak. Az előítéleteik mögött álló személyes, illetve az oktatás során szerzett tapasztalataik azonban nagyon szerteágazóak. Következtetés: Törekedni kell arra, hogy a hallgatók magatartás-tudományi, népegészségtani tanulmányaik alatt és klinikai munkájuk során is találkozzanak a különböző társadalmi csoportokkal, megismerhessék őket, így megtanulhassák a velük való megfelelő kommunikációt. | Introduction: Knowledge and prejudices of medical students regarding marginalised patient groups can influence their interactions with patients. Objective: The perceptions of medical students from the point of view of which social groups they would be less likely to accept as patients. Method: Medical students of the University of Szeged completed a voluntary, anonymous questionnaire (n = 410) in 2021, which included several groups of questions (sociodemographic characteristics, family background, career choice motivations, shaping of medical identity, future professional plans, working during university; warmth and competence, social distance, own experiences among 19 social groups). Results: Students were least likely to meet abusers, vaccine deniers and prisoners in their future work. Female medical students were more reluctant to meet abusers, while their male counterparts homeless, alcoholic, AIDS and psychiatric patients, and senior students the vaccine denial group and AIDS patients. Their experiences with different social groups also varied widely. Most of them personally knew Romani people, drug users, psychiatric patients and alcoholics. In clinical practice, they encountered Romani people, alcoholics and psychiatric patients the most. During their education, they heard most often about vaccine deniers, alcoholics, Romani people, homeless people, AIDS patients. Discussion: Overall, the students were accepting patients from different social groups. However, their personal and educational experiences behind their prejudices were very diverse. Conclusion: It would be important to strive to meet and get to know different social groups during university studies in behavioural sciences and public health as well as during clinical work, so that students can learn to communicate with them appropriately

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: betegek, előítéletek, orvostanhallgatók | patients, prejudices, medical students
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés
R Medicine / orvostudomány > RZ Other systems of medicine / orvostudomány egyéb területei
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 27 Feb 2024 13:22
Last Modified: 27 Feb 2024 14:50
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/189125

Actions (login required)

Edit Item Edit Item