REAL

A felsőoktatási pedagógia hatékonyságának mérése : Mérési lehetőségek = Measuring the effectiveness of higher education as a possible method of measuring the effectiveness of higher education pedagogy

Polónyi, István (2024) A felsőoktatási pedagógia hatékonyságának mérése : Mérési lehetőségek = Measuring the effectiveness of higher education as a possible method of measuring the effectiveness of higher education pedagogy. EDUCATIO, 33 (2). pp. 166-185. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p166.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (260kB) | Preview

Abstract

A tanulmány a felsőoktatás teljesítményének mérési módszereivel foglalkozikalapvetően oktatásgazdasági megközelítésben, – azzal a feltételezéssel, hogy aztöbbek között a felsőoktatási pedagógia eredményességét is méri. A hatékonyságmérésének három szintje van: a) az oktatói, oktatási szervezeti egység szint; b)az intézményi szint; c) nemzeti szint, s mindhárom szint legfontosabbirodalmáról rövid áttekintést ad. Az oktatók, illetve az oktatási szervezetiegységek szintjén történő értékelések leginkább az oktatók bérezésében,előmenetelében játszanak szerepet, az intézményi szintű értékelések pedig azintézmények akkreditációjában, minősítésében, valamint a finanszírozásban. Anemzeti szintű értékelés a közgazdasági elemzések és az oktatáspolitikaiirányítás számára szolgál tanulságokkal. A tanulmány végén egy rövid elemzésbemutatja a hazai felsőoktatás teljesítményének nemzetközi összehasonlítását,megállapítva, hogy a magyar felsőoktatás a 2015 óta eltelt időszakban az EU- ésaz OECD-országok alkotta halmazban a középmezőnyből lassan lefelé csúszik. | The paper deals with methods for measuring the performance of higher education, essentially from an economics of education perspective, with the assumption that it measures, among other things, the effectiveness of higher education pedagogy. There are three levels of effectiveness measurement: a) the level of the teaching unit b) the institutional level c) the national level, and a brief review of the key literature on each of these three levels is provided. Evaluation at the level of the teacher or teaching unit is most relevant to the pay and promotion of teachers, while evaluation at the institutional level is relevant to the accreditation, certification and funding of institutions. Evaluation at national level provides lessons for economic analysis and educational policy management. At the end of the paper, a brief analysis presents an international comparison of the performance of Hungarian higher education, concluding that Hungarian higher education has been slowly slipping from the middle of the EU and OECD group of countries since 2015.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: felsőoktatás hatékonysága, hatékonyság mérésszintjei, efficiency of higher education, levels of efficiency measurement
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Aug 2024 08:25
Last Modified: 23 Aug 2024 08:25
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203233

Actions (login required)

Edit Item Edit Item