REAL

A konstruktív versengés családi és intézményes szocializációja a kisgyerekkortól a fiatal felnőttkorig különös tekintettel a győzelem és vesztés kezelésére = Family and institutional socialisation of constructive competition from early childhood to young adulthood with special emphasis on coping with winning and losing

Fülöp, Márta and Berkics, Mihály and Sándor, Mónika (2009) A konstruktív versengés családi és intézményes szocializációja a kisgyerekkortól a fiatal felnőttkorig különös tekintettel a győzelem és vesztés kezelésére = Family and institutional socialisation of constructive competition from early childhood to young adulthood with special emphasis on coping with winning and losing. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
46603_ZJ1.pdf

Download (657Kb)

Abstract

Az eredmények szerint már az óvodás gyerekek képesek versengő választásaikat indokolni és a magyar óvodások több versengő választ adnak mint a kínaiak. A 8-9 éves gyerekek versengésfogalma leginkább a strukturált versenyekre vonatkozik, ezen belül leginkább a sportra. Ebben az életkorban a gyerekek már tisztában vannak a győzelmet és vezstést kísérő érzelmekkel és ezeket képesek adekvát módon ábrázolni is. Általános iskolában és gimnáziumban a tanárok gyakrabban alkalmaznak versengő feladatmegoldást és gyakrabban szólítanak fel spontán módon versengésre, mint együttműködésre. A magyar iskolai gyakorlathoz képest az angol iskolában gyakori a versengés és az együttműködés is, a szlovén iskolában pedig az együttműködésre késztetés dominál. A magyar iskolában versengés során több szabálytalanság fordult elő, mint az angol illetve a szlovén sikolában. A magyar gimnazisták és egyetemisták a versengést tartalmazó tanórákat és kurzusokat pozitívabban ítélik meg, mint a versengést nem tartalmazóakat. A serdülők győzelemre és vesztésre vonatkozó reakciói mintázatokba rendeződnek, és ezek a mintázatok a versengéssel való konstruktívabb/sikeresebb és destruktívabb/sikertelenebb megküzdést képviselik. A versengésben a szabálytalanság számos érzelmi, viselkedésbeli és kapcsolati destrukciót eredményez és a szabálytartó versengéssel szemben megnehezíti a szolidaritást győztes és vesztes között. | According to our results children already at the kindergarten age are able to give an adequate explanation to their competitive choices in a sharing task and Hungarian kindergarten children have competitive choices more often than Chinese. 8-9 years-old are familiar with the concept of competition and they connect it mainly with structured competitions, contests and sports. At this age children are aware of the emotions that accompany winning and losing and they are able to depict them in their drawings. Both in primary and secondary school teachers apply competitive learning tasks more often than cooperative ones. Compared to the observed practice in the Hungarian schools, teachers in England apply competitive and cooperative task structure equally often, while Slovenian teachers mainly apply cooperative techniques. More rule-breaking during competition was observed in the Hungarian school. Secondary and university students have a more favourable experience with lessons that contain competition than with lessons that lack the competitive element. Adolescents' reactions to winning and losing have qualitatively different patterns and these patterns are different in terms of their potential to contribute to a constructive versus a destructive coping with winning and losing. Rule-breaking in a competitive process has destructive consequences emotionally, behaviourally and interpersonally, and makes it difficult to keep solidarity between the winner and the loser.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszichológia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 14:32
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2153

Actions (login required)

View Item View Item