REAL

Az emberi tényező beépítése a forgalmi modell szerkezetébe = Encasing human factor in the structure of transport models

TÓTH-SZABÓ, Zsuzsanna (2009) Az emberi tényező beépítése a forgalmi modell szerkezetébe = Encasing human factor in the structure of transport models. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
60909_ZJ1.pdf

Download (434Kb)

Abstract

Az emberi tényező forgalmi modellbe építését célul kitűző kutatás az alábbi eredményeket érte el: A kutatás eredményeként elkészült szoftver segítségével meghatározható a jelzőlámpás keresztezésbe behaladó, agresszíven viselkedő járművezetők aránya, és a piros jelzésen áthaladás, mint emberi hiba valószínűsége. A szoftver képes kezelni mind a valós mérési eredményeket feldolgozó adatbázist, mind a VISSIM forgalom-szimulációs környezetben megépített kereszteződés virtuális forgalmát. Így a valós és virtuális forgalom közötti különbség is vizsgálható. A szoftver építése során több olyan részeredményt is elértünk, mely a további kutatásokban felhasználható. Meghatároztuk a jelzőlámpa előtti megállás észlelési és döntési folyamatát a szimulációs folyamatokban alkalmazott leíró nyelv segítségével (UML) és megjelöltük a folyamatban az emberi tényező által befolyásolt döntéseket és a lehetséges kimeneteket. Meghatároztuk a vizsgált közlekedési szituációban az emberi hibát úgy, hogy a vizsgálat alapjául szolgáló adatbázis könnyen előállítható legyen a rendelkezésre álló technikai eszközökkel, valamint leírtuk az agresszív és normál járművezetői reakciókat a hiba definíciójának segítségével. Elemeztük a különböző mérnöki területeken alkalmazott, az emberi hiba elméleti és tapasztalati valószínűségét meghatározó elméleteket és kiválasztottuk a közlekedésben alkalmazható módszert. | The research aimed at involving human factor in traffic models reached the following results: With the help of the software completed as a result of the research, the ratio of the aggressive drivers entering the intersection and the probability of passing the red ligh, like human error, can be defined. The software can work with the real database and the virtual traffic of the intersection simulated by VISSIM. Therefore the dissimiliarity between the real and simulated traffic can be seen. Some interim results will be useful in further research: The perception and decision process of stopping at red light has been described by the descriptive language used in simulation (UML), and the decisions influenced by human parameter and its output have been defined. The human error in selected traffic situations was determined based on available data, and the aggressive and normal driver behaviour was described by the given definition. Theories of priori and apriori probability of human error adapted in different engineering fields were analyzed, and the method which could be applied in traffic engineering was selected.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Közlekedéstudomány
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 12:18
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2529

Actions (login required)

View Item View Item