REAL

Téves emlékek gyermekkorban - Trauma és befolyásolhatóság = False memories in children. Trauma and suggestibility

Halász, Erna and Király, Ildikó (2013) Téves emlékek gyermekkorban - Trauma és befolyásolhatóság = False memories in children. Trauma and suggestibility. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (1). pp. 57-70. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.68.2013.1.5.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2033.

Download (129kB)

Abstract

A traumatikus eseményekre való emlékezés központi kérdése, hogy kisgyermekek képesek-e pontos emlékbeszámolókat adni az általuk átélt kora gyermekkori traumatikus eseményekről. Jelen tanulmány e problémakörrel foglalkozik. E probléma vonatkozásai két kérdés közelebbi tárgyalásán keresztül közelíthetőek meg. Az első kérdés az, hogy a fejlődő, kibontakozásban lévő emlékező rendszer adott jellemzői (a felnőtt emlékezettől való eltérése) miként hatnak, hogyan alakítják a fennmaradó emlékeket, különös tekintettel, ha azok mélyebb érzelmeket tartalmaznak. A terület kutatási eredményei arra világítanak rá, hogy a fejlődésben lévő emlékezeti rendszer alapvető sajátosságai rányomják a bélyegüket a korai emlékek, így a traumatikus emlékek jellegére is: kisgyerekek emlékmegőrzése az általánosítás irányában torzít, a szokatlan, egyedi eseményeket pontosabban őrzik meg, mint az ismétlődőeket. Ugyanakkor mindkét esetben az esemény célszerkezetébe illő lépésekre koncentrálnak, és az ebbe nem illőeket elhagyják. A kisgyermekkori traumatikus emlékek előhívásának megbízhatóságához kapcsolódó másik kérdés pedig az, hogy az előhívás kontextusa mennyire befolyásolja a kisgyermekeket az emlékformálásban. E kérdés tanulmányozása arra az általános eredményre vezet, hogy kisgyermekek, amiatt, hogy kevésbé képesek az emlékeik tudatos szervezésére, jobban befolyásolhatóak a kikérdezés által. | The focal question of the research on remembering traumatic events whether young children are capable to deliver precise and reliable memory descriptions on their traumatic experience. This paper tends to give an overview both on 1. the scientific approaches to grasp the specific features of the emerging memory competences that could alter and forge the output of reminiscence and 2. the evidence available on the influence of contextual cues during retrieval on children’s suggestibility. Recent research highlighted that 1. young children’s encoding processes are biased to accumulate information that could be generalized, while selection processes are guided by the overall goal of the perceived event; and 2. young children’s suggestibility roots in their fragile capability to organize their memories consciously.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: László Sallai-Tóth
Date Deposited: 03 Aug 2017 12:28
Last Modified: 03 Aug 2017 12:28
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/57958

Actions (login required)

Edit Item Edit Item