Repository of the Academy's Library

Térbeli fogazott hajtópárok hibaanalízise = Error Analysis of Worm Gear Pairs

Bercsey, Tibor (2009) Térbeli fogazott hajtópárok hibaanalízise = Error Analysis of Worm Gear Pairs. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
34968_ZJ1.pdf

Download (75Kb)

Abstract

A kutatás keretében kidolgozásra került a térbeli fogazott hajtópárok geometriai, gyártási, szerelési és alakváltozási hibákat is figyelembe vevő általános matematikai és leképezési modellje, valamint a hibatagokkal terhelt hajtópárok kapcsolódási viszonyokra gyakorolt hatásának a vizsgálatára alkalmas algoritmus és számítógépes program. A kidolgozott módszer és eljárás a hengeres csigahajtópárok hibahatás vizsgálatára, valamint a ZTA típusú hengeres csigahajtópárok kapcsolódási és hidrodinamikai teherbírási viszonyainak az elemzésére került felhasználásra. Az elvégzett numerikus vizsgálatok és gyors prototípus (RPT) eljárással elkészített mintadarabokon végrehajtott mérések igazolták, hogy a felállított modell alkalmas a determinisztikus geometriai hibák és hatásaiknak kezelésére, de a fogazott hajtópárok alkalmazásából adódó hibák meghatározására választott hatásmátrixot felhasználó végeselemes számítási algoritmus elfogadható ráfordítás mellett csak a geometriai hibák nagyságrendjébe eső globális alakváltozások figyelembevételére alkalmas. A kutatás eredményeiből 1 PhD dolgozat és 7 közlemény készült. | In the framework of this research, a general mathematical and mapping model of spatially cogged gear pairs is developed, and this model takes the geometrical, production, assembly and deformation errors into account, as well. Furthermore, an algorithm and computer program capable of examining the impact of gear pairs loaded with the error factors on the connection was also worked out. The method and process developed for the examination of error impact of cylindrical gear pairs and the analysis of the connection and hydrodynamical loading capacity of ZTA type cylindrical gear pairs were applied. The completed numerical investigations and the measurements carried out on samples produced in rapid prototyping (RPT) verified that the model can be applied to handle the deterministic geometrical errors and their impacts. However, the finite element calculation algorithm using the matrix selected to determine errors from the application of cogged gear pairs is only capable of taking into the account the global deformations which are of the order of geometrical errors without excessive expenditure. 1 PhD dissertations and 7 publications were issued related to the results of the research.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Gépszerkezettan
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TJ Mechanical engineering and machinery / gépészmérnöki tudományok
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 01 May 2009 07:21
Last Modified: 01 Dec 2010 00:48
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/71

Actions (login required)

View Item View Item