S. Gubik, Andrea and Farkas, Szilveszter and Kása, Richárd (2018) A tervezett magatartás elméletének alkalmazása a vállalkozói hajlandóság alakulásának magyarázatára. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 65 (1). pp. 74-101. ISSN 0023-4346
  | 
            
              
Text
 05_S_Gubik_FarkasKasa_u.pdf Download (659kB) | Preview  | 
          
Abstract
A vállalkozási szándék a vállalkozóvá válás fontos mérföldköve. Nélküle nem ébred fel az igény az egyénben arra, hogy saját vállalkozást hozzon létre. A vállalkozási aktivitás ösztönzéséhez fontos lehet annak kiderítése, hogy milyen tényezők formálják a vállalkozási szándékot, és hogyan befolyásolható ezek alakulása. A cikkben Icek Ajzen tervezettmagatartás-elméletét teszteltük strukturális egyenletekkel, a GUESSS kutatási projekt adatbázisának felhasználásával. Több mint kétezer magyarországi főiskolai és egyetemi hallgató válaszai alapján igazoltuk a szubjektív normák–attitűdök–szándék–cselekvés okozati láncot. Eszerint a támogató szociális környezet pozitívan befolyásolja a vállalkozási szándékkal kapcsolatos attitűdöket. A szándék pedig erőteljesen befolyásolja a tényleges cselekvést. Ezentúl azt találtuk, hogy a szubjektív normák pozitív hatást gyakorolnak az észlelt magatartási kontrollra, amely viszont csupán elhanyagolható hatással van a szándékra. Mindez azt sejteti, hogy a gyorsan alakítható vállalkozói feltételek (például forrásbiztosítás) csak korlátozottan változtatják a vállalkozásindítási elképzeléseket.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: JEL: I21, I23.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány | 
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD | 
| Depositing User: | MTMT SWORD | 
| Date Deposited: | 06 Jan 2018 09:08 | 
| Last Modified: | 05 Mar 2018 00:15 | 
| URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/72091 | 
Actions (login required)
![]()  | 
        Edit Item | 




