REAL

Szerszámgép-hajtóművek nemlineáris lengéseinek vizsgálata = Investigation of non-linear vibrations of drives of machine tools

Patkó, Gyula and Béres, Miklós and Demeter, Péter and Faragó, Károly and Kollányi, Tibor and Tajnafői, József (2009) Szerszámgép-hajtóművek nemlineáris lengéseinek vizsgálata = Investigation of non-linear vibrations of drives of machine tools. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
42657_ZJ1.pdf

Download (930Kb)

Abstract

A kutatások célja a szerszámgépek fő- és mellékhajtóműveiben fellépő nemlineáris lengések vizsgálata volt. Elsősorban a szíjágak nemlineáris transzverzális lengéseit vizsgáltuk. A vizsgálatokhoz továbbfejlesztettük a fázisgörbe feletti linearizálás módszerét, és az amplitúdók perturbációja révén pontosabb megoldásokra jutottunk. Megmutattuk, hogy ha a szíjhajtások áttétele egytől különböző és mindkét szíjtárcsán jelentős az excentricitás, akkor két fő instabilitási tartomány áll elő. Módszert adtunk a fő instabilitási tartományok meghatározására. Vizsgáltuk a stabilitás-vesztés után fellépő lengéseket és előállítottuk azok amplitúdó-frekvencia függvényeit. A kettős excentricitás során fellépő két fő instabilitási tartomány létezését egy erre a célra megépített berendezésen kísérlettel is kimutattuk. Mérőberendezést építettünk a szíjágak nemlineáris paramétereinek meghatározására, majd a berendezést továbbfejlesztve méréseinket pontosítottuk. Vizsgáltuk a fogazott szíjak transzverzális rezgéseit és megmutattuk, hogy a fogak ki- és belépése olyan további gerjesztést hozhat létre, amelyek bizonyos fordulatszámoknál újabbstabilitásvesztésekre vezethetnek. A stabilitási tartományokat közelítő-módszerrel előállítottuk. Vizsgáltuk a golyósorsó-golyós anya kapcsolatát. Javaslatot tettünk kedvezőbb geometriájú visszavezető pályák kialakítására, javaslatot tettünk új típusú tájoló berendezésre. | The aim of the research was the examination of nonlinear oscillations occurring in the main drives and feed boxes of machine tools. The method of linearization above the phase curve was further developed, and more precise solutions were worked out. It was shown that if the transmission ratio of belt drives differs from one and if there are significant eccentricities, two main instability regions arise. A method was developed for the determination of the main instability regions. Oscillations occurring after the loss of stability were examined and their amplitude-frequency functions were determined. The existence of the two main instability-ranges arising during the double eccentricity was proved by an experiment carried out on a device constructed for this purpose. Measurement equipment was constructed for the determination of the nonlinear parameters of belt-sides, and after having developed the equipment, our measurements were refined. The transverse vibrations of timing belts were examined and it was shown that the stepping in and out of teeth may create such further excitation which may lead to subsequent losses of stability at certain rotational RPMs. The stability regions were produced using the approximation method. The connection between the ball nut and the ball screw was examined. A proposal was made for the development of return paths with more favourable geometry and a proposal was made for a new type of orientation device.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Gépszerkezettan
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TJ Mechanical engineering and machinery / gépészmérnöki tudományok
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 21:41
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/728

Actions (login required)

View Item View Item