REAL

A munkamemória és nyelvérzék szerepe az intenzív nyelvtanulásban

Kormos, Judit and Sáfár, Anna (2006) A munkamemória és nyelvérzék szerepe az intenzív nyelvtanulásban. Magyar Pszichológiai Szemle, 61 (4). pp. 557-580. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.61.2006.4.3.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 December 2026.

Download (248kB)

Abstract

A nyelvtanulás sikerében legfontosabb szerepet játszó két kognitív változó a nyelvérzék és a munkamemória. Kutatásunk a verbális munkamemória, a nyelvérzék és a nyelvtudás kapcsolatát vizsgálja egy budapesti két tannyelvű gimnázium (angol) nyelvi előkészítő évfolyamának diákjai között. A nyelvérzék komponensei közül az idegen nyelvi szabályok felismerésének képessége mutatta a legjelentősebb kapcsolatot az idegen nyelvi teljesítménnyel. A verbális munkamemória terjedelem közepesen erős kapcsolatban állt az elsajátított idegen nyelvi szókinccsel és nyelvtani tudással, valamint az idegen nyelvi beszéd folyékonyságával. Eredményeink alapján azt feltételezzük, hogy a verbális munkamemória nemcsak az idegen nyelvi szavak, illetve a nyelvi elemek sorrendjének megtanulásában játszik szerepet, hanem abban is, hogy a megszerzett tudást a nyelvtanuló sikeresen elő tudja hívni, és hogy a figyelmét hatékonyan tudja megosztani a tartalmi tervezés és a nyelvi kivitelezés között. Kutatásunkban nem találtunk összefüggést a nyelvérzék és a verbális munkamemória terjedelem között, amely azt jelzi, hogy e két változó egymástól függetlenül járul hozzá a nyelvtanulás sikeréhez.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 01 Mar 2018 16:14
Last Modified: 01 Mar 2018 16:14
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75370

Actions (login required)

View Item View Item