REAL

Felszabadítás és lenyűgözés. A látás elméletének két formája a francia klasszicizmusban

Bagi, Zsolt (2018) Felszabadítás és lenyűgözés. A látás elméletének két formája a francia klasszicizmusban. Ars Hungarica. pp. 1-14. ISSN 0133-1531 (Submitted)

[img]
Preview
Text
Bagi Zsolt_Felszabadulás és lenyűgözés.pdf

Download (444kB) | Preview

Abstract

...Descartes közvetlen kulturális kontextusában, a „klasszikus kor” (âge classique) festészetében létezett egy olyan dialektika, amely az önreflexív festészet és az immerzív (a nézőt lenyűgöző) festészet szélsőségei között mozog. Ez nem egyszerűen a régi és az új vitája, hanem két – önmagában tekintve is modern – perceptivitáselmélet vitája. Az önmagát mint nézőt tételező néző festészete szemben állt a nézőt eltűntető, őt a hatás által lenyűgöző, vagy a tér szimulációjába vonó (immerzív) festészettel. Mindkettő velejéig modern nézet. A barokk immerzió a politikai reprezentáció elsődleges propagandaeszközeként születik meg, a klasszicista ellenállás pedig azzal szemben, a néző saját erejének elismertetéséért folytatott (karteziánus) küzdelemként. A barokk szemképráztatás számára a nézőre tett hatás válik a festészet egyetlen értékmérőjévé.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BH Aesthetics / esztétika
N Fine Arts / képzőművészet > ND Painting / festészet
Depositing User: Dr Zsolt Bagi
Date Deposited: 08 Oct 2018 09:27
Last Modified: 08 Oct 2018 09:27
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/86647

Actions (login required)

Edit Item Edit Item