REAL

A fegyelmező tér és idő megjelenése a Soproni Katonaiskola fegyelmi ügyeiben

Nagy, Andrea (2016) A fegyelmező tér és idő megjelenése a Soproni Katonaiskola fegyelmi ügyeiben. Pedagógiatörténeti Szemle, 2 (3-4). pp. 1-19. ISSN 2415-9093

[img]
Preview
Text
56-115-1-PB.pdf

Download (180kB) | Preview

Abstract

Jelen kutatás elméleti bázisát Foucault hatalom elmélete adja, amely magában foglalja a fegyelmező hatalom és a fegyelmezés módszereinek, technikáinak elemzését is amely a katonasággal is szorosan összefügg. Mivel a katonai nevelés egyik célja Foucault terminológiájával élve az „engedelmes katona testek” létrehozása, a fegyelmező hatalom technikái – mint a tér és az idő megfelelő felhasználása – jelen vannak a katonai képzésben, annak szabályrendszerében és mindennapjaiban. Jelen tanulmány fő kutatási kérdése, hogy a Foucault elmélete alapján létrehozható osztályozási rendszer alkalmazható-e a Soproni Magyar Királyi Honvéd Főreáliskola fegyelmi ügyeinek rendszerezésére, amely a későbbi kutatások során majd megkönnyíti azok elemzését, értelmezését. A kérdés megválaszolásához a levéltári dokumentumok kerültek elemzésre. Kulcsszavak: Foucault, hatalomelmélet, fegyelmezés, katonaiskola

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
Depositing User: Dr Nóbik Attila
Date Deposited: 07 Mar 2019 10:54
Last Modified: 07 Mar 2019 10:54
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/91928

Actions (login required)

Edit Item Edit Item