REAL

Beszámoló a Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti vizsgálatáról

Fleischer, Tamás and Magyar, Emőke and Tombácz, Endre and Zsikla, György (2002) Beszámoló a Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti vizsgálatáról. GAZDASÁG, VÁLLALKOZÁS, VEZETÉS, 2 (1). pp. 3-28. ISSN 1417-5576

WarningThere is a more recent version of this item available.
[img]
Preview
Text (scanned version)
fleischer-et-al_beszamolo-szechenyi-terv-skv_gazdvallvez02-1.pdf - Published Version

Download (13MB) | Preview

Abstract

A cikk azt a munkát foglalja össze, melyet a szerzők 2001 folyamán készítettek, a Széchenyi Terv autópálya fejlesztési terveinek stratégiai környezeti hatás-vizsgálata céljából. -- A vizsgálat metodikai megalapozása során kialakított eljárásnak megfelelően, nemzetközi példák nyomán a szerzők megkülönböztetik a vizsgálat tárgyát képező stratégiai döntéshozatal különböző szintjeit, így (a) a politikai célok meghatározásának szintjét, (b) a politikai célok teljesítésére irányuló stratégiai döntések szintjét, továbbá (c) a fejlesztési programok szintjét. -- Megállapítható volt, hogy a politikai célok meghatározásának a szintjén a területfejlesztési, a közlekedésfejlesztési és a környezetvédelmi megalapozó dokumentumok átfogó céljai egymással kielégítően harmonizálnak, és ezekkel a célokkal összhangban van a Széchenyi Terv általános célrendszere is. A politikai célok teljesítésére irányuló stratégiai döntések szintje esetében a közlekedési infrastruktúrára vonatkozóan speciális szakmai figyelmet érdemel a közlekedési hálózatokra vonatkozó elképzelések vizsgálata, – míg a nevesített harmadik szint, a fejlesztési programok szintje a közlekedéshálózatokon főként korridor (folyosó) szinten kialakított tervezeteket jelent. A tanulmány készítői úgy találták, hogy Magyarországon nem csak a hálózati struktúra kiépülésében, de a kívánatos közlekedési hálózatra vonatkozó elképzelések kialakításában is lemaradás tapasztalható: az átvizsgált dokumentumok és tervezetek a hálózati struktúrát illetően nagy tehetetlenséget mutatnak, és egyáltalán nem igazodnak a deklarált politikai célokhoz. A Széchenyi Terv is politikai célkitűzésekből indult ki, majd ezek elérésére irányuló stratégiai döntéseket fogalmazott meg, ahonnan különböző fejlesztési programok kialakításáig jutott el. Az autópálya-építési program esetén azonban e folyamatban szakadás volt tapasztalható, amennyiben a célok megfogalmazását közvetlenül a fejlesztési program kitűzése követte. Szakmai oldalról tekintve a probléma úgy fogalmazható meg, hogy az elvi céloknak – az e céloknak megfelelő hálózat szerepének mérlegelése nélkül, – közvetlenül az egyes folyosók fejlesztésére irányuló programok révén kívánt a Terv megfelelni. A célok módszeres lebontását a hálózat esetében korábbi kormányzati döntésekre való hivatkozás helyettesítette, miközben valójában a hivatkozott korábbi döntések is elmulasztották a fő célok és a hálózatfejlesztéssel kialakított stratégia összeegyeztethetőségének a vizsgálatát. A stratégiai környezeti tanulmány az egymással összhangban lévőnek talált általános célok, valamint az érvényes európai célkitűzések figyelembevételével először azt az értékrendszert kívánta rögzíteni, amelyik mintegy keretül kell szolgáljon a hálózat kialakításának közlekedési-szakmai megalapozásához. Ezt követően a hálózat kialakítására vonatkozó szakmai kritériumokat fogalmazott meg, és ezzel szembesítette a 2030-ra előirányzott hivatalos távlati közúti gyorsforgalmi hálózat tervezetét. A tapasztalt ellentmondásokra irányítva a figyelmet, a tanulmány kísérletet tett egy, az ellentmondásokat kiküszöbölő, vagy legalább is csökkentő hálózat struktúrájának, sűrűségének érzékeltetésére. Ezt a hálózatot a szerzők szembesítették a Széchenyi Tervben rövid távra kijelölt autópálya-építési programmal, és felhívták a figyelmet azokra a folyosókra, ahol a célrendszerből levezetett értékrend és az ennek megfelelő hálózati struktúra alapján nem tűnik indokoltnak az adott nyomvonalon autópálya vagy gyorsforgalmi út építése. Az értékelést kiegészítette egy olyan folyosó-elemzés, amelyben a szerzők eltekintettek a saját maguk által kialakított hálózathoz való viszonyítástól, és a meghirdetett folyosókat kizárólag forgalmi és szűkebb értelemben vett környezeti kritériumok alapján minősítették.

Item Type: Article
Additional Information: Megjelent még, mint: -------------------- Fleischer T – Magyar E – Tombácz E – Zsikla Gy (2002) A Széchenyi terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti vizsgálatáról. Műhelytanulmányok. 40. szám. MTA VKI, Budapest, 16 p. http://real.mtak.hu/4435 --------------- Fleischer T – Magyar E – Tombácz E – Zsikla Gy (2004) A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti hatásvizsgálata. pp.39-54. In: Környezetpolitikánk európai dimenziói. Szerk Kerekes S és Kiss K. 304 p. Magyarország az ezredfordulón. Stratégiai tanulmányok a Magyar Tudományos Akadémián, Műhelytanulmányok. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest http://real.mtak.hu/9225 ------------------ Fleischer T – Magyar E – Tombácz E – Zsikla Gy (2002) Beszámoló a Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának környezeti vizsgálatáról. Közlekedéstudományi Szemle Vol. 52. No. 10. pp. 377-390. http://real.mtak.hu/9226
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications > HE1 Transportation / szállítás
Depositing User: Tamás Fleischer
Date Deposited: 26 Jan 2014 16:03
Last Modified: 26 Jan 2014 16:03
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/9224

Available Versions of this Item

Actions (login required)

Edit Item Edit Item