Vargha, András and Török, Regina and Diósi, Karola and Oláh, Attila (2019) Boldogságmérés az iskolában = Measuring School Happyness. Magyar Pszichológiai Szemle, 74 (3). pp. 327-346. ISSN 0025-0279 (print); 1588-2799 (online)
|
Text
0016.2019.74.3.4.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (129kB) | Preview |
Abstract
Felnőttek esetén a szubjektív jóllét és a mentális egészség mérésére számos kérdőív áll rendelkezésre, de gyermekek esetén ilyen teszteknek szűkében vagyunk. A szubjektív jóllét mérése iskolai környezetben is fontos, magyar nyelvű teszt azonban az általános iskolai korosztály számára nem áll rendelkezésre. A jelen tanulmány célja Ivens (2007) e célra kialakított tesztjének magyarra adaptálása (IGYBH), illetve egy öt pilléren (jóllét, savoring, alkotó-végrehajtó hatékonyság, önreguláció, reziliencia) nyugvó felnőtt magyar mentális egészség teszt, a MET 10–14 éves korosztályra adaptálása. Az elvégzett pszichometriai elemzések igazolták mindkét teszt szerkezeti megfelelőségét 10 éves kor fölött, és pozitív eredményeket kaptunk a két teszt validitásával kapcsolatban is. Érdekes eredményként adódott, hogy magasabb osztályokban a tanulók szubjektívjóllét-szintje alacsonyabb. Subjective well-being(SWB)and mental health have been studied amongst adults using a variety of self- reported methods. However, there are available relatively few tests of SWB for children. Measuring SWB is also important in the school environment, but there is no valid and reliable Hungarian scale for elementary schoolchildren. The aim of the study presented in this paper was to adapt the School Children’s Happiness Inventory (Ivens, 2007) to Hungarian, and to adapt the Mental Health Test developed for adults and based on five pillars (well-being, savoring, creative-executive effectiveness, self-regulation and resilience) for schoolchildren aged 10 to 14. Above the age of 10, the psychometric properties of both tests confirmed their structural reliability and supported their validity. An interesting result is that SWB is in a negative relationship with age among school children.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | MTA KFB támogatási szerződés alapján archiválva |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Violetta Baliga |
Date Deposited: | 11 Mar 2020 11:40 |
Last Modified: | 11 Mar 2020 11:40 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/107073 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |