REAL

Gráf alapú integrált díjképzési rendszer hazai alkalmazási lehetőségei

Németh, András and Tóth, Bence (2020) Gráf alapú integrált díjképzési rendszer hazai alkalmazási lehetőségei. In: Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia 2020. Széchenyi István Egyetem, Közlekedési Tanszék, Győr, pp. 1-13. ISBN 9789638121899

[img]
Preview
Text
50_NémethA_TóthB.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

A hazai közösségi közlekedés egyik legnagyobb hátránya az egyes közlekedési alágazatok számos pontban hiányos integrációja, amely a menetrend és az infrastruktúra mellett a tarifarendszerben is megjelenik. Kutatásunk célja egy olyan új díjképzési módszertan alapjainak kidolgozása, amellyel országos szinten bármely két pont között integrált utazási ajánlat képezhető. A hazai közforgalmú közlekedési hálózat díjszabási szempontból történő modellezésére többféle, külföldön már beváltan alkalmazott módszertan létezik, ezek közül a jól programozható megállóhely-csoporti modellt vettük kiindulási alapul. E tarifamodell alapja egy súlyozott gráf (hálózat), amely a valós környezetet oly módon egyszerűsíti le, hogy a csúcsok a településeket, mint az azon belül található megállóhelyek csoportját reprezentálják (logikai megállók), míg az élek a településeket összekötő közlekedési útvonalaknak feleltethetők meg. Az élek súlyozásával a logikai megállók (csúcsok) közötti távolságok nyernek értelmet. A tarifamodell országos szintű felépítésének időigényessége miatt egy kisebb országrészen hajtottuk végre a vizsgálatokat. Erre ideálisnak bizonyult Vas megye területe, amelyet változatos topológiájú település- és közlekedéshálózat jellemez, ráadásul még a kisebb településekről is rendszerint legalább kettő különböző központ (járás) irányába ingáznak a lakosok, így még az egyszerűsített célforgalmi mátrix is változatos eredményeket mutat. A tarifamodell tesztelése érdekében megvizsgáltuk, hogy az egyes fizikai megállók milyen légvonalbeli távolságra találhatók a hozzájuk kapcsolt logikai megállóktól, az eredményeket hisztogramon ábrázoltuk. Mindemellett három különböző módon végeztük el a gráf éleinek súlyozását: a csúcsok légvonalbeli távolsága, a csúcsok jelenlegi díjszabási távolsága, illetve képzett távolságok alapján. Az így létrejött három hálózatra távolságmátrixot generáltunk. E mátrixokat összehasonlítottuk egy olyan mátrixszal is, amelyben a csúcsok egymástól vett távolságát nem a hálózaton bejárt élek súlyainak összege, hanem egyszerűen a csúcsok légvonalbeli távolsága alapján határoztuk meg. A létrejött négy távolságmátrixhoz hozzárendeltük a 2011. évi népszámlálás ingázással kapcsolatos, településenkénti adatbázisa alapján képzett célforgalmi mátrixot, így egy kivonatos képet kaphattunk arról, hogy Vas megyén belül mekkora napi utaskilométer-teljesítmény keletkezik a lakosok megyén belüli ingázásából. Ezt tovább bontva megkaptuk azt, hogy jelenleg mennyi ingázó utazik adott kilométer-övezeten belül, amelyhez a jelenlegi bérletárakat rendelve egy összbevételt határoztunk meg. E bevételt fix összegűnek meghatározva árazási javaslatot tettünk a kilométer alapon meghatározott bérletekre.

Item Type: Book Section
Subjects: Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA166-QA166.245 Graphs theory / gráfelmélet
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TA Engineering (General). Civil engineering (General) / általános mérnöki tudományok
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
Depositing User: Dr. Bence Tóth
Date Deposited: 18 May 2020 15:51
Last Modified: 18 May 2020 15:51
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/108871

Actions (login required)

Edit Item Edit Item