REAL

Többfunkciós nemesfém/zeolit-katalizátorok szerepe motorhajtó anyagok minőség-javításában = The role of multifunctional noble metal/zeolite catalysts in upgrading of motor fuels

Kalló, Dénes and Hancsók, Jeno (2007) Többfunkciós nemesfém/zeolit-katalizátorok szerepe motorhajtó anyagok minőség-javításában = The role of multifunctional noble metal/zeolite catalysts in upgrading of motor fuels. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
43524_ZJ1.pdf

Download (90kB)

Abstract

Hidrogénező finomítással sikerült a korszerű kívánalmaknak megfelelő motorhajtó anyagokhoz jutni úgy, hogy egyidejűen ment végbe a kén, a nitrogén és a nem kívánatos aromások eltávolítása minimális oktánszám- ill. a cetánszám-veszteséggel, esetlegesen növeléssel és maximális folyadékhozammal. Motorbenzineket 10 ppm alá kéntelenítettünk zeolit-hordozós platina-katalizátoron még akkor is, amikor jelentékeny hányaduk a magas kéntartalmú krakkbenzinből származott, melyben a kén zöme a nehezen kezelhető benzotioféntől ered. A kéntelenítéssel egyidejű paraffin-izomerizáció különösen a könnyű párlatoknál (pl. a hexán-frakciónál) jelentős, amikor az alapanyagban levő benzol hidrogéneződött. Rendszerünkben az olefinek telítése (ami oktánszám csökkenésre vezet) jóval kisebb mértékű, mint konvencionális kéntelenítő katalizátorokon. A gázolajok 10 ppm-ig történő kéntelenítésekor bizonyos esetekben a reakció nagy mértékben lelassul. Megállapítottuk, hogy ezért a 2,6-dialkil-dibenzotiofének a felelősek, melyek kéntelenítése sztérikusan gátolt és ezért csak a gyűrű telítése után megy végbe. Ilyenkor nagy hidrogénező aktivitású Ni,Mo/Al2O3-katalizátor alkalmazásával a reakciókörülményeket a maghidrogénezésnek megfelelően kell beállítani. A kéntelenítéssel egyidejűen végbemenő hidrodezaromatizálás alkalmas katalizátora a Pt,Pd/USY, melyen a denitrifikáció is lejátszódik. Ezt követően ugyanezen a katalizátoron a naftének hidrogénezésével pedig megnövelhető a gázolaj cetánszáma. | Gasoline and diesel oil of high quality were produced by new hydrotreatment methods. Sulphur, nitrogen, and undesired aromatics were simultaneously removed with minimum loss of octane and cetane number, respectively. FCC gasolines containing the most hardly removable benzothiophene were desulfurized to 10 ppm on zeolite supported platinum. Hydrodesulfurization was accompanied by paraffin isomerization compensating to some extent the octane loss by hydrogenation of benzene present in hexane fraction. Olefin saturation resulting also in octane loss was essentially lower on the evaluated noble metal catalyst than over commercial desulfurizing contacts. Desulfurization of gas oil to 10 ppm slows down since 2,6-dialkyl-dibenzothiophenes of lowest reactivity accumulate. Their desulfurization is sterically hindered and can take place after saturation of aromatic rings. Catalysts like Ni,Mo/Al2O3 of high hydrogenation activity are required under conditions favorable for ring saturation. A suitable catalyst for simultaneous hydrodesulfurization, hydrodenitrogenation and hydrodearamatization is the evaluated Pt,Pd/USY. Hydrogenation of naphtenes in a successive step on the same catalyst increases the cetane number of gas oil.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Műszaki-Kémia
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TP Chemical technology / vegyipar, vegyészeti technológia
Q Science / természettudomány > QD Chemistry / kémia
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 19:39
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1116

Actions (login required)

Edit Item Edit Item