Soós, Sándor and Kiss, Anna and Lakner, Zoltán (2020) A tudománymetria elmélete a gyakorlatban: a tudományklasszifikáció problematikája. STATISZTIKAI SZEMLE, 98 (8). pp. 958-980. ISSN 0039-0690
|
Text
2020_08_958.pdf Download (868kB) | Preview |
Abstract
A tudománymetria népszerűsége mögött az informatikai és módszertani háttér bővülése, valamint a kutatásértékelési és -finanszírozási gyakorlat által támasztott bővülő igények állnak. A gyors fejlődés azonban gyakran vezet ahhoz, hogy a kutatásértékelési indikátorokat – a számszerűsíthetőség „bűvöletében” – nem kellő körültekintéssel használják, és az általuk kapott eredményeket abszolutizált módon értelmezik. A tudománymetriával professzionálisan foglalkozó szakmai kör erre vonatkozóan már többször (például a 2015-ös Leideni Kiáltványban) megfogalmazta aggályait. Jelen dolgozat két esettanulmányon keresztül igazolja egy, a témához kapcsolódó, méltánytalanul elhanyagolt módszertani probléma, a tudományterületi besorolás alapvető szerepét a kutatói teljesítmény mérésében. Példaként a hazai gyakorlatban központi jelentőségűvé vált Magyar Tudományos Művek Tára kutatásértékelési célú alkalmazását és az ún. Frascati-rendszer következetes használatának egy módját mutatja be.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika |
Depositing User: | Zsanett Kun |
Date Deposited: | 10 Aug 2020 12:32 |
Last Modified: | 10 Aug 2020 12:32 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/112009 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |