REAL

Procedurális tanulás normális és károsodott agyi fejlődés esetén = Procedural learning in typical and atypical brain development

Kovács, Ilona and Zimmer, Márta (2012) Procedurális tanulás normális és károsodott agyi fejlődés esetén = Procedural learning in typical and atypical brain development. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
60806_ZJ1.pdf

Download (60kB) | Preview

Abstract

Az ember rendkívül hatékony alkalmazkodó képessége nem pusztán arról szól, hogy képes megváltoztatni a környezetet saját igényei szerint, hanem arról is, hogy a környezet igen jelentős mértékben képes formálni őt. Bár az agykéreg filo- és ontogenetikus fejlődéséről meglehetősen sok ismeret halmozódott fel, nincs egyértelmű tudásunk arról, hogy miként hat a környezeti ingerlés az újszülött agyára, és arról, hogy a gének és az ingerlés kölcsönhatásában hogyan születnek meg az emberre jellemző képességek. Ez a kutatás olyan készségek vizsgálatát célozta, melyek megalapozzák a megismerést és a cselekvést. A látó- és a mozgatókéreg belső neurális kapcsolatainak fejlődését és tanulási kapacitását viselkedéses és humán elektrofiziológiai módszerekkel vizsgálva, tipikusan és rendellenesen fejlődő populációkat tanulmányozva, a munka konkluzív eredményeket hozott. Ezek közül kiemelendő a vizuális és motoros képességek fejlődési üteme között talált disszociáció; a vizuális tanulás alvásfüggő természete; az alvás specifikus EEG jegyeinek összefüggése a motoros tanulással; a perceptuális és tanulási zavarok mögött álló tényezők feltárása Williams szindrómában és szkizofréniában; a vizuális kéreg tapasztalatfüggő érése koraszülöttekben. A kutatás relevanciáját egyértelműen kiemelkedővé teszi, hogy a tanulási képességeket és az agykéreg fejlődését meghatározó tényezők a neveléstudomány és a klinikum szempontjából is hasznosíthatók. | The unprecedented adaptability of humans goes beyond the power of shaping the surroundings: it indicates that we are sculpted by the environment as well. While there is a great deal of knowledge regarding the phylo- and ontogenetic plasticity of the neocortex, the precise nature of environmental impact on the newborn human brain, and the interplay of genes and environment in shaping human skills are still the most controversial issues of neuroscience. This project aimed to investigate basic skills underlying cognition and action. Employing behavioral and human electrophysiological techniques on typically and atypically developing populations, the research brought conclusive results with respect to the development and learning capacity of the network of intrinsic connections within the primary visual and motor cortices. Some of the outstanding results are: dissociation between the developmental timing of the visual and motor cortices; sleep-dependence of visual skill learning; correlation between specific sleep EEG features and motor learning; dissociation of structural and epigenetic factors behind perceptual and learning disability in Williams syndrome and schizophrenia; experience-dependent maturation of the visual cortex in preterm infants. These results are exceptionally relevant because the discovered rules of skill learning and cortical development might directly be applied in education and the clinical fields.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszichológia
Subjects: Q Science / természettudomány > QH Natural history / természetrajz > QH426 Genetics / genetika, örökléstan
Q Science / természettudomány > QM Human anatomy / humán anatómia
R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 05:54
Last Modified: 18 Aug 2014 08:45
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/11694

Actions (login required)

Edit Item Edit Item