REAL

Alapvető numerikus reprezentációk működése és sérüléseik = Functioning and impairment of numerical representations

Krajcsi, Attila (2012) Alapvető numerikus reprezentációk működése és sérüléseik = Functioning and impairment of numerical representations. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
76403_ZJ1.pdf

Download (84kB) | Preview

Abstract

Több numerikus reprezentáció kapcsán találtunk új eredményeket. (1) A szubitizáció (tárgyak számosságának gyors megállapítása) esetében kimutattuk, hogy a vizuális folyamatokon belül az alakzat detekció felelős a jelenségért. (2) A párosság reprezentációjában elsőként mutattuk ki közvetlenül az arab számreprezentáció szerepét képalkotó eljárással. (3) Elkészítettük az első standardizált magyar nyelvű, numerikus zavart vizsgáló tesztet, amellyel serdülő és felnőtt fejlődési diszkalkuliások vizsgálhatóak. A munka másik részében a számjelölés szerepét vizsgáltuk a numerikus feldolgozásra. Kimutattuk, hogy (1) a jelérték használata egyszerű numerikus feladatok esetében könnyebb, mint a helyiérték használata, (2) a helyiérték erősebben támaszkodik a bal intraparietális szulkuszra és a felső laterális frontális területekre, (3) a jelölés hatás kimutatható kisiskolás és óvodás korban, (4) a hatás nem függ a korábbi számjelölések ismeretétől, és számos, a jelölés mellékes tulajdonságának a hatása is kizárható. Az adatok mögött javaslatunk szerint egy tárgy alapú reprezentáció áll, ahol a helyiérték használata erősebb absztrakciót igényel. A tárgyreprezentáció meglétét újabb vizsgálatokkal közvetlenebbül is sikerült kimutatni. A számjelölések kapcsán egy új taxonómiát javasoltunk, és a kultúrtörténeti adatokat is új megvilágításban értelmeztük. | Several new results were found about numeric representations. (1) It was confirmed that subitizing (fast object enumeration) is the result of pattern detection. (2) With brain imaging method we have confirmed the role of the Arabic number form in parity representation. (3) We have made the first standardized numerical disability test in Hungarian, which is capable to measure developmental dyscalculia in adolescent and adult subjects. In the other part of our work, the role of number notation was investigated in numerical tasks. It was shown that (1) a sign-value notation can be used more easily in simple numerical tasks than a place-value notation, (2) the place-value notation relies more intensively on left intraparietal sulcus and superior lateral prefrontal areas than the sign-value notation, (3) notation effect is observable even in preschool children, (4) the effect do not depend on the knowledge of other number notations or on surface properties of the notations. We suggested that an object based number representation might be responsible for the notation effect, and place-value notation requires a stronger abstraction. Presence of the object representation was confirmed more directly with additional studies. Regarding the number notations a new notation taxonomy was proposed.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszichológia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 06:16
Last Modified: 21 Aug 2014 14:08
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/12461

Actions (login required)

Edit Item Edit Item