REAL

Az olympiai Zeus-templom keleti oromcsoportjának virtuális 3D rekonstrukciója = Virtual 3D Reconstruction of the East Pediment of the Temple of Zeus at Olympia

Patay-Horváth, András (2011) Az olympiai Zeus-templom keleti oromcsoportjának virtuális 3D rekonstrukciója = Virtual 3D Reconstruction of the East Pediment of the Temple of Zeus at Olympia. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Ókortörténeti Tanszék - Magyar Tudományos Akadémia Régészeti Intézet, Budapest. ISBN 978-963-284-196-0

[img]
Preview
Text (Poster)
CIPAposter2011.pdf - Presentation

Download (3MB) | Preview
[img] Text (CD-ROM)
olympia3d.zip - Published Version

Download (700MB)

Abstract

A kiindulási pontot az a feltételezés jelentette, hogy a 3D szkennelés és a virtuális3D modellezés megoldást jelenthet az olympiai Zeus-templom keleti oromcsoportjának rekonstrukciójában, hiszen a rendkívül költséges és nehezen kivitelezhető hagyományos gipszmásolat- és gipszrekonstrukció-készítés helyett a töredékekről egy 3D szkennerrel, rövid idő alatt egészen pontos virtuális 3D modelleket lehet készíteni, amelyeket aztán szintén virtuálisan kiegészítve elkészülhet az egész oromcsoport virtuális rekonstrukciója. Ennek segítségével pedig eldönthető az a kérdés, hogy valóban igaz-e az a kb. száz évvel ezelőtti megfigyelés, amely szerint az elméletileg lehetséges négy rekonstrukció közül az egyik nem illeszthető be az adott építészeti keretbe, illetve jobban megítélhetővé válik, hogy a fizikailag megvalósítható rekonstrukciók közül melyik tekinthető esztétikai vagy egyéb szempontból valószínűbbnek. Az egyszerűnek látszó elképzelést korántsem volt könnyű megvalósítani. A nagy felbontású 3D szkennelést könnyen lehet ugyanis alkalmazni viszonylag kisméretű tárgyak esetében a geometriai forma és a felület minden eddiginél alaposabb, torzításmentes dokumentációjára. Az olympiai oromcsoportok darabjaihoz hasonló méretű, életnagyságnál nagyobb márványszobrok szkennelése azonban különösen komplikált, nagy technikai kihívást jelentő feladat. Végül a virtuális rekonstrukcióhoz különféle szoftvereket kellett kipróbálni illetve a fejlesztőkkel együttműködve kialakítani a célnak leginkább megfelelő eszközöket. Az elvégzett munka alapján egyértelműnek látszik, hogy a ma általánosan elfogadott rekonstrukció technikailag csak nagyon nehezen, a korabeli ábrázolási konvenciók figyelmen kívül hagyásával valósíthatató meg. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a virtuális rekonstrukcióval nem lehet megtalálni és bizonyítani, hogy melyik az az egy bizonyos elrendezés, amelyiket az ókorban ténylegesen megvalósítottak, hanem csupán két elméletileg lehetséges verziót lehet kizárni. Az eddigiekhez képest már ez az eredmény is komoly előrelépést jelent, és bár a maradék két elrendezés elvileg még mind szóba jöhet, egyéb megfontolások alapján ezek közül már talán könnyebb választani. = The basic idea of the project consists in the assumption that 3D scanning and modelling might solve the problem of the arrangement of the central figures of the east pediment of the temple of Zeus in Olympia. Instead of the expensive and troublesome experimentation with plaster casts and models, highly accurate virtual 3D models of the statues can be easily produced by scanning the fragments in 3D and then modelling the missing parts virtually. Inserted in the virtual model of the pediment, these 3D models can be easily used to test the technical feasibility and aesthetic effects of the different reconstructions. This seemingly simple notion was not easy to implement. High resolution 3D scanning can be readily used to create an accurate, undistorted documentation of geometric shapes and surfaces of relatively small size, but the scanning of huge marble sculptures such as the fragments of the Olympian pediments is an especially complicated task that presents a great technical challenge. Practical difficulties of various kinds were experienced during the data capture and the virtual modelling was also complicated. Several software application had to be tested for the effective virtual reconstruction, thus active cooperation with the software developers to find the most appropriate solutions was inevitable. The plan was, however, carried out successfully and the virtual 3D reconstruction of the entire pediment has been realized. The completed model could be used for experimentation with the different arrangements and lead to the conclusion that the reconstruction, which is most widely accepted today, is technically very difficult to realize and would be feasible only if we ignored some general pictorial conventions of ancient Greek art. Still, it is important to emphasize that virtual reconstruction does not enable us to establish the right arrangement, i.e. the one realized in antiquity, but only to exclude two of the four options. However, considering the uncertainties experienced so far, this result can be regarded as a great progress. Though the remaining two arrangements are still possible, other considerations might help to decide between them.

Item Type: Book
Additional Information: Működési követelmények: MS Windows 2000/XP; Pentium IV.; 2.0 GHz; 512 MB RAM; video felbontás 1024x768; 32-bit color; Adobe Acrobat Reader 10. | Jelen kutatás a Norway Grants és az OTKA által közösen finanszírozott NNF 78486 és 85614 sz. projektek keretében valósult meg. Anyagi támogatást nyújtott továbbá az MTA Bolyai János kutatási ösztöndíja. Résztvevők: Tudományos vezetés, koordinálás: Patay-Horváth András (ELTE BTK, Ókortörténeti tanszék – MTA Régészei Intézet); Adatrögzítés, adatfeldolgozás: Bajnok Dániel (BNB Bt.), Fazekas Ferenc, Vári Barnabás, Végvári Zsófia (Tondo Sp1 Kft.); Virtuális rekonstrukció: Gedei Gábor, Hitter Magdolna, Horváth Gábor Zoltán. Tanácsokkal, ötletekkel, önzetlen segítségnyújtással a következők járultak hozzá a munka sikeres befejezéséhez: Bajnok Dániel, Csornay Boldizsár, Előd Ágnes, Gábor-Szabó Zsuzsanna (Budapest), Georgia Hatzi (7th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquity, Olympia), Kató Péter (Heidelberg), Németh György (ELTE, Budapest), Nagy Árpád Miklós (Szépművészeti Múzeum, Budapest), Reinhard Senff (Deutsches Archäologisches Institut, Athen), Rátai Dániel (3DforAll Ltd., Budapest). A CD-n található rövid filmet Baya Bellanger készítette a Gedeon programmes/France2 ADN c. sorozata számára. = Financial support for the project was provided by a joint research fund of the Norway Grants and the Hungarian National Research Fund (OTKA ref. no. NNF 78486 and 85614) and the János Bolyai scholarship offered by the Hungarian Academy of Sciences. Participants: Concept and coordination: Patay-Horváth András (University Eötvös Loránd, Institute for Ancient History – Archaeological Institute of the Hungarian Academy of Sciences); Data capture and processing: Dániel Bajnok (BNB Ltd.), Ferenc Fazekas, Barnabás Vári, ZsófiaVégvári (Tondo Sp1 Ltd.); Virtual reconstruction: Gábor Gedei, Magdolna Hitter, Gábor Zoltán Horváth. For suggestions, help and various kinds of selfless support, special thanks are due to the following persons: Dániel Bajnok, Boldizsár Csornay, Ágnes Előd, Zsuzsanna Gábor-Szabó(Budapest), Georgia Hatzi (7th Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquity, Olympia), Péter Kató (Heidelberg), György Németh (ELTE, Budapest), Árpád Miklós Nagy (Museum of Fine Arts, Budapest), Reinhard Senff (Deutsches Archäologisches Institut, Athen), Dániel Rátai (3DforAll Ltd., Budapest). The short video included in this presentation was produced by Baya Bellanger for the sereis ADN of Gedeon programmes/France2.
Subjects: C Auxiliary Sciences of History / történeti segédtudományok > CC Archaeology / régészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Erika Bilicsi
Date Deposited: 30 Mar 2023 09:48
Last Modified: 30 Mar 2023 09:56
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/127909

Actions (login required)

Edit Item Edit Item