Havas, Ádám (2018) A kortárs jazz esztétikai és etnikai konstrukciói: „cigány jazz” és zenei habitus. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE, 28 (2). pp. 110-135. ISSN 1216-2051
|
Text
2018_2_6.pdf Download (305kB) | Preview |
Abstract
Több mint 40 óra mélyinterjús kutatás és résztvevő megfigyelés elemzésére támaszkodó tanulmányom a roma származással kapcsolatos zenei diszpozíciók (habitusok) kortárs jazz-zenei mező viszonyrendszerében betöltött szerepét vizsgálja. Az etnikumhoz köthető jelentéssel bíró megkülönböztető sajátosságok diszpozicionális elemeit (értékelési, észlelési és kognitív sémáit) a bourdieu-i habitusfogalom nyomán alkotott zenei habitus (Rimmer 2012) koncepcióval vizsgálom, különös tekintettel a zenei szocializáció, csoportdinamika és az esztétikai distinkciók szempontjaira. Noha a foglalkozással definiált társadalmi csoport, a „zenész cigányság”fontos szerepet tölt be a populáris zene fejlődésében Magyarországon, a szociológia módszereivel idáig nem elemezték e dominált etnikum domináns (urbánus, többnyire „magyarcigány” jazz-zenész) frakciójának kulturális legitimitások hierarchiájában betöltött pozícióját a kortárs jazz szemszögéből.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 23 Dec 2021 11:15 |
Last Modified: | 23 Dec 2021 11:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/134948 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |