REAL

A kortárs jazz esztétikai és etnikai konstrukciói: „cigány jazz” és zenei habitus

Havas, Ádám (2018) A kortárs jazz esztétikai és etnikai konstrukciói: „cigány jazz” és zenei habitus. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE, 28 (2). pp. 110-135. ISSN 1216-2051

[img]
Preview
Text
2018_2_6.pdf

Download (305kB) | Preview

Abstract

Több mint 40 óra mélyinterjús kutatás és résztvevő megfigyelés elemzésére támaszkodó tanulmányom a roma származással kapcsolatos zenei diszpozíciók (habitusok) kortárs jazz-zenei mező viszonyrendszerében betöltött szerepét vizsgálja. Az etnikumhoz köthető jelentéssel bíró megkülönböztető sajátosságok diszpozicionális elemeit (értékelési, észlelési és kognitív sémáit) a bourdieu-i habitusfogalom nyomán alkotott zenei habitus (Rimmer 2012) koncepcióval vizsgálom, különös tekintettel a zenei szocializáció, csoportdinamika és az esztétikai distinkciók szempontjaira. Noha a foglalkozással definiált társadalmi csoport, a „zenész cigányság”fontos szerepet tölt be a populáris zene fejlődésében Magyarországon, a szociológia módszereivel idáig nem elemezték e dominált etnikum domináns (urbánus, többnyire „magyarcigány” jazz-zenész) frakciójának kulturális legitimitások hierarchiájában betöltött pozícióját a kortárs jazz szemszögéből.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 23 Dec 2021 11:15
Last Modified: 23 Dec 2021 11:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/134948

Actions (login required)

Edit Item Edit Item