Maró, Zalán Márk and Török, Áron and Balogh, Péter and Czine, Péter (2022) Pálinkavásárlási preferenciák vizsgálata a magyar fogyasztók körében - egy diszkrét választási modell építése = Examining pálinka (palinka) purchasing preferences among Hungarian consumers - discrete choice modelling. STATISZTIKAI SZEMLE, 100 (1). pp. 44-67. ISSN 0039-0690
|
Text
2022_01_044.pdf Download (540kB) | Preview |
Abstract
A szerzők egy olyan diszkrét választási kísérlet részleteit ismertetik, amely a pálinkafogyasztók preferenciáit vizsgálta. A pálinka Magyarország nemzeti, az Európai Unió által elismert itala, amelynek minősége és fogyasztása jelentős változáson ment keresztül az elmúlt évtizedekben. A tanulmány célja nemcsak a kísérlet eredményeinek bemutatása, de annak ismertetése is, hogy miként célszerű felépíteni egy több szempontból (statisztikailag és az adott szakterület vonatkozásában) is megalapozott diszkrét választási modellt. A górcső alá vont termékattribútumok között a földrajzi jelzés, a márka, a (kisüsti) főzési mód és az ár szerepel. A felmérés válaszadói mintája 760 főből, többségükben közép- vagy felsőfokú végzettséggel rendelkező férfiakból áll, mivel a szakirodalom és a gyakorlati tapasztalatok alapján e nem képviselői fogyasztanak jellemzően pálinkát Magyarországon. A szerzők multinomiális logit modellbecslések segítségével megállapítják, hogy a Gönci fölrajzi jelzés, a Bestillo márkajelzés és a kisüsti főzési mód növelik a vásárlók hasznosságérzetét. A modellilleszkedési mutatók alapján, illetve a szakma szempontjából is megfelelőnek ítélhető modell becslései rávilágítanak arra, hogy a Bestillo márkajelzéssel rendelkező pálinkát inkább a nagyvárosban élők preferálják.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HG Finance / pénzügy |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 21 Feb 2022 08:07 |
Last Modified: | 03 Mar 2022 15:24 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/138011 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |