Berta, Tamás and Török, Ádám (2009) Azonos útpálya kialakítás esetében a szabályozás megváltoztatásának hatása a közúti járművek haladási sebességére. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI SZEMLE, 59 (2). pp. 49-52. ISSN 0023-4362
|
Text
1255253.pdf Download (153kB) | Preview |
Abstract
A közlekedési balesetek számának, illetve súlyosságának mérséklési lehetôségei fontos, aktuális kutatási témát képeznek. A balesetek következményei ugyanis a közlekedés társadalmi költségének jelentôs hányadát teszik ki. Erre mutattak rá azok a hazai vizsgálatok is, amelyek nemzetgazdasági keretek között elemezték a közlekedés költségszerkezetét az intern és az extern hatásokat tekintetbe vevô költségszámla rendszer felállításával [2]. Több kutatás azt is bebizonyította, hogy általában az emberi tényezô játssza a legmeghatározóbb szerepet a közlekedési baleseteknél. Mindazonáltal ez nem jelenti azt, hogy a közúti közlekedési rendszernek csak ezt az elemét kell kezelni. A viselkedés megváltoztatása lassú és progresszív folyamat. Ehhez képest a pálya/környezet faktor gyorsabban módosítható és a beavatkozás hatása ki rövidtávon is mutatható. Az emberek, igaz az elôírásoktól vezetve, de önálló döntések alapján közlekednek. A cél, hogy viselkedésük minél közelebb álljon ahhoz a modellhez, amelyre a szabályok szerinti közlekedési rendszer épül. A biztonságos közlekedés rendezô elve egy ideális és kiszámítható, KRESZ-szabályokat betartó közlekedô. A balesetek többségét éppen az okozza, hogy a közlekedés résztvevôi nem felelnek meg e kritériumoknak. A közlekedési folyamatok résztvevôinek döntéseit befolyásolják a környezetbôl érkezô hatások. Ezen hatások részben tervezett, tudatos inger, a közlekedést szabályozó telematikai rendszer része. Ezen egységek hivatottak arra, hogy az emberi viselkedést az ideális modellhez közelebb vigyék. Ezen kívül vannak nem tervezett, spontán hatások is, melyek lehetnek a közlekedés szempontjából kedvezôek, kedvezôtlenek, vagy semlegesek. [1]
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány > HB4 Dynamics of the economy / gazdasági folyamatok T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Jul 2014 11:01 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:25 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/13856 |
Actions (login required)
Edit Item |