REAL

Az N-vissza feladat hatása a kognitív képességekre

Szappanos, Csilla and Kövi, Zsuzsanna (2016) Az N-vissza feladat hatása a kognitív képességekre. Psychologia Hungarica Caroliensis, 4 (1). pp. 127-146. ISSN 2064-2504

[img]
Preview
Text
EPA02497_PsychologiaHungaricaCaroliensis_2016_01_127-146.pdf

Download (230kB) | Preview

Abstract

Az elmúlt években a nemzetközi szakirodalomban jelentősen megnőtt azon kutatásoknak a száma, amelyek azt vizsgálják, hogy fejleszthető-e a munkamemória kapacitása, hatékonyak-e a különféle kognitív tréningek, milyen kapcsolat van a munkamemória és az iskolai teljesítmény között. Jelen vizsgálat célja választ találni arra, hogy az „n lépést vissza” feladatot alkalmazó memóriatréning rövid idő alatt fejleszti-e a gyerekek kognitív képességeit. A vizsgálat résztvevői 11-12 éves gyerekek voltak. Mind a kísérleti, mind pedig a kontrollcsoportot 31 tanuló (18 fi ú, 13 lány) alkotta. A memóriatréningek 4 héten át hetente 4-szer alkalmanként átlagosan 16 percet vettek igénybe. A munkamemória fejlesztéséhez használt számítógépes program a Brain Workshop játék volt. A tréning kognitív képességekre gyakorolt hatását a kísérlet előtt és után felvett „Kognitív Profi l Teszt” (Gyarmathy, 2009) eredményeinek összehasonlításával állapítottuk meg. A memóriafejlesztésen részt vevő gyerekek nemcsak a tréningfeladatban mutattak jelentős teljesítményjavulást, hanem a különböző tesztekkel mért, közvetlenül nem fejlesztett képességeket, készségeket igénylő feladatokban is. A memóriatréning után a gyerekek mennyiségfogalommal való bánásmódja jelentősen javult. Az Olvasás feladat eredményei szerint rövidebb idő alatt több szót olvastak el helyesen, mint a tréning előtt. Jelentős mértékben javult a koncentrált fi gyelmük és a számterjedelmi teljesítményük.

Item Type: Article
Additional Information: ISSN online: 2064-3101
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 03 Jun 2022 08:43
Last Modified: 03 Jun 2022 08:55
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/143352

Actions (login required)

Edit Item Edit Item