REAL

Eltérő itemműködés vizsgálata az országos kompetenciamérésben halmozottan hátrányos helyzetű diákok körében többdimenziós írt modellek segítségével

Kispál, Sára and Gergely, Bence (2020) Eltérő itemműködés vizsgálata az országos kompetenciamérésben halmozottan hátrányos helyzetű diákok körében többdimenziós írt modellek segítségével. Psychologia Hungarica Caroliensis, 8 (4). pp. 150-179. ISSN 2064-2504

[img]
Preview
Text
EPA02497_psychologia_2020_04_150-179.pdf

Download (720kB) | Preview

Abstract

Kutatásunk célja, a halmozottan hátrányos helyzetű diákok Országos kompetenciamérésen nyújtott teljesítményének feltérképezése, melynek alapját Kispál, Gergely, T. Kárász és Takács (2020, kézirat) kutatásának eredményei adták. A halmozottan hátrányos helyzetű diákok minden évben részt vesznek az Országos kompetenciamérésen, ám teljesítményük elmarad az átlagtól. Fő célkitűzéseink közé tartozik megvizsgálni, hogy itemek szintjén meg- jelenik-e különbség a halmozottan hátrányos helyzetű diákok feladatmegoldásában, vannak-e olyan feladatok melyek kifejezetten nehezebbek vagy könnyebbek a számukra, illetve tudják-e kompenzálni az egyik kompetenciaterületen való hiányosságaikat a másikkal? Két statisztikai modell vizsgálata során (továbbiakban M2, M4 modell) megállapíthattuk, hogy mindkét esetben fennáll differenciált itemműködés, ugyanakkor az M4-es modell mutatja láthatóan, hogy a teszt információs görbéje a szövegértés dimenzióról sokkal több információt szolgáltat, mint a matematika dimenzióról. Ugyanakkor jelentősen elmarad az információ-tartalom maximuma a nem halmozottan hátrányos helyzetű csoporttól. Item-jellemzők és tartalmi kódolás vizsgálata esetén csak a tényismeret és egyszerű műveletek területen figyelhető meg szignifikánsan nagyobb esély a differenciált item működés megjelenésére. Összegezve elmondható, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű diákok a matematika feladatok megoldásánál sokkal inkább a szövegértési kompetenciájukat veszik igénybe. Abban az esetben, ha a feladat nem kíván több matematika tudást, mint szövegértést, nem okoz differenciált itemműködést, míg ellenkező esetben igen. A szerzők a tanulmány alapjául szolgáló kutatást az Országos kompetenciamérés kutatócsoport 20642B800 témaszámú, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet-és Társadalomtudományi Kara által finanszírozott pályázat keretében végezték. Dolgozatunk mellékleteként angol nyelven is közöljük tanulmányunkat.

Item Type: Article
Additional Information: ISSN online: 2064-3101
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 08 Jun 2022 09:26
Last Modified: 08 Jun 2022 09:30
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/143550

Actions (login required)

Edit Item Edit Item